קישורים
חפש בארכיון דף קשר הדפס עמוד זה כתוב לנו עשה מנוי לדף קשר לאתר עלון שבות לאתר ישיבת הר עציון לוח זמני היום ארכיון דף קשר לדף השבוע
לפתיח
החדשות
התפילה האפורה / אביעד ברטוב
עובר לעשייתן /רונן כץ
סמוכים לעד לעולם
קובץ וורד 2000



התפילה האפורה / אביעד ברטוב

 

מצוות אנשים מלומדה[‎1] 

למרות מרכזיותה של התפילה בחייו של האדם המאמין, לרבים התפילה לא תמיד מהווה שיא של התקדשות והתעלות בעבודת ה'[‎2]. האדמו"ר מכלויזנבורג היה נוהג לומר[‎3]: "תנו לי תפילה שהיא כמצוות אנשים מלומדה". למה התכוון האדמו"ר? המשנה בברכות (כח:) קובעת ש"העושה תפילתו קבע אין תפלתו תחנונים". חז"ל ירדו לעומק מחשבתו של האדם והבינו שקשה לו עם השגרתיות שבתפילה היום-יומית, על כן הם דרשו שהתפילה תהפוך משיגרה לחוויה. א"כ, מה הביא את האדמו"ר מכלויזנברוג להפוך את האמירה של חז"ל על פיה? האדמו"ר הבין שגם לתפלה השגרתית יש משקל. יש להבין שקיימות בתפילה שתי רמות: רמה ראשונה היא תפילה של רחמים, בה יהודי מגיע לדבקות בבורא והתעלות הנפש, בדומה לתפילתה של כלה קודם חופתה. יש רמה נוספת של תפילה, תפילה הנאמרת מתוך מחויבות הנכונה לכל זמן ולכל מצב. דוגמא לעניין היא תפילת המנחה, שבאמצע יום עבודה קשה היהודי מפסיק את סידוריו ועומד לפני הקב"ה. אמנם, תפילה זאת נאמרת מתוך טרדה ובלי הכוונה השלמה אך יש בה ערך רב. במאמר זה ננסה להבין כיצד פועלת התפילה ונדגיש דווקא את הצד "האפור" שבה. נטייל דרך החסידות והקבלה לר' חיים בחידושו השני בספרו על הרמב"ם. ולוואי שנזכה ויתקיים בנו הכתוב "נדבות פי רצה נא ה' ומשפטייך למדני".

הקסם שבמילים

מה עושה התפילה? האם היא פועלת כלחש קסמים, שבעזרת צרוף אותיות ומילים מצליח המתפלל להוריד שפע מהשמים; או שמא מדובר בבקשה של עבד מאדונו (או בן מאביו) שהאדם שואל מקב"ה על הצרכים הרוחניים והגשמיים שלו. ה'שפת אמת' בדרשותיו לפסח (תרל"ד) מבין שבכל מזמור, ובפרט בשיר השירים, גם לאותיות יש משקל, וזה לשונו:

"י"ל שהוא השיר שבא מן השירים אשר לשלמה כי איך יכולין לשיר לפניו ית'. רק שאותיות התורה הם גבוהים וכשמוציא אותם האדם כראוי הם משוררים ועלים לשורשם. וכן י"ל הבוחר בשירי זמרה שיר שהזמר עצמו משורר".

שלמה ברוח הקודש שלו זכה לצרף את האותיות הנכונות ולחבר שיר נפלא על האדם ונשמתו[‎4]. כך גם בתפילה, המילים הם חיבור של אותיות היוצרות את תוכן התפילה. גישה כזו לתפילה נמצאת בספר 'נפש החיים'. על פי 'נפש החיים' אין צורך בכוונה, צרוף האותיות כשלעצמו עובד כלחש קסמים ופועל את פעולתו.
כלומר יש מעמד עצמי לטקסט של התפילה. להבנת שיטתו של ר' חיים נתבונן בדבריו הכתובים ב'נפש החיים'.

עצת המגיד

בספר 'מגיד מישרים' מציע 'המגיד'[‎5] ל'בית יוסף' לבטל את המחשבות הזרות בתפילה על ידי כוונה בצורת האותיות. נפש החיים מסביר את ההגיון העומד מאחורי פתרון זה:

"כי גם מה שנתגלה לנו קצת כונות התפלה מרבותנו הראשונים ז"ל קדישי עליונין... והוא בלתי אפשר אם לא על ידי הנבואה העליונה, ורוח קדשו יתברך, אשר הופיע עליהם הופעה עצומה בעת תקון נוסח מטבע התפילה והברכות, שם הוא יתברך שמו בפיהם אלו התבות ספורות, וגנוזות בתוכם כל התקונים. לזאת, מי הוא אשר עמד בסוד ה' על עמק כונתו יתברך שמו, איזה דרך ישכן אורה שלכל תבה פרטית מהם. אלא העיקר בעבודת התפלה, יציר לו אז במחשבתו אותה התבה באותיותיה כצורתה ולכון להוסיף על ידה כח הקדשה ואורם..." (נפש החיים שער ב').

ר' חיים סובר כי לכל אות ותיבה בתפילה יש משמעות מיסטית. אנשי הכנסת הגדולה קיבלו בנבואה את נוסח התפילה. 'המגיד' מייעץ לכל מי שטורדות אותו מחשבות זרות בתפילה לכוון את התיבה לפי צורת אותיותיה. אלא שלדעת 'נפש החיים' ההתבוננות בצורת האותיות היא עצמה תפילה, ולא מדובר במתודה בלבד המסלקת את המחשבות הזרות. גישה מקבילה, אך שונה, היא הגישה החסידית. וכך אומר רבי אהרון מזיטומיר:

"העיקר שיהיה שפל ברוח ולהתפלל פשוט בפירוש המילות ולדבק עצמו אל אותיות התפלה, והאותיות עצמן הן באות למעלה ונעשים הכוונות והיחודים למעלה"
("אור המזרח", שנת תש"ך, עמ' ‎51 ).

רבי אהרון הבין שגם לאותיות התפילה יש ערך סגולי כאשר המתפלל מדבק עצמו אליהם. התפיסה החסידית המקובלת היא שהתפילה היא דרך להדבק בהקב"ה, ומי שזוכה להדבק בקב"ה מעלה איתו את אותיות התפילה. בחסידות, בניגוד ל'נפש החיים', אין משקל סגולי לאותיות כשלעצמן, הדבקות היא היוצקת את התוכן לאותיות. לכן, תפילה טכנית חסרת הדבקות, לא תתקבל בחסידות. אצל ר' חיים, לעומת זאת, יש ערך סגולי לאותיות ולכן גם תפילה 'טכנית ואפורה' תתקבל, כי האותיות בעצמן מתקנות עולמות.

אמירה

רבנו בחיי מחלק את עולם המצוות לשניים:
א. מצוות שהן חובת הלבבות - מצוות רוחניות יותר שעוסקות בצד השכלי והרגשי של עבודת ה'.
ב. מצוות שהן חובת האיברים - מצוות שעוסקות בפן המעשי ופחות בצד הרוחני. בפסקה הבאה נראה את גישת רבנו בחיי בנוגע לתפילה:

"שכל מעשה שהוא לאלוקים איננו נמלט מאחד משלשה חלקים: אחד מהם חובת הלבבות בלבד... והחלק השני חובת הגופות והלבבות יחדיו, כמו תפילה ולימוד התורה והשבח והתהילה לאלוקים... ודע כי המלות תהיינה בלשון כקליפה... ותפילה כגוף והעיון כרוח..." (שער חשבון נפש).

רבנו בחיי ממקם את התפילה בין מצוות שהמוקד בהם הוא בכוונה, בדומה למצוות יחוד ה', לבין מצוות שהמוקד בהם הוא המעשה הפיזי, כגון עשיית מעקה. בתפילה, ההגדה היא המעשה, או 'הקליפה' כלשון רבנו בחיי, והכוונה היא חובת הלב. אנו מוצאים חלוקה דומה בין 'כוונה' ל'מעשה' במצוות קריאת שמע אך במושגים שונים. בקריאת שמע יש חלוקה בין 'מעשה המצווה' שהוא אמירת הפסוקים, ל'קיום המצווה' (-הכוונה), שהוא קבלת עול מלכות שמיים. הד לחלוקה זו אנו מוצאים ברמב"ם בכותרת להלכות קריאת שמע. שם הוא מזכיר את עניין קבלת עול מלכות שמיים ומחסיר את חובת האמירה של פסוקי קריאת שמע כפי שהם כתובים בתורה[‎6]. נחזור לעניינינו. ראינו שבתפילה, כמו בקריאת שמע, יש שני חלקים (קיומים) למצווה: א) האמירה ב) הכוונה. כל אחד מהחלקים מתפקד בפני עצמו, מה שאומר שגם לצד הטכני-המילולי של התפילה יש משמעות אף ללא הכוונה, וכפי שהבין 'נפש החיים' שהאותיות עצמן הן התפילה. אולם, יש לשים לב שכבר חז"ל גילו לנו ש'תפילה ללא כוונה-כגוף ללא נשמה'. כלומר, קיימת כוונה בסיסית שחייבת ללוות את התפלה. א"כ, מהי הכוונה שעליה ויתרו ר' חיים ור' בחיי בדברים שהבאנו לעיל?

הכוונה

בתפילה ניתן לדבר על שלוש כוונות שונות:
א. הבנה - הבנת המילים: וזה לשון השו"ע:

"המתפלל צריך שיכוון בלבו פירוש המלות שמוציא בשפתיו... כאילו היה מדבר לפני מלך בשר ודם, היה מסדר דבריו ומכוון בהם יפה" (או"ח סימן צ"ח).

השו"ע דורש הבנה בסיסית של התפילה[‎7]. אין מדובר ב'יחוד יחודים' אלא בהבנת הטקסט גרידא. לכאורה, לרמה זו יכול להגיע, בממוצע, כל מתפלל ותיק שהתפילה שגורה על לשונו[‎8]. כוונה זו דורש גם ר' חיים, שכן בלעדיה התפילה היא לא יותר מאשר אוסף הבהרות.
ב. מודעות - "דע לפני מי אתה עומד": וזה לשונו של הרמב"ם (הל' תפילה ד', טז): "ויראה עצמו כאילו עומד לפני השכינה".
ראינו קודם לכן, שבשו"ע דרושה הבנה בסיסית של המילים. הרמב"ם מדבר על שלב נוסף, והוא המודעות. בזמן התפילה אנו עומדים לפני הקב"ה. יסוד זה הבליע השו"ע (שהבאנו לעיל) באומרו שהכוונה צריכה להיות מספיקה לכוונה שאדם מגלה בעת שיחתו עם המלך. גם כוונה זו דורש ר' חיים, והדברים יתבארו בהמשך.
ג. דבקות: בהמשך אותה ההלכה, כותב הרמב"ם: "ולא יעשה תפילתו כמי שהיה נושא משאו ומשליכו והולך לו". את הכוונה הזו זונח ר' חיים, ונברר את הדברים. מלבד הצורך במודעות דורש הרמב"ם שינוי בקו החשיבה. קיימים שני סוגים של עבדים העומדים בפני המלך: סוג אחד של עבדים מודע לקיומו של המלך, אך אלה מעדיפים להשאר ספונים בביתם מאשר לחזות את פני המלך. סוג שני של עבדים הוא, הדורשים את קרבת המלך, השהות במחיצתו של המלך מעלה את רוחם ומענגתם.
הרמב"ם בסוף אותה הלכה מדבר על ה'רצון'. לא מספיקה ה'מודעות', יש צורך גם ב'דבקות'. צד זה בתפילה מודגש רבות בתורת החסידות. רבי יצחק לוי מברדיצ'ב כותב:

"בתפילה הוא מדבק את עצמו לאור אין סוף ברוך הוא, השורה בתוך האותיות, וזה מכניע כל כוחות הגופניות ובא ממש להתפשטות הגשמיות, ואף בא לעולמות העליונים ולשלמות" ("אור המזרח", שם).

רבי לוי יצחק מדבר על הדבקות לאור אין סוף. אותה דבקות מטהרת את האדם, ומבטלת את המסגרות הפיזיות והגשמיות בהם האדם נמצא, בדרכו אל השלמות.
שלושת הכוונות שעליהם דיברנו - הבנה מודעות ודבקות, מהוות ציר כללי בנושא כוונה במצוות. ר' חיים בחידושיו על הרמב"ם מזכיר את הכוונה הראשונה והשנייה. הד לחידושו של ר' חיים אנו מוצאים כבר בתלמידי רבנו יונה במסכת ברכות, וזה לשונם:

"אומנם רבנו האיי גאון זכרונו לברכה והרבה מן המפרשים פסקו דמצוות צריכות כוונה. וקשה להם, דהוה לן למימר שאע"פ שלא נתכוון לברך על השכר מתחלה, כיוון שנעשית המצווה יצא, ואמאי לא איפשטא? וי"ל, דאפי' מי שסובר מצוות אין צריכות כוונה ה"מ בדבר שיש בו מעשה, שהמעשה הוא במקום הכוונה, כגון נטילת לולב (סוכה ד' מב. ), דאמרי' מדאגבהו נפק ביה, וכן כל כיוצא בזה. אבל במצוות שתלויה באמירה, ודאי צריכה כוונה שאמירה היא בלבד" (דף ו: בדפי הרי"ף).

תלמידי רבנו יונה הבינו שהמחלוקת אם מצוות צריכות כוונה, לא קשורה ל'מצוות רוחניות'. בהם המעשה תלוי בפעולה קוגנטיבית, כמו אמירה. במצוות מטיפוס זה הכוונה לא נלוות למצווה, אלא היא המעשה עצמו. אם כן, תפילה זקוקה לכוונה מעצם הגדרתה. ר' חיים מבריסק בדבריו על כוונת "שויתי לה' לנגדי תמיד" ביאר, למעשה, את שיטת רבנו יונה, העמידה של האדם מול קונו היא הכוונה שבתפילה. עד עתה, ראינו שהאותיות והמילים שבתפילה בעלי משמעות גם כאשר לא נסמכת להם כוונה. עם כל זאת, דרושה כוונה בסיסית כדי להחשיב אותם כתפילה.
את הכוונה השלישית זנח 'נפש החיים', מתוך הבנה כי יש בכוח התפילה עצמה לפעול במציאות. אולם, יש שהבינו אחרת מר' חיים, וראו כי דווקא חוויית הדבקות היא העיקר שבתפילה.

כאותן כלבים עזי נפש האומרים הב הב

לעיל הזכרנו את היסוד של תפלת עבד, ובהקשר זה כותב ה'זוהר' (ח"ג קיא:-קיב: ובתרגומו של תשבי רס"א):

"ומה היא? זו עבודת התפילה, שצריך להיות בה עבד ובן, להכלל במדרגות העליונות אלו. לעבוד ולערוך תפילה בסוד עבד, לעבוד עבודה של תיקון העולמות, ולהדביק חפצו ברזי החכמה. להתדבק בריבונו בגנזים עליונים כראוי. בן מתדבק תמיד באביו בלא פירוד כלל, אין מי שימחה בידו. עבד עושה עבודת ריבונו ומתקין תיקון העולמות".

ה'זוהר' מדבר על שתי בחינות בתפילה:
בחינת העבד: האדם, בתפילתו מתקן עולמות, כך שככל שכוונתו יותר מזוככת התפילה מגיעה לעולמות עליונים יותר, כמו עבד שעושה את רצון אדוניו[‎9]. על התפלה כמתקנת כותב 'נפש החיים' (שער ב פרק ד):

"זהו עניין הברכה לו יתברך בכל הברכות והתפלות, שפרושו הוא, תוספת וריבוי ברכה ממש כמשמעו כנ"ל, שזהו רצונו יתברך מטעם כמוס אתו יתברך, שנתקן ונייחד על ידי הברכות והתפלות הכוחות והעולמות העליונים, שיהיו מוכנים וראויים לקבל שפעת קדשת אור עליון, ולהמשיך ולהוסיף בהם קדושת אור עליון...".

הקב"ה העניק לאדם כלי נפלא והוא התפילה. בעזרתה יכול היצור האנושי להשפיע על הבריאה כולה. כיצד מתרחש דבר זה? זהו סוד כמוס, כך רצה הקב"ה, שיהיה האדם מתקן העולם. נגד התפלה כבקשה, ולא כמתקנת, כותב המגיד ממזריץ' ב'מגיד דבריו ליעקב':

"אל יתפלל אדם על עסקי צרכיו, רק יתפלל תמיד בשביל השכינה שתגאל מגלות, וכן הזוהר קורא אותן המתפללין בשביל עצמן ולא בשביל השכינה נקרא כלבים עזי נפש האומרים הב הב" (ג, עד).

ה'מגיד' מוסיף לדבריו את דברי הזוהר: "כאותן כלבים עזי נפש האומרים הב הב". הזוהר מכנה את אלה ש"מוסרים רשימת מכולת" בתפילתם ככלבים המבקשים עצם. לפי גישות אלה, התפילה היא לא למען האדם אלא למען השכינה, ואם נדייק, למען תיקון העולם.
הבחינה השנייה שמזכיר הזוהר לעיל היא:
בחינת הבן: בחינה זו היא הדבקות בקב"ה. השיחה היום יומית מחזקת את הקשר של האדם עם אלוקיו, ומתוך כך הוא בונה את אישיותו. כאן התפלה מהווה כלי מזכך, ולא מטרה בפני עצמה, כמו בתפלת העבד שמצאנו בנפש החיים[‎10]. ניתן לומר שלפי 'נפש החיים' התפילה היא 'לשם תפילה'[‎11]. ואילו אצל הזוהר, וכן בחסידות, התפילה היא לשם התעוררות הנפש המביאה לידי דבקות. חשוב להדגיש, אצל הזוהר אנו מוצאים שילוב של שני הכיוונים, גם את התפלה כ'מתקנת', שזו היא תפילת העבד הדומה לתפלתו של 'נפש החיים'; וגם כמחנכת, כמו שראינו בחסידות ובתפילת הבן של הזוהר. גם הרש"ר ראה את התפילה כמחנכת:

"הפעל 'התפלל' אשר ממנו נגזר השם 'תפילה', מובנו עפ"י מקור הוראתו לבחון את עצמנו ולשפוט את עצמנו... על אודות עצמנו... המתפלל יוצא הנהו מחוג החיים הפועלים ומשתמט מהם למען יחרוץ משפט אמת וצדק על עצמו... על אודות כל היחוסים שלו בנוגע אל ה' והתבל... למען יוכל להמסר אל החיים הפועלים" (חורב, עמ' ‎272).

הרש"ר הירש מבין שהתפילה משנה את האדם, היא גורמת לו לבחון את פועלו ומעשיו בעולם. ע"י זה שהאדם בודק מה הוא עשה כדי לגדל את שם אלוקיו, הוא מתקן את עצמו. התפילה משמעה ניתוק מזרם החיים, וייתכן שזה מה שמקשה עלינו להתפלל. העמידה מול האמת דורשת קורבן שאותו האדם מקריב בתפילתו.

לסיכום

לאורך המאמר ניסיתי למתוח קו בין שלוש נקודות בתפילה: הטקסט (=המילים), המודעות ומטרת התפילה - דבקות. הראיתי כי יש מקום גם לצד 'האפור', כלומר, לעצם העשייה. לא כל תפילה היא שיא מבחינת החוויה הקיומית לאדם, אך תמיד היא 'אלוקית'. כוונתי לומר, יש משהו נסתר בתפילה שגורם לקבל "שפעת קודש של אור עליון", כדברי 'נפש החיים', התפילה פועלת בכוחות עצמה. אמנם נכון הדבר, שקיים גם כיוון שונה בו דגלו החסידות המוסר[‎12] והזהר, הרואים בתפילה כפעולה מחנכת הגורמת לדבקות. לדעתי גישה זו מושרשת עמוק בתודעתנו ולכן אנו ביקורתיים כל כך כלפי תפילתנו היום יומית שאינה רוויה בחוויית דבקות.

ולסיום

לפני שאסתום את הגולל על המאמר, ברצוני להביא קטע מ'שמונה קבצים' בו הרב קוק מנגיד בין שני סוגים של תפילות - המיסטית והרציונלית:

"שתי שיטות הן לערכה של התפילה: השיטה המיסטית, והשיטה הרציונלית. הראשונה מבארת את הקשר העולם עם האדם ועם תנועותיו כולן, ומראה בעליל שהבעת הרצון הנפשי של האדם, בהתדבקו באלהים, הרי היא פועלת ויוצרת, מתוך המעמד הרוחני, עלילות רבות ערך בהוויה בכללה, וממילא באה הפעולה לטובה בהנוגע לחלקו של האדם ומבוקשיו. השיטה הרציונלית אינה מכרת את הסתרים הנפלאים הללו, והיא מכנסת את התפילה כולה לתוך המערכה המוסרית הפסיכית, הפיוטית. האדם יתרומם על ידי ציורי תפילתו, נפשו תזדכך, מדותיו יתעלו. התוכן המוסרי הוא בודאי אחוז עם הגורל של האדם. בהטבה המוסרית יוטב הגורל. ההויה כולה שואפת לקדמה..." (קובץ א', רפב).

הרב קוק עומד על המתח שהצגנו בין הגישה החסידית, שאותה הוא מכנה 'רציונלית', לזו של 'נפש החיים' שאותה הוא מגדיר 'מיסטית'.
התפילה המיסטית עובדת כלפי חוץ, אם נתאר את הדברים בתרשים הוא יראה כך:
האדם מתפלל - התפילה מורידה את השפע - העולם מתוקן.
לעומת זאת, התפילה הרציונאלית עובדת כלפי פנים, ותרשימה נראה כך:
האדם מתפלל - התיקון המוסרי מזכך את האדם - העולם מתוקן.
שתי הגישות מבינות שהתפילה מתקנת עולמות. הגישה הרציונאלית רואה בתיקון האדם כתיקון העולם, בניגוד לגישה המיסטית הרואה בתפילה כתיקון העולם ולאו דוקא כתיקון האדם. לענ"ד, הגישה המיסטית יכולה להקל על תפילתו של המאמין המודרני. לאדם המודרני קשה להאמין ב'סוד' וב'נסתר'. רוצה הוא ביסוד החווייתי והקיומי שבחיים. לו היה יודע איזו חוויה יש דווקא ב'נסתר' והיה פותח את לבו אל מה שמעבר לרציונאל, או אז היה מרגיש בסוד התפילה.
השילוב בין עמידה מול הקב"ה מחד, לאותיות השפע מאידך, מקלות על התפילה שבאמצע יום עבודה קשה. ההבנה כי התפילה פועלת בעצמה ולא "צריכה" לנו היא הכרחית.

על לב אהרון

ברצוני להביא קטע ממאמרו של מו"ר ורבנו הרב ליכטנשטיין ביחס לקשיים שיש לאדם המודרני בעבודת ה'. הגישה שהצגתי אמנם שונה מגישתו, אך גם היא מבכה על החוסר בפתחון הלב:

"אין כיום באדם המודרני הממוצע מידה מספקת של אהבת ה' ויראתו, תודעה דתית עמוקה ואיתנה, שתניע אותו להקרבה עצמית. בסביבתו הקרובה ובתקשורת לה הוא מכור, מחויבות דתית (במקרה הטוב) תוחמת את גבולות פועלו אך איננה מתמקמת במרכזו. בקרבתו, אבן לא תזעק את מסר עבודת ה' וכפיס לא יגידנה. דרך כלל, אין הוא נושם אווירה רצינית של יראת שמים. בהיעדר דחף פנימי חזק, אין הוא מציב את ההגשמה הדתית האישית בראש מעייניו. הוא מתפלל: אך שברון לבו רדוד יותר." (עלון שבות בוגרים יד').


[‎1] לע"נ חברי מור מרדכי צידה, תלמיד ישיבת מצפה רמון שנהרג ערש"ק 'בהעלתך את הנרות' בפעילות מבצעית בגזרת ג'נין.
[‎2] הרבה ממקורות ורעיונות מאמר זה שאבתי מתוך מאמרו של פרופסור שלום רוזנברג המופיע בספר "תפילה והגות יהודית כיוונים ובעיות" (עמ' ‎85). תודה לרב בני להמן שהפנה אותי למאמר חשוב זה . בנוסף הסתייעתי במאמרו של בצלאל לנדוי "התפילה בתורת החסידות" בקובץ 'אור המזרח' שנת תש"ך, עמ' ‎51.
[‎3] כך שמעתי מפי ר' אשר וויס.
[‎4] ועיין בספרו של הגרי"ד "וביקשתם משם" עמוד ‎119 הערה ‎1. שם מביא הרב סלוביצ'יק את המחלוקת בין הקבלה לפילוסופיה על שיר השירים. האם הוא בא לתאר את היחס בין האדם לנשמתו או את היחס בין ישראל לקב"ה.
[‎5] הספר 'מגיד ישרים' הוא אוסף השיחות שהיו למלאך-'המגיד' עם ר' יוסף קארו.
[‎6] ועיין בספר "על התשובה" עמ' ‎41-44 (ובעיקר בעמ' ‎44), שם מלמד הרב סולוביצ'יק יסוד גדול בלימוד הרמב"ם. הרב סולוביצ'יק מסביר שהרמב"ם נהג להזכיר בכותרת להלכות את 'הקיום המצווה' ובהלכות עצמם את 'מעשה מצווה'.
[‎7] בניגוד לקריאת שמע, בה גם מי שלא מבין עברית ויכול לומר את המילים כקוף אחרי ברנש, יצא ידי חובתו.
[‎8] רבי אהרון מקרלין הדגיש "שהכוונה הנשגבה ביותר היא להתפלל בכוונה פשוטה עם פירוש המילות" וכן היה רבי פנחס מקוריץ דורש את הפסוק בקהלת "עת לחשות ועת לדבר" כמדבר על התפילה. פעמים שהאדם צריך להתפלל כאיש פשוט בלי יחודי כוונות בבחינת עת לחשות. ועיין במשנה ברורה ס"ק א' מה שהביא בשם האחרונים ומוסיף שם המ"ב בשם הפנ"י וז"ל: "דאלו הכוונות המבוארים כאן בשו"ע א"א לכיון בשעת התפלה רק קודם ובתפילה צריך לכוון לפרוש המילות בלבד".
[‎9] בנקודה זו אנו נכנסים לדיון על מטרת התפילה. האם התפילה מתפקדת כבקשה, בדומה לרשימת מכולת, או שהתפילה מתקנת את העולם ומעלה את שמו של הקב"ה. יעויין בספר 'איש ההלכה', עמ' ‎264 ח'. שם הרחיב הרב סולוביצ'יק את הדיבור בנידון.
[‎10] גם ב'נפש החיים' קיים היסוד של זיכוך הנפש, באותו מדרש מזכיר ר' חיים את מאמר חז"ל שלא נבראו המצוות אלא לצרף את הבריות. אולם, ב'נפש החיים' תקון הנפש הוא נדבך ולא מטרה בפני עצמה.
[‎11] על משקל חידושו המפורסם שתורה לשמה משמעותה לשם התורה.
[‎12] דוגמא ניתן למצוא בסידור 'איש ישראל' לר' יצחק מאלצ'אן עמ' ‎5. ר' יצחק היה מתלמידי ר' ישראל סלנטר, מייסד תנועת המוסר.