קישורים
חפש בארכיון דף קשר הדפס עמוד זה כתוב לנו עשה מנוי לדף קשר לאתר עלון שבות לאתר ישיבת הר עציון לוח זמני היום ארכיון דף קשר לדף השבוע
לפתיח
החדשות
התפילה האפורה / אביעד ברטוב
עובר לעשייתן /רונן כץ
סמוכים לעד לעולם
קובץ וורד 2000
שבת פרשת בלק יב' תמוז ה'תשס"ג, גליון מספר ‎921

קריאה רגישה וספרותית תגלה הקבלה מעניינת בין בלעם לאברהם. הדמיון החיצוני שתפרה התורה בין סיפורו של בלעם לסיפורו של אברהם, בדרכו לעקוד את בנו, הוא ברור: אברהם ובלעם חובשים את חמורם מוקדם בבוקר. שניהם יוצאים לדרך עם שני נערים המלווים אותם. לשניהם מתגלה מלאך ה' המוסר להם שעליהם להפסיק את מעשיהם, בין אם הדבר נאמר מפורשות ובין ברמז.
התנאים הבחינו בהשוואה שעשתה התורה, ואמנם אנו מגלים שהם המחיצו מחיצה גבוהה לפחות עשרה טפחים בין הטיפוס המסונף לבית מדרשו של אברהם אבינו לבין הטיפוס ה"בלעמי":

"כל מי שיש בו שלשה דברים הללו מתלמידיו של אברהם אבינו, ושלשה דברים אחרים הוא מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה ורוח גבוהה ונפש רחבה, תלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה, תלמידיו של בלעם הרשע." (אבות ה', כג).

חוט הסיקרה המבדיל בין שני הטיפוסים הוא 'בבת העין', האם טובה היא אם רעה. במלים אחרות, הנקודה השחורה שבעין קובעת את שיוכו ומעמדו של האדם בעולם. את השאלה, מנין יש לבבת העין יכולת לחרוץ גורלות, ניתן אולי להבין דרך דבריו של ר' נחמן מברסלב על דברי המדרש:

"וזה בחינת: 'בת היתה לו לאברהם אבינו, ובכל שמה (ב"ב מז:)' , בת זה בחינת בת עין, דהיינו השחור שבעין... שהוא מצמצם ומגביל וכולל בעצמו כל הדברים הגדולים העומדים לנגדו. כגון הר גדול, כשעומד לפני הבת עין שרואה אותו, כי השחרות שבעין הוא מצמצם הדברים הגדולים, ונכללין ונראין בתוכו, ועל ידי זה רואין ומשיגין הדבר שרואין." (ליקו"מ ל', ג).

בנקודה השחורה שבעין קיימות שתי בחינות:
א. בחינה טובה - זו מצמצמת את האין הא-להי ליש ממשי הנגלה לתוך עולמנו. זו מודעת שמה שעיניה רואות הוא הגילוי של אותו 'אין'. וכמו שהבין ה'שפת אמת' על הפסוק, המובא בהמשך המשנה לעיל: "וזהו שכתוב 'להנחיל אהבי יש', שזוכה לראות בבחינת אין כאילו היה ממשות" (שפת אמת בלק, תרל"א). זו רואה את הא-לוהות כממשות היחידה. בחינה זו מזוהה עם אברהם אבינו.
ב. בחינה שניה היא "החור השחור" שלא מכיר בקיומם של גלי אור מחוצה לו, מה שקיים הוא החושך המוחלט שאין לו כלל ממשות, עד שכופר הוא גם בקיומו שלו וטוען שהוא רק 'חור'. בחינה זו מזוהה עם בית המדרש הבלעמי. המחשה יפה של הבחינות אפשר אולי לראות, בהבדל בין בור ללא תחתית שאף פעם לא יתמלא, לבין מעין שופע מקור מים חיים.

שבת שלום,
אברהם זדה ונדב וילנר

בגליון השבוע:

חדשות השבוע

התפילה האפורה / אביעד ברטוב

עובר לעשייתן /רונן כץ

סמוכים לעד לעולם