הדפס עמוד זה עשה מנוי לדף קשר כתוב לנו ארכיון דף קשר חפש בארכיון דף קשר לעמוד הראשי לאתר ישיבת הר עציון
לפתיח
החדשות
'מקום אחר' לגורם ההצלה במגילת אסתר / איתמר ניצן
מפיהם ולא מפי כתבם / רונן כץ
מכתבים למערכת / יונתן צווכר
יונתן / רחל
כיצד תפטר את חברך?
קובץ וורד 97

שבת פרשת שמיני - החֹדש כ"ה באדר ב' ה'תשס"ג, גליון מספר ‎906

א' אורבך, בספרו המונומונטלי 'סבא שלי היה רב', בערך "קדוש השם", כותב:

"הרצון ובעיקר ההצלחה של אדם דתי להראות לכולם שהוא בסדר. כלומר: כל הדתים הם בסדר. דתי שקם לזקנה באוטובוס גדוש חילונים, עושה ממש 'קדוששם'. גם חיילים משלנו ביחידות הקרביות זה 'קדוששם'. אם הדתי לא קם לזקנה זה לא בסדר, אם הוא בנוסף לזה עוד מניח את הרגל על המושב שלפניו זה כבר ממש חילול השם".

כל חייל שסגר ‎21 ימים מטורפים של ‎3-6, ונכנס עייף לאוטובוס מכיר את התחושה המדוברת. אך אם נתעלם מנימת הציניות הקלה שבדבריו, המציצה מבין השיטין וחורצת לשון לעומת צבורנו, נוכל לשאול את עצמנו שאלה חשובה. האם קידוש ה' זה להראות לכולם ש"כל הדתים הם בסדר"?

נדב ואביהוא הביאו אש זרה אשר לא צוו להביא. בכך הם הפריעו, לפי חלק מהפרשנים, לתכנית האלקית, שדוקא ביום חנוכת המקדש לא רצתה באש הדיוט כבכל יום, אלא רצתה "לקדש שם שמים בירידת האש של מעלה" (רשב"ם י', א). ההשלכות של המעשה היו נוראות: "ותצא אש מלפני ה' ותאכל אותם, וימתו לפני ה' " (י', ב). כיצד מסביר משה את הדבר לאהרן, כהן גדול ביום שמחתו הגדולה, ואב שכול ביומו הנורא מכל?

"ויאמר משה אל אהרן: הוא אשר דבר ה' לאמר: בקרבי אקדש ועל פני כל העם אכבד, וידם אהרן" (שם, ג).

ומסביר שם ר' נפתלי הרץ ויזל ב"באור":

"כי דקדק עמהם מאד על חטא שחטאו מתוך געגועי אהבה, למען דעת כי ה' קדוש ומרום על מחשבת בני האדם, שמדרך האדם לחוס על קרוביו ונושא להם פנים מאהבתו אותם, וה' נוהג להפך".

במילים אחרות, קרוב יותר הוא מחייב יותר (ניסוחה של נחמה ליבוביץ' מוצלח יותר משלי, אבל גם ארוך יותר). קרוב יותר לקב"ה אין משמעו שהקב"ה מוותר או מוכן שנסטה לכוונים אישים יותר; כלפי לייא, רצונו שנעשה רצוננו כרצונו, ושבכל עת נזכר כי הקִרבה לקב"ה היא תפקיד מחייב. זו, לדעתי, גם עומק דעתו של ר' ישמעאל במדרש ש"שתויי יין נכנסו למקדש" - גם אם לא היו עושים "טעות" בעבודת המקדש, הרי שבכל אופן הם הקלו ראש בתפקידם המחייב.

לדעתי, כאשר מדובר על אדם עובד ה' ובן תורה, הרי שהדבר מחייב כפליים. לא הרצון להראות לכולם ש"כל הדתים הם בסדר" אמור להנחות את האדם, אלא תחושה אמיתית של קרובים ובנים לקב"ה, של עבדיו עושי דברו, שבכל מעשה ומעשה שמו הגדול נקרא עלינו. תחושה כזו של קרובים המקדשים שמו, תאפשר לנו לקיים דברו מתוך אהבה וגעגועים אמיתיים, ומאידך, תמנע אירוע קשה מעין זה שבפרשתנו. ונסיים בדברי ר' יצחק עראמה (בשער החמשים ותשעה):

"וברוך הוא דיין אמת שופט צדק, אשר משפטיו וגזרותיו הן הנה היו דבריו תוכחה וקולות גערה בלב כל העם להחרידם ולהבהילם ביראה ורעד, לאמור: הן בקדושיו לא נשא פנים, ואיך נעמוד אנחנו?!".

שבת שלום,

נדב וילנר ושלום בירנבאום

מזל

לרב ליכטנשטיין, בהכנס נכדו יחיאל (בנו של יצחק אבא) בעול המצוות
ברכות גם לדודים הרב משה ועודד
לרב עוזי, בהכנס בנו אריה בעול המצוות
טוב!

בגליון השבוע:

חדשות

'מקום אחר' לגורם ההצלה במגילת אסתר / איתמר ניצן

מפיהם ולא מפי כתבם / רונן כץ

מכתבים למערכת / יונתן צווכר

יונתן / רחל

כיצד תפטר את חברך?