!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.)

***********************************

שיחות ראשי הישיבה

פרשת פינחס

הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א

 

"הזכייה בכתר"

 

  פרשת השבוע פותחת בתגובת ה' לקנאות פינחס בסוף הפרשה הקודמת. בדבריו ה' מתייחס אל פינחס כ"פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן". מדוע היה צורך לציין את שושלת היוחסין שלו עד סבו? רש"י (במדבר כה',יא) מתמודד עם השאלה ומציין את הגמרא בסנהדרין פב:. לפי הגמרא היו השבטים מבזים את פינחס ומזכירים לו כי אבי אמו, יתרו, פיטם עגלים לעבודה זרה. לפיכך ייחסה אותו התורה לאהרן, כדי להזכיר לעם שהוא צאצא של כוהן גדול.

 

  ניתן להציע הסבר אחר לציון שושלת היוחסין של פינחס, אך על מנת לעשות זאת עלינו להתייחס תחילה לאופייה המיוחד של כהונת פינחס. התורה (במדבר כה',יג) מתארת את בריתו של הקב"ה עם פינחס כ "ברית כהנת עולם", אולם אופייה של ברית מיוחדת זו אינו ברור. הספרי (כה',יג) מסביר שה' הבטיח לפינחס כי צאצאים רבים שלו ישמשו ככוהנים גדולים. לעומת זאת, לפי רש"י ברית הכהונה נצרכה על מנת לתת לפינחס מעמד של כוהן. פינחס, בניגוד לכוהנים אחרים, לא ירש את מעמד הכוהן. רק הכוהנים שנולדו אחרי משיחת אהרן ובניו ירשו את מעמד הכהונה; פינחס, שנולד לפני משיחת אביו,דודיו וסבו, לא ירש את הכהונה.

 

  המקור לפירוש רש"י מצוי בגמרא (זבחים קא:) המניחה כי פינחס היה צריך לפעול על מנת להיכלל בכהונה. אמנם בגמרא ישנן שתי דעות, החלוקות בשאלה מה בדיוק עשה פינחס על מנת להפוך לכוהן, אך שתיהן מסכימות כי היה עליו לזכות בכהונה בכוחות עצמו.

 

  לאור הצורה החריגה שבה נעשה פינחס כהן, אפשר היה לחשוב שתפקידו יהיה שונה אף הוא. וכדי להוציא מידי תפישה שכזו התורה משווה את פינחס לקודמיו, אלעזר ואהרן. למרות הנסיבות השונות של התמנותו לכהונה, תפקידיו היו זהים לאלו של אלעזר ואהרן. הפסוק "פינחס בן אלעזר בן אהרן הכהן" מלמדנו כי פינחס הכוהן מקביל לאהרן הכוהן.

 

  הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה ג',א) מזכיר שלשה כתרים שנכתרו בהם ישראל : כתר תורה, כתר כהונה וכתר מלכות. על כתר התורה הרמב"ם כותב : "הרי מונח ועומד ומוכן לכל ישראל... כל מי שירצה יבוא וייטול". התורה, כמו ירושתו של פינחס, אינה עוברת בירושה אלא נקנית בעמל. ואולם, ביכולת המבורכת של כל יהודי לזכות בתורה טמונה גם סכנה. אדם עלול לחשוב, בדומה למה שיכולנו לחשוב על פינחס, שכשם שהוא יכול לזכות בכתר תורה, יכול הוא גם לקבוע את תכולת הכתר האישי שלו.

 

  החידוש בלימוד התורה הנו חשוב ואפילו רצוי. מעיינות התורה אינם אמורים להיות מים עומדים, כי אם זורמים ומלאי חיים. שאלת מקום החידוש   בלימוד התורה שנויה במחלוקת מתמשכת, אך כולם מודים כי החידוש תופס מקום כל שהוא. ועם כל זאת, הלימוד צריך להתאפיין ברצון לדבוק במסורת שהחלה עם משה רבנו.

 

 

 

 

 

 

 

***********************************

כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת

  MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

  GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE.

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת:

  LISTS@VBM-TORAH.ORG

 עם התוכן:

   GET YHE-ABOUT COURSES.

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL

***********************************

כל הזכויות שמורות   1999   ישיבת הר עציון