!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון (בית המדרש האלקטרוני)

****************************************

שיחות ראשי הישיבה

*********************

 

מנורה וקטורת

הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א*

 

התורה אומרת כי הטבת הנרות והדלקתם צריכות להיעשות במקביל להקטרת הקטורת: "והקטיר עליו אהרן קטרת סמים, בבקר בבקר בהיטיבו את הנרת יקטירנה; ובהעלת אהרן את הנרת בין הערבים יקטירנה, קטרת תמיד לפני ה' לדרתיכם" (שמות ל', ז-ח), ויש להניח שהדמיון של מועד הקטרת הקטורת למועד הדלקת הנרות אינו מקרי ויש קשר מהותי ביניהם. הציר המרכזי של חנוכה הוא המנורה - נס פך השמן. אולם אין לנתק את המנורה מהקטורת, שהקטרתה מלווה את הדלקת המנורה. גם בפרשיות הנשיאים, שאותן אנו קוראים בימי החנוכה, מוזכרת הקטורת: "כף אחת עשרה זהב מלאה קטרת". מהי המשמעות הסמלית של מנורה מחד ושל קטורת מאידך?

 

אור הוא סמל לדברים ברורים, בהירים ומסודרים - "ברור כשמש" - והוא מרמז גם על שכל והיגיון. ההיגיון והסדר היו תכונות יווניות מובהקות - הם המאפיינים הבולטים של הפילוסופיה היוונית. לו היינו מתייחסים אך ורק למנורה ולנרות היינו חוגגים את ניצחונם של ערכי החשיבה והאינטלקט, המזוהים דווקא עם הקבוצה היריבה. אולם נוסף על המנורה יש לנו גם קטורת - "בהיטיבו את הנרות - יקטירנה" - ומבחינתנו הקשר בין הנרות והקטורת אינו רק קשר מקרי במערך הזמן כי אם זיקה מהותית ועמוקה.

 

הקטורת אפופה נימה של מסתורין: עשן בוקע ועולה ממנה, אדים טרנסצנדנטיים מרחפים מעליה. היא אנטיתטית לאור! הקטורת אינה שייכת לעולמנו הרציונלי המובנה אלא לעולם של מיסטיקה, מחוץ להבנתנו ומעבר להשגתנו: "ישימו קטורה באפך וכליל על מזבחך" (דברים ל"ג, י) - בעוד שהעולה (כליל) שייכת למזבח שייכת הקטורת כביכול לקב"ה עצמו.

 

כאן נמצא מוקד המחלוקת הערכית והתרבותית בין מערך המנורה שלנו לבין מה שאנו מזהים עם תפישת העולם ואורח החיים של התרבות היוונית במיטבה. מחלוקתנו עם העולם היווני היא במידה שבה אנו רואים את ההיגיון ואת כושר ההבנה כמנצחים. העולם היווני הוא עולם של מנורה צרופה. עולמנו אנו - שונה הוא: המנורה הכרחית וחשובה בו, אך היא מאוזנת ביחס דיאלקטי עם הקטורת; הבנה והשכלה, סדר והיגיון, מחד, ומאידך - מודעות למסתורין שביקום ולמסתורין שבאדם, ובראש ובראשונה מודעות לא-ל המסתתר בשפריר חביון. את אור המנורה אנו רואים תמיד בפרספקטיבה של עשן הקטורת.

 

ביציאת מצרים הייתה לאש ולענן משמעות פרקטית: "וה' הלך לפניהם יומם בעמוד ענן לנחתם הדרך, ולילה בעמוד אש להאיר להם" (שמות י"ג, כא). במתן תורה, לעומת זאת, אנו נתקלים באש ובענן בהקשר אחר - "ויהי קלת וברקים וענן כבד על ההר" (שם י"ט, טז): כאן יש להם משמעות סמלית, מחשבתית. אנו שואפים ללמוד ולהבין את תורתנו, אך עצם המגע עם תורתה' אפוף תחושת מסתורין. אברהם מצווה להעלות את יצחק לעולה ב"ארץ המוריה", וברש"י מובאים שני הסברים לפשר השם: "ורבותינו פירשו: על שם שמשם הוראה יצאה לישראל; ואונקלוס תרגמו על שם עבודת הקטורת שיש בו מור, נרד ושאר בשמים". מארץ המוריה יוצאת תורה שמאירה ומבררת, אולם יש בה גם פולחן המבאר לנו עד כמה התורה היא חלק מעולם של קטורת, עולם של מסתורין.

 

בין שני המרכיבים קיימת הפריה הדדית: המאמץ האינטלקטואלי יונק מתחושה של מגע עם הנצח והמסתורי, וההבנה מזינה את תחושת האינסוף והסוד. אך אותה הפריה והזנה הדדית, אותו שילוב של המנורה והקטורת, מוצאים עצמם מותקפים משני כיוונים הפוכים - על ידי חוגים שכלתניים מחד ועל ידי בתי מדרש המתעסקים במיסטיקה שכולה בלבול ואי-הבנה מאידך.

 

אנו מתפללים "והאר עינינו בתורתך, ודבק לבנו במצוותיך, ויחד לבבנו לאהבה וליראה את שמך". השילוב הזה בין המנורה והקטורת הוא חלומה וחזונה של הישיבה, ואני מקווה שזו גם שאיפתו של כל תלמיד בישיבה. כאברהם, שראה רק הוא את הענן הקשור על ההר (ראה רש"י על בראשית כ"ב, ד), ראה גם הרב עמיטל עוד לפני הקמת הישיבה, כשלא היו כאן אלא הרים -אף לא בניינים טרומיים - שכאן יעמוד מקום שישלב מנורה וקטורת.

 

 

*   השיחה הועברה במסיבת חנוכה תש"ס, שבמרכזה עמד יום הולדתו השבעים וחמישה של ראש הישיבה הרב יהודה עמיטל שליט"א. סיכום השיחה עבר את ביקורת הרב.

 

 

*************************************

כדי להירשם:

 

ניתן למצוא "טופס אוטומטי להרשמה" באתר שלנו:

http://www.vbm-torah.org/hebsub.htm

 

דרך דואר אלקטרוני, אפשר לשלוח בקשה לכתובת

MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל את רשימת השיעורים יש לשלוח בקשה לכתובת:

LISTS@VBM-TORAH.ORG

עם התוכן:

GET YHE-ABOUT COURSES

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@ETZION.ORG.IL

*************************************

כל הזכויות שמורות   2000   לישיבת הר עציון.