!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

 ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.)

************************************

שיעורים בהלכה

************

 

גילוח הזקן במכונה   (ב)

 

הרב שבתי אברהם הכהן רפפורט

 

  בחלקו הקודם של המאמר נידון ההבדל העקרוני שיש בין תער לבין מספריים כעין תער והסקנו שכאשר רוצים לוודא אם מכשיר מסויים נחשב תער או מספריים, עלינו לברר אם הלהב מסוגל לחתוך את השיער בעצמו מול לחץ העור בלבד, או שהוא זקוק ללהב נוסף כדי לבצע את חיתוך השיער.   לדעתי, אין היתר להתגלח בתער גם אם אין הוא נוגע בעור, כיוון שאם מבצעים גילוח בתער, שבמציאות הוא משחית את שער הזקן, עברו כאן על מה שאסרה התורה השחתה כדרכה, והיינו בתער.   העובדה שהמתגלח השתמש ברשת כלשהי להגן על עורו, אינה משנה את פעולת הגילוח שנעשתה על ידי התער בלבד.   לכן, מכונת גילוח המורכבת מתער נע המסוגל לגלח בעצמו ומרשת המגינה על העור, נחשבת לחלוטין כתער, ואסור לגלח בה את הזקן.   לעומת זאת, מכונת גילוח אשר בה הלהב המתנועע אינו מסוגל לחתוך בעצמו, אלא הוא זקוק לרשת המכונה כדי שתשמש עבורו כלהב שני, נחשבת כמספריים ומותר להתגלח בה לשיטות המתירות גילוח במספריים כעין תער.

 

  כדי לוודא עניין זה במכונות השונות בדקתי את הבקשות לפטנטים שהגישו החברות המייצרות את המכונות, והשוויתי בקשות אלה עם הפרסומים שבהם תיארו היצרנים את מכונות הגילוח שלהם עבור הצרכנים.   כמו כן בדקתי את הרקע למלחמות הפרסום שבין יצרני מכונות הגילוח ואת פלחי השוק השונים שלהם.   בדיקות אלה נעשו מתוך מאגרי מידע ממוחשבים, והתוצאות נקלטו ועובדו במאגר המידע ההלכתי הממוחשב של ישיבת "שבות ישראל".

 

  מתוך הבקשות לפטנטים, התברר שכמעט כל המכונות שמייצרים כל היצרנים השונים, פועלות כמספריים ולא כתער.   בתיאורי כל הפטנטים כתוב שהשיער חודר למכונה דרך נקבי הרשת, והרשת מקבעת את השיער במקומו, וכך הוא נחתך על ידי הלהב.   לכלל זה מצאתי יוצא מן הכלל אחד בלבד = ב- 9 באפריל 85' קבלה חברת Matsushita  היפנית, שהיא חברת האם של Panasonic, פטנט ארה"ב מס'  US4509259למכונה שיש לה להב אחד הנע מעלה ומטה וחותך את הזקן.   להב זה מתכוונן אל זווית העור בפנים על ידי מגן הנמצא מעליו, ומגן נוסף הנמצא מתחתיו.   המגינים הללו פוגשים בעור יחדיו ומכוונים את זווית הלהב בהתאם לזווית העור.   לא ידוע לי על ייצור מעשי של מכונה זו על ידי Panasonic, אבל מ"מ זהו תער של ממש.   בנוסף לכך קיימים מכשירים זולים הנקראים בארה"ב תערים חשמליים (electric razors) המשמשים למספר גילוחים קצר, והם מורכבים מתער של ממש המתנועע בתוך רשת.   ניתן להבחין בהם בקלות, משום שהלהב שלהם עשוי מפח פלדה כדוגמת סכין גילוח חד-פעמי, אלא שהוא בנוי בצורה הדומה למאוורר.   גם זהו תער ממש.   חוץ ממכונות אלה כל האחרות פועלות כמספריים - כאמור.

 

  הרבה מתוך טענות היצרכנים שהחשידו מכונות גילוח מסויימות כתער, נובעות למעשה ממתקפת פרסום ולא ממציאות של ממש.   לדוגמא, בקיץ 1985 יצאו כמה חברות יפניות בפרסום אודות מכונת גילוח המגלחת עם קצף גילוח, כתער ממש.   מתוך הפרסום ניתן היה להסיק שמדובר בתער הבנוי כמכונת גילוח.   עיון בבקשות הפטנטים של המכונות הבהיר שהן רגילות לחלוטין, בעלות פעולת מספריים, אלא שחיבורי החשמל השונים אטומים למים ולכן קצף הגילוח אינו רלוונטי כלל לפעולת הגילוח במכונות האלה.   כנראה שהיצרנים הניחו שאנשים מעדיפים להתגלח עם קצף, ולכן פרסמו את עניין הקצף, אבל אין במכונות אלה חידוש של ממש.

 

  רוב החידושים שהכניסו יצרני המכונות קשורים בעצם היות המכונה מספריים.   אמרנו שבמספריים חשובה הפעולה של להב אחד סמוך ממש לשני.   במכונת הגילוח להב אחד מתנועע בתוכה, והלהב השני בנוי בצורת רשת, שאינה רק מגינה על העור אלא נוטלת חלק של ממש בפעולת הגילוח עצמו.   כדי לוודא שהלהב אמנם סמוך תמיד לרשת, בנו היצרנים מערכות קפיצים המקבעים את הלהב אל הרשת.   ברור שמכונות כאלה תהיינה יעילות יותר אבל עניין זה עדיין אינו מוציאם מגדר מספריים.   גם המצאה כדוגמת זו של חברת Matsushita (פטנטUS4417397 ) למכונה שיש בה משאבה היוצרת ריק (ווקום) בתא שבו נמצא הלהב, ועל ידי זה נמשך העור עם השערות פנימה לכיוון הרשת, עדיין אינה מוציאה את המכונה מכלל מספריים.

 

  כדאי לציין פטנט נוסף, גם הוא של חברת Matsushita (US4428117) למכונה בעלת שני להבים שהאחד מונח בתוך השני, ושניהם נעים זה מול זה.   גם מכונה זו היא מספריים, כמובן, שכן שני הלהבים חיוניים לפעולת החיתוך, אבל לפי דעת הגיליון דמסכת שבועות שהביא תרומת הדשן, אסור להתגלח בה, כיוון שיש להב הנע סמוך לעור.

 

  כאן המקום לבאר, שאין שום חילוק בכיוון שבו הלהב נע - הכל תלוי בחדותו של הלהב.   במכונות הגילוח של חברת בראון מורכב להב הבנוי מלהבים קטנים הניצבים אל כוון העור (בניגוד למכונות האחרות שבהן הלהב מקביל אל העור).   בכל בקשות הפטנטים של חברת בראון מתוארת פעולת המכונות שלה כפעולת מספריים דווקא, הנעשות בין הרשת לבין הלהב.   החידוש במכונות אלה, אליבא דבראון, הוא ברשת הגמישה שלהן, המאפשרת התאמה טובה יותר אל זווית הפנים US4019252)).

 

  המכונה הנוספת שיש לדון בה היא זו של חברת פיליפס (או נורלקו בארצות הברית).   במכונות אלו הלהב בנוי משתי מערכות להבים קטנים, המסודרים כך שכל להב מן המערכת האחת נמצא בין שני להבים מן המערכת האחרת.   תפקידו של הלהב מן המערכת האחת הוא למשוך את השערה הבודדת אל המכונה, ולשלוף אותה מן הגומה שלה.   תוך כדי זה שהשערה נמצאת במצב שלוף מן הגומה שלה, לפני שהיא מספיקה לחזור פנימה, היא נקצצת על ידי הלהב מן המערכת השניה - הקוצצת.   אז חוזר החלק הקצוץ אל תוך הגומה, ונעלם לחלוטין מפני העור.   כך מתבצע - לטענת היצרנים, שהוכחשה על ידי יצרנים אחרים - גילוח חלק לחלוטין.

 

  ניתוח של התהליך יראה שיש כאן פעולה משולבת של מלקט ומספריים כעין תער.   אם אדם יחזיק שערה שלופה על ידי מלקט, ואז יקצוץ אותה במספריים, יתבצע גילוח חלק מאד, אבל עדיין אין זה תער, כיוון שלא היה כאן סכין חד דיו לחתוך את השערה מול העור, ולכן אין כאן איסור תורה של השחתה - לשיטות המתירות מספריים כעין תער.

 

סיכום:

 

לשיטות המתירות גילוח במספריים כעין תער, כפי שפסקו השלחן ערוך והרמ"א, מותר להתגלח במכונת גילוח, שלהב הסכין שלה אינו חד דיו כדי לחתוך את השיער בעצמו, כשאת הלחץ הנגדי מפעיל רק העור.   מכונות אלה, הקוצצות את השיער על ידי פעולה משולבת של הלהב והרשת, נידונות כמספריים ומותרות.

 

****************************

כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת

  MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

  GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE.

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת:

  LISTPROC@JER1.CO.IL

 עם התוכן:

  INFO YHE-ABOUT.

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL

*******************************

כל הזכויות שמורות   1996   ישיבת הר עציון