הדפס עמוד זה עשה מנוי לדף קשר כתוב לנו ארכיון דף קשר חפש בארכיון דף קשר לעמוד הראשי לאתר ישיבת הר עציון
לפתיח
החדשות
כל הנבואה
בדיקת חמץ ואיסורי בל ייראה ובל יימצא / רונן כץ
גמרא - למה, בעצם, זה לא מעניין אותם? / נֹעם מלכי
מכתבים למערכת / מנדי קרמרסקי
מכתבים למערכת / עמיחי פרלמן
קובץ וורד 97


בדיקות דור ישרים / עמיחי פרלמן



לקראת הבדיקות שיתבצעו (בעז"ה) ע"י אגודת "דור ישרים" בישיבתינו בקרוב, ולנוכח ההיענות הדלה של ציבור התלמידים ליוזמה זו, רציתי להציע כמה מהרהורי לבי, ע"מ לנסות ולעורר חשיבה מחודשת, שלכם הקוראים, בנושא.

מי שנכח בשיחה של נציג האגודה בישיבה קודם לבין-הזמנים, שמע את הרקע להקמת האגודה, ואת הצלחתה בארה"ב (ובעז"ה בקרוב בציבור החרדי בארץ) בצמצום מספר החולים במחלות גנטיות קשות בציבור האורתודוכסי. בין השאלות שנשאלו בסוף השיחה, תפשה אחת את תשומת לבי: "כמה בנות מהציבור 'שלנו' נמצאים במאגרים שלכם?". נציג האגודה הסביר לו שרק בחצי השנה האחרונה החלה האגודה לנסות ו"לדחוף" את פעילותה בקרב הציבור ה"דתי לאומי", ומנה את המוסדות בהן התקיימו בדיקות עד כה. בסוף השיחה פוזרו דפי מידע בהם תואר בקצרה מאפייניה (הקשים) של כל אחת משבע המחלות הנבדקות בבדיקה הרגילה של האגודה, ואת שכיחות הנשאים שלה (למיטב זכרוני מ ‎1:25 עד ‎1:80).

כנראה שהרצאת הדברים של אותו נציג לא הרשימה במיוחד את יושבי בית המדרש, וההיענות לקריאתו תעיד על כך...

לטובת אלו שאין הקפאין זורם בעורקיהם, וכנסיון אחרון להציע ולשכנע, אנסה להדגיש את חשיבות העניין בצורה פשוטה וישירה ככל האפשר: בכל דיון וויכוח ביעילות, נוחות, אתיקה, ושאר מאפייני דרכה של אגודה זו, תמיד תישאר עובדה בסיסית אחת: היעדר השתתפות ציבורינו ביוזמה זו תביא להמשך היווצרותן של משפחות בהן כל הריון כרוך בחרדה, בדיקות, התלבטויות על הפלות, או הולדתו של תינוק ששנותיו ספורות ומלאות סבל (לו ולמשפחתו). כל השקפה החורגת מן הריכוז העצמי (קרי, רמת הסיכון, ההשקעה והרווח האישיים) ולוקחת בחשבון את הנהגת הכלל, אינה יכולה שלא להכיר בעובדה זו.

מציאות בה בישיבה של לומדים ‎500 תלמידים, ייקלע מישהו מהם למצב זה, מסתברת לחלוטין (לדאבון לב). לפיכך, השאלה שתפשה את תשומת לבי לעיל נראית בעיני כתביעה: כמה מאיתנו הולכים להיבדק ובכך לתרום ליצירת נורמה שתאפשר הפסקת המצב הקיים? כמה בחורי ישיבה יהיו במאגרים של "דור ישרים" כאשר בחורה דתיה תשאל נציג של האגודה שאלה דומה?

יצירת נורמה זו תמנע סיבוכים מיותרים בשלבים מתקדמים של הקשר, כאשר ייאלצו בני הזוג להיבדק בלחץ של זמן, וכאשר "מטען" רב מונח על המאזניים. מבחינה סטטיסטית יש להניח שכמה עשרות תלמידים בישיבה הם נשאים של מחלות גנטיות. אם מי מהם מודע למצבו, הרי ש"לית מאן דפליג" שחובה עליו לבקש מבת זוגו להיבדק [שכן, אם הוא נשא "טאי זקס" הסיכוי שהוא ייתקל בנשאית הוא ‎1:25]. חבל לדחות בדיקה זו לשלבים מאוחרים בקשר, אם ניתן במקום זה ליצור נורמה בה כולם נבדקים בהגיעם לפירקם, ומתאמים מספרים במשרדי "דור ישרים" (שיחת טלפון של שתי דקות) לפני, או במפגש הראשון.

מי שלא נבדק, או נבדק עצמאית (כדי לדעת את מצבו המדוייק כנשא של אחת המחלות הנבדקות; כדי לא להיות תלוי בהצטברות אנשים רבים במאגר של "דור ישרים", כדי להנות בקלות משירותיהם וכד'): א. אינו תורם ליצירת מודעות ונורמה התנהגותית בבדיקות אלו. ב. אינו מאפשר לאנשים בעלי פחות אמצעים להנות מבדיקות יעילות במחיר מסובסד (שכן אין הוא מופיע במאגרים של דור ישרים).

אני מודע לזה שסוף סוף מדובר במחיר גבוה, אבל למה לחכות להוספת עוד שם ל"מי שברך לחולים", ולבקשות לאמירת תהילים ולתמיכה כלכלית?

עמיחי פרלמן