הדפס עמוד זה עשה מנוי לדף קשר כתוב לנו ארכיון דף קשר חפש בארכיון דף קשר לעמוד הראשי לאתר ישיבת הר עציון
לפתיח
החדשות
כבוד מלך וכבוד כלה / יונתן צווכר
אם למסורת ואם למקרא / דני אפל
קיום שטרות / רונן כץ
אפעס א וורט -  שבת הגדול כהכנה לפסח
כנגד ארבעה בנים / לאה גולדברג
קובץ וורד 97


כבוד מלך וכבוד כלה / יונתן צווכר[‎1]

"ת"ר: מעבירין את המת מלפני כלה, וזה וזה מלפני מלך ישראל. אמרו עליו על אגריפס המלך שעבר מלפני כלה, ושבחוהו חכמים. שבחוהו, מכלל דשפיר עבד, והא א"ר אשי: אפילו למ"ד נשיא שמחל על כבודו - כבודו מחול, מלך שמחל על כבודו - אין כבודו מחול, דאמר מר: שום תשים עליך מלך - שתהא אימתו עליך?! פרשת דרכים הואי." (כתובות יז.).

הברייתא קובעת שכבודו של מלך דוחה הן את כבוד המת, והן את כבודה של הכלה. הגמרא נדרשת לשאלה מדוע שבחו חכמים את אגריפס המלך[‎2], שבחר לעבור מלפני הכלה, וזאת למרות שמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול. הגמרא מבארת שמדובר היה בפרשת דרכים, ולכן העובדה שהמלך איפשר לכלה להקדים אותו אינה מהווה מחילה על כבודו,[‎3] וכדברי רש"י "פרשת דרכים הוה - ולא ניכר שעבר מלפניה אלא כאילו הוא צריך לפנות לאותה הדרך".

מקרה נוסף בו אנו מוצאים מלך המוחל על כבודו (ואף שם מדובר באגריפס), מופיע בסוגית פרשת המלך במעמד הקהל:

"פרשת המלך כיצד? מוצאי יום טוב הראשון של חג בשמיני במוצאי שביעית, עושין לו בימה של עץ בעזרה והוא יושב עליה, שנאמר: 'מקץ שבע שנים במועד וגו', חזן הכנסת נוטל ספר תורה ונותנה לראש הכנסת, וראש הכנסת נותנה לסגן, והסגן נותנה לכהן גדול, וכהן גדול נותנה למלך, והמלך עומד ומקבל וקורא יושב. אגריפס המלך עמד וקבל וקרא עומד, ושבחוהו חכמים." (סוטה מא.).

בהמשך נדרשת הגמרא לשאלה מדוע שבחו חכמים את אגריפס, שבחר למחול על כבודו ולעמוד לכבוד התורה, למרות שמלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול:

"ושבחוהו חכמים שבחוהו מכלל דשפיר עבד, והאמר רב אשי אפי' למ"ד נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול, מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול שנא' 'שום תשים עליך מלך' שתהא אימתו עליך? מצוה שאני" (שם מא:).

הריטב"א בסוגייתנו (כתובות יז. ד"ה פרשת דרכים הוה) נדרש להשוואת הדברים עם הסוגיא הדנה במעמד הקהל:

"ומה שאמרו מצוה שאני, התם הוא לכבוד התורה שאף המלך חייב לעשות לה כבוד מה שאין כן בזו דכבודו עדיף מכבוד כולן".

הריטב"א נדרש לשאלת היחס בין שני התרוצים, זה המופיע בסוגיה שלנו לעומת זה המופיע בסוגיה לגבי פרשת המלך. בעוד שבזו האחרונה הגמרא מאפשרת למלך למחול על כבודו לשם מצוה, לגבי הכנסת כלה מעמידה הגמרא את המקרה בפרשת דרכים, ולכן אין כלל מחילה של המלך על כבודו.

תשובתו של הריטב"א מחלקת בין דרגות שונות של כבוד: כבוד השכינה, כבוד מלך, כבוד כלה ותלמיד חכם. בעוד שיש מקום לדון האם אדם בעל דרגת כבוד מסוימת יכול למחול לאדם בעל דרגת כבוד נמוכה משלו, לא שייך לפטור אותו מנתינת כבוד למי שנמצא מעליו.

את חוסר היכולת לקבל פטור מנתינת כבוד למי שנמצא בדרגת כבוד גבוהה יותר ניתן להסביר בשתי דרכים:

א. אין לאדם בעל מעמד מסוים סמכות להחליט שאינו נותן כבוד לאדם אחר בעל מעמד גבוה ממנו, למרות שכבודו של הראשון יפגע.

ב. אין כלל פגיעה בכבודו של אדם מסוים כאשר הוא חולק כבוד לאדם הנמצא במעמד גבוה יותר.

הסבר דומה לדרך השניה שהצענו בדברי הריטב"א ניתן למצוא בתוספות:

"ונראה לתרץ דדוקא הכא שייך למימר מצוה שאני דמוחל על כבודו משום כבוד התורה שהוא כבוד השכינה וכן ההיא דפרק כהן גדול דחולץ או מיבם מוחל על כבודו כדי לקיים מצות מלך עולמים ומראה בעצמו שאימת שכינה עליו. אבל ההיא דכתובות ופ"ק דקידושין שמוחל על כבודו כדי לחלוק כבוד לבשר ודם כגון לכלה ות"ח, בזה גזירת הכתוב הוא שאינו מוחל אפי' במקום מצוה, שהרי מצות כיבוד עצמו שהן צריכין לעשות בו למלך כבוד גדולה ממצות כיבוד שחייב המלך לנהוג בהו, שהרי גם עליהן אמרה תורה שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך ולא אימתך עליו, נמצא דמה שהמלך מכבדו ליכא מצוה" (שם ד"ה מצוה שאני).

אמנם, ראוי להדגיש שדברי התוספות שונים מההסבר שהצענו בדברי הריטב"א, כיון שדברי התוספות מתיחסים לצורה בה הדברים מצטיירים בעיני הצבור ("ומראה בעצמו שאימת שכינה עליו"), בעוד שההסבר השני בדברי הריטב"א מתיחס לעצם זכותו של המלך לכבוד.

דרך אחרת להסביר את מעשיו של אגריפס ביחם לכלה מופיעה בברייתא במסכת שמחות:

"המת והכלה שהיו מתקלסין ובאין זה כנגד זה מעבירין את המת מלפני הכלה, מפני שאמרו כבוד החיים קודם לכבוד המתים. המלך והכלה מעבירין את הכלה מלפני
המלך. אגריפס המלך עבר מלפני הכלה ושבחוהו חכמים. אמרו לו : ומה ראית ? אמר להם : אני נוטל כתרי בכל יום וזאת תטול כתרה שעה אחת" (פרק י"א הלכה ו).

בברייתא נדונים שני מקרים: כבוד כלה וכבוד מת, כבוד כלה וכבוד מלך.

במקרה הראשון - כאשר ישנה התנגשות בין כבוד הכלה לכבודו של המת, מעדיפה הברייתא את הכלה, בנימוק 'כבוד החיים קודם לכבוד המתים'.

במקרה השני - כאשר ישנה התנגשות בין כבוד הכלה לכבוד המלך. במקרה הזה הכרעתה של הברייתא מורכבת - באופן כללי מעדיפים את כבודו של המלך על כבודה של הכלה, ומעבירין אותה מלפניו, אך מאפשרים למלך להעדיף את כבודה של הכלה, ואף משבחים אותו אם בוחר הוא לנהוג בדרך זו.

מה עומד ביסוד קביעה זו? נראה שיש להתיחס כאן לדבריו של אגריפס - "אני נוטל כתרי בכל יום, וזאת תיטול כתרה שעה אחת". אנחנו רואים את הכלה כמלכה לשעה אחת, ולכן ההתנגשות היא בין כבודו של מלך בכל יום לבין כבודה של מלכה לשעה אחת. במקרה כזה ישנה עדיין עדיפות למלך הקבוע, אך יש לו אפשרות למחול על כבודו למישהי הנמצאת במעמד כמוהו אך בדרגה נמוכה מעט, הלא היא הכלה - מלכה לשעה אחת.


[‎1] מאמר זה נכתב במהלך למוד מסכת כתובות בזמן חורף, ואני מבקש להקדיש אותו לחברותות שזכיתי ללמוד עימן, בעיון - יונה צוקר וחיים גרינברגר, ולחברותא הצעיר שלמד איתי בקיאות בזמן אלול - אלעזר זון. ישלם ה' פעלכם, ותהי משכורתכם שלמה מן השמים.

[‎2] הגמרא מניחה כדבר פשוט שיש להפעיל את דיני מלך ביחס לאגריפס, אך לאמיתו של דבר הנחה זו כלל אינה מובנת מאליה.

הגמרא בסוטה (מא:) מביאה את דברי הברייתא "תנא משמיה דרבי נתן באותה שעה נתחייבו שונאי ישראל כליה שהחניפו לו לאגריפס".

[מקור הדברים בתוספתא פרק ז' "משום רבי נתן אמר נתחיבו ישראל כליה שחינפו לו לאגריפס", כך הגירסא בכת"י ערפורט, ובכת"י וינה הגירסא "משם רבי נתן אמרו נתחיבו ישראל כליה שחינפו לאגריפס המלך" - מה רב המרחק בין שתי הגירסאות!]

תוספות (כתובות יז. ד"ה מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול) מתייחסים לנקודה זו וכותבים "אף על גב דלא היה מלך גמור... מכל מקום היו נוהגים בו כבוד כמלך גמור". התוספות לא מבארים את כוונתם, וכאן יש להתמקד בשתי נקודות מרכזיות :

א. מהו מעמדו של אותו "מלך שאינו גמור"?

ב. למה יש לנהוג בו כבוד כבמלך גמור למרות שהוא אינו כזה?

הריטב"א (כתובות יז. ד"ה למ"ד אפילו נשיא) כותב "דאף על גב שלא היה מלך כדין... כיון שהוא מלך נותנים לו כבוד". אגריפס לא זכה במלכות על פי דין והוא אינו ראוי לה, אך כעת הוא מלך. אמנם מלכותו אינה נושאת את הצביון האידיאלי של מלכות ישראל, אך אין זה משנה ברמה ההלכתית את מעמדו של אגריפס כמלך.

הרא"ה (כתובות יז. ד"ה אמרו עליו) כותב: "ואף על גב דאגריפס לא הוה חזי למלכות... כיון שנתמנה ראוי לנהוג בו כדיני מלכות".

ראשית, יש לשים לב ללשונו של הרא"ה ביחס לרמת החיוב "ראוי לנהוג בו כדיני מלכות". לא מדובר במצב רגיל שבו יש לנהוג כבוד כלפי מלך ישראל, אלא יש לנהוג כלפי אגריפס באותה צורה שבה נוהגים כלפי מלך ישראל.

הרא"ה מנמק את דבריו - "כיון שנתמנה". אגריפס אכן אינו נתפס כמלך, אך הוא השולט בשטח, ויש לנהוג בו כבוד כשם שנוהגים כבוד ומורא בכל מלכות, כדברי המשנה באבות (פרק ב' משנה ג) "הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו", ועל פי הדין הכללי של "דינא דמלכותא דינא" (בבא קמא קיג:). עם זאת יש לשים לב לכך שהגמרא אומרת "שום תשים עליך מלך - שתהא אימתו עליך", ואולי בהקשר דידן זה רק כעין אסמכתא בעלמא לצורך הכללי במוראה של מלכות, וצ"ע.

[‎3] אמנם, ניתן להסביר את הגמרא אחרת ולומר שאגריפס אכן מחל על כבודו כשפנה לדרך אחרת ואיפשר לכלה לעבור בדרך שחשב לילך בה בתחילה, אלא שאין בכך איסור, כיון שהדין של מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול נובע מכך שצריך שתהיה אימת המלך על הצבור, ואם כן המלך יכול למחול על כבודו כאשר זה לא ניכר לצבור ולכן היראה מפניו אינה נפגעת. לאור האמור לעיל בדברי הרא"ה, על כך שאגריפס אינו מוגדר כמלך אלא רק "ראוי לנהוג בו כדיני מלכות", יכול להיות שאצלו קיים רק הצורך שהצבור יראו מפניו ואין לו כבוד מצד עצמו כמלך, בניגוד למלך ישראל רגיל.