!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

 ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.)

************************************

שיעורים בהלכה

************

 

 

גילוח הזקן במכונה*

 

הרב שבתי אברהם הכהן רפפורט

 

 

  לפני מספר שנים נתפרסם ב'דף קשר' (גיליון מס' 66) חלקו הראשון של מאמר בעניין גילוח הזקן במכונת גילוח.   במאמר ההוא נידונה שאלת ההבדל בין גילוח בתער לבין גילוח במספריים כעין תער, לדעת הפוסקים שהגילוח במספריים כעין תער מותר.   הועלתה האפשרות שההבדל בין תער לבין מספריים כעין תער הוא בתוצאות הגילוח, והוכח שם שאין הדבר כן, ושמדברי הפוסקים - ובעיקר המהרש"ל ב"ים של שלמה" ליבמות פרק י"ב סימן י"ז - מוכח שאין הבדל בתוצאת הגילוח, אלא על כרחנו סיבת ההבדל היא בגילוח עצמו.   עוד התברר שם שיש הבדל בין איסור "לא ילבש גבר שמלת אשה" הכולל איסור לגבר לתקן עצמו בתיקוני הסרת שיער של אשה, ששם דרך ההסרה היא בתער דווקא, לבין איסור גילוח אשר הדרך בו היא גם במספריים כעין תער, אלא שאין במספריים כעין תער השחתה.   וכך אמרנו בסיום המאמר ההוא:

 

  "הגילוח במספריים, ודאי שהוא דרך גילוח בנסיבות מסויימות, ויש לו לפעמים הצדקה מבחינות של זהירות ויעילות.   ולכן לגבי גילוח הזקן, כששנתמעטו מלקט ורהיטני מגילוח, לפי שאין דרך אנשים לגלח בהם, לא נתמעטו מספריים, ונתמעטו רק ממה שהאיסור הותנה בתורה בהשחתה.   אבל לגבי תיקון יופי של נשים, שנאסרו לגברים, שמטרתו להסיר את השיער לחלוטין, וודאי שהדרך לעשותו היא בתער דווקא.   סיבת ההבדל היא, שבגילוח אין סיבה לרצות להסיר את השיער לגמרי מעיקרו, מה שאין כן בתיקוני נשים.   ולכן דרך העשייה בהם היא דווקא בתער, שכן הרוצה להסיר שערו לגמרי, מעיקרו, עושה זאת בתער.   לא משום שבאמת התוצאה בתער טובה תמיד יותר מאשר במספריים כל שהם, אלא משום שבנסיבות רגילות, תער רגיל משחית יותר ממספריים רגילות.   לכן העברת שיער הגוף במספריים כעין תער, אף שאין הבדל ניכר בתוצאה בינה לבין העברה בתער, ויש אולי מספריים המגלחות כתער רגיל, נאסרה העברת שיער במספריים, מדרבנן.   ונותר לנו לבאר, מהו סוף-סוף ההבדל בין גילוח במספריים כעין תער, לבין גילוח בתער ממש, שמצד אחד אין בהכרח הבדל בתוצאת הגילוח בין הדרכים הללו, כיוון שאפשר למצוא מספריים המגלחים כתער רגיל, ומצד שני הרוצה להעביר כל שערו ממש דרכו לעשות זאת דווקא בתער.   עניין זה, והמסקנות הנובעות מכך לגבי מכונת הגילוח, נבאר במאמר הבא".

 

  עתה הגיע הזמן לתשלום החוב ההוא, ונבאר כאן את מה שנראה לומר בהבדל שבין הגילוח בתער לבין הגילוח במספריים כעין תער, ואת ההשלכות המעשיות מן ההבדל הזה.

 

  הניסיון מוכיח שתער חד מסיר את שערות הגוף בקלות וביעילות.   כל פעולת חיתוך צריכה נוסף לסכין המבצע את החיתוך והגוף הנחתך, גם גוף נוסף שכנגדו נעשה החיתוך.   אם נחזיק בידינו פיסת נייר באויר וננסה לחתוך אותה בסכין, תזוז לה פיסת הנייר מחמת לחץ הסכין עליה, ולא תיחתך, אלא אם כך אחיזת ידינו בה תהווה לחץ נגדי מספיק, שיקבע את פיסת הנייר במקומה, ואז היא תיחתך.   אם ננסה פעולה זו מספר פעמים בסכינים בעלי חדות שונה, נגלה כי הסכינים המושחזים היטב יחתכו את פיסת הנייר בקלות, ואלה שאינם חדים רק יזיזו אותה ממקומה בלי לחותכה.   סיבת הדבר היא שהסכין החד זקוק ללחץ קטן כדי לחתוך, ולכן מספיק גם לחץ נגדי קטן כדי לקבע את הדבר הנחתך במקומו.   לעומת זאת סכין קהה זקוק ללחץ גדול הרבה יותר כדי לחתוך, ולכן גם הלחץ הנגדי צריך להיות גדול יותר, ובהיעדר לחץ נגדי מספיק לא יוכל החיתוך להתבצע.

 

  כאשר מגלחים את שערות הגוף בתער, הדבר המקבע את השערה במקומה הוא עור הגוף עצמו - והחיתוך נעשה כנגד העור.   מסיבה זו חותך התער את השערה קרוב ככל האפשר אל הגוף.   משום היות העור גמיש ורך, אין הוא מפעיל לחץ גדול מאד כנגד פעולת החיתוך, ולכן אפשר לגלח את השיער ביעילות בתער חד דווקא.   תער שאינו מושחז היטב רק יזיז את השערות ממקומן ויעבור עליהן מבלי לחותכן.   אבל כאשר חותכים דבר מה במספריים, או כאשר מתגלחים במספריים, הלחץ הנגדי לפעולת החיתוך מסופק על ידי להב המספריים השני.   לכן אין במספריים חשיבות גדולה להשחזה של הלהב החותך כשלעצמו, הגורם החשוב יותר הוא תנועתו של להב המספריים האחד, סמוך ככל האפשר אל הלהב השני.   המספריים מתקלקלים כאשר הלהבים נפרדים האחד מחברו, אם משום שהחיבור שביניהם התרופף או כאשר נוצרו בליטות ושקעים בלהבים המרחיקים את האחד מן השני.

 

  זהו פשר דברי תרומת הדשן בסימן רצ"ה שהובא בבית יוסף (יורה דעה סימן קפ"א), וזה לשון הב"י:   "וכתב כתרומת הדשן בשם גיליון דמסכת שבועות יש נזהרים כשמספרים במספריים שאין עושין בתחתון כלום אלא בעליון כי חוששין שמא יארע שלא יחתוך זוג העליון אלא בתחתון והוא כמו תער, ע"כ.   וכתב עליו אמנם קשה מאד להיות נזהר בדבר זה.   אמנם נראה דנכון ליזהר שלא יספר פאת הזקן במספריים שהוא חדוד מאד, אבל אם אינו חדוד אי אפשר לתחתון בלי דיבוק העליון".   הגיליון דמסכת שבועות כתב שיש שנהגו להיזהר בלהב הנע של המספריים כאילו הוא תער.   אלה מקילים להתגלח במספריים דווקא אם הלהב המתנועע הוא הלהב העליון, שאינו נוגע בעור עצמו.   לדעתם אם הלהב המתנועע סמוך לעור, הוא עשוי לחתוך בעצמו, כשהלחץ הנגדי מופעל על ידי העור, ובעצם יש כאן גילוח בתער - למרות שמשתמשים במספריים.   ואילו תרומת הדשן טען כנגדו שלא מיקום הלהב הוא הקובע, אלא מידת חדותו.   דווקא להב חד מאד יכול לחתוך רק כנגד הלחץ שמפעיל העור, אבל להב מספריים שאינו חד כל כך, זקוק ללחץ שמפעיל מולו הלהב השני, וממילא אין כאן גילוח בתער כלל אלא במספריים.

 

  ברור שתרומת הדשן לא נחלק על הגיליון דמסכת שבועות באומדן טיב הגילוח שנעשה במספריים, אם הוא סמוך לעור אם לאו, אלא שנחלקו מתי מוגדר מעשה הגילוח כגילוח בתער, ומתי מוגדר כגילוח במספריים.   ומדברי שניהם נראה שהגדרת גילוח במספריים היא כאשר יש צורך בשני להבים שיחתכו האחד מול השני;   אלא שלדברי תרומת ההדשן החדות היא הקובעת ולא איזה להב מתנועע.   נמצא, שמה שאסרה תורה הוא גילוח בתער שחותך בעצמו כנגד העור, שזו היא הדרך היעילה ביותר להסרת השיער מעיקרו, ולכן הדרך הרגילה להשחתת השיער היא על ידי תער.

 

  לפי זה, כשאנו רוצים לוודא אם מכשיר מסויים נחשב תער או מספריים, עלינו לברר אם הלהב מסוגל לחתוך את השיער בעצמו מול לחץ העור בלבד, או שהוא זקוק ללהב נוסף כדי לבצע את חיתוך השיער.   לדעתי, אין היתר להתגלח בתער גם אם אין הוא נוגע בעור, כיוון שאם מבצעים גילוח בתער, שבמציאות הוא משחית את שער הזקן, עברו כאן על מה שאסרה התורה השחתה כדרכה, והיינו בתער.   העובדה שהמתגלח השתמש ברשת כלשהי להגן על עורו, אינה משנה את פעולת הגילוח שנעשתה על ידי התער בלבד.   לכן, מכונת גילוח המורכבת מתער נע המסוגל לגלח בעצמו ומרשת המגינה על העור, נחשבת לחלוטין כתער, ואסור לגלח בה את הזקן.   לעומת זאת, מכונת גילוח אשר בה הלהב המתנועע אינו מסוגל לחתוך בעצמו, אלא הוא זקוק לרשת המכונה כדי שתשמש עבורו כלהב שני, נחשבת כמספריים ומותר להתגלח בה לשיטות המתירות גילוח במספריים כעין תער.

 

 

****************************

כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת

  MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

  GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE.

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת:

  LISTPROC@JER1.CO.IL

 עם התוכן:

   INFO YHE-ABOUT.

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL

*******************************

כל הזכויות שמורות   1996   ישיבת הר עציון