!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון (בית המדרש הווירטואלי)

*****************************************

שיחות ראשי הישיבה

********************

"ויאהב יעקב את רחל"

שיחה לפרשת ויצא

מאת הרב יהודה עמיטל שליט"א*

ויאהב יעקב את רחל, ויאמר אעבדך שבע שנים ברחל בתך הקטנה... ויעבד יעקב ברחל שבע שנים ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אֹתה   (כ"ט, יט-כא).

תיאורו זה של יעקב, שבאהבתו העזה את רחל נדמו לו שבע שנות עבודה ארוכות ומפרכות כימים אחדים, הנו אחד מתיאורי האהבה היפים ביותר שנכתבו בספרות בכלל. אלא שהיופי הזה - תמיהה בצדו: האומנם הולמת עצמתה של אהבה זו את אופיו של יעקב? האומנם היא מתאימה לצדקותו וליראתו של בחיר האבות, המתהלך בעולמות עליונים, ומלאכי א-לוהים מתגלים לו בצאתו מן הארץ בתחילת הפרשה ובשובו אליה בסופה?

נראה שהתנהגותו של יעקב טומנת בחובה מסר חשוב. על הפסוק "ואנשי קדש תהיון לי" (שמות כ"ב, ל) נהג הרבי מקוצק לדרוש: 'מלאכים יש לי מספיק' - אומר הקב"ה - 'מכם אני מבקש כי לא תהיו מלאכים אלא דווקא אנשי קודש'. התורה אינה מבקשת לדכא את היצרים האנושיים; נהפוך הוא: היא דורשת מאתנו לחיות כאנשים, על כל התכונות המשתמעות מכך - אבל בדרך של קדושה.

אין כל סתירה בין התגלות המלאכים ליעקב לבין אהבתו העזה לרחל. הגמרא מספרת על רבי עקיבא כי הגיע לדרגה גבוהה מאוד של אהבת ה':

בשעה שהוציאו את רבי עקיבא להריגה, זמן קריאת שמע היה, והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל, והיה מקבל עליו עול מלכות שמים. אמרו לו תלמידיו: רבינו, עד כאן? אמר להם: כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה: 'בכל נפשך' - אפילו נוטל את נשמתך, אמרתי: מתי יבא לידי ואקיימנו, ועכשיו שבא לידי - לא אקיימנו? היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד. יצתה בת קול ואמרה: אשריך רבי עקיבא, שיצאה נשמתך באחד  (ברכות דף סא ע"ב).

והנה, על אותו רבי עקיבא מספרת הגמרא כיצד התאהב בבתו של כלבא שבוע וכיצד נפעם למראה יופייה של אשתו של טורנוספורוס (ראה רש"י ור"ן נדרים נ ע"ב).

עם הזמן השתנתה, לצערנו, תפיסה זו ביחס לתכונות האנושיות הטבעיות. הרב קוק אומר כי לפני שבוטל יצרא דעבודה זרה, ובלב הכול פיעם יצר חזק של אהבת ה', לא הייתה כל בעיה בכך שאדם אהב אישה אהבה עזה; אך לאחר ביטול יצרא דעבודה זרה והפיחות בעצמתה של אהבת ה', השתנה גם היחס כלפי יצרים אנושיים טבעיים.

היו כתות (כדוגמת האיסיים והנוצרים) שנהגו פרישות וסגפנות, ולצערנו היהדות הושפעה מהן. אהבת אישה לא נתפסה עוד כדבר אנושי אלא קיבלה קונוטציה של עברה (נסו, למשל, לדמיין את החפץ חיים מתאהב...). זכורני כי בילדותי הקשה המלמד על נשיקתו של יעקב לרחל בפגישתם על הבאר - "וישק יעקב לרחל" (כ"ט, יא) - ותירץ כי הפסוק עצמו מעיד שיעקב עשה על כך מיד תשובה: "וישא את קולו ויבך"...

זהו מצב לא-טבעי - והתנהגותו של יעקב אבינו בפרשה תעיד על כך.

כך שנו רבותינו: 'הרואה בריות טובות ואילנות טובות אומר ברוך שככה לו בעולמו'. אין לך נאה מן רחל, ובשביל נויה בקש יעקב לישא אותה   (תנחומא פרשת ויצא סימן ו).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כל הזכויות שמורות   2001   לישיבת הר עציון

********************************************

כדי להירשם:

 

ניתן למצוא "טופס אוטומטי להרשמה" באתר שלנו:

http://www.vbm-torah.org/hebsub.htm

 

דרך דואר אלקטרוני, אפשר לשלוח בקשה לכתובת

MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל את רשימת השיעורים יש לשלוח בקשה לכתובת:

LISTS@VBM-TORAH.ORG

עם התוכן:

GET YHE-ABOUT COURSES

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@ETZION.ORG.IL



* השיחה נאמרה בסעודה שלישית של שבת קודש פרשת ויצא תשנ"ז וסוכמה על ידי מתן גלידאי.