!!
 
EAB- blank  
לגירסת Word של מאמר זה לחץ כאן.

ישיבת הר עציון בית מדרש האלקטרוני (ב.מ.א.)

***********************************

שיחות ראשי הישיבה

****************

 

פרשת וישלח

 

הרב יהודה עמיטל

 

משמעות דברי יעקב לעשו

 

(סיכום שיחה שנאמרה בשבת פרשת וישלח, תש"ן.   סוכם ע"י דוד טי.)

 

 

"'ויהי לי שור וחמור...' - 'שור' זה יוסף שנאמר: 'בכור שורו הדר לו' (דברים ל"ג); 'חמור' זה יששכר דכתיב 'יששכר חמור גרם (בראשית מ"ט); 'וצאן' אלו ישראל שנאמר: ואתן צאני מרעיתי (יחזקאל ל"ד); 'ועבד' זה דוד שנאמר: אני עבדך בן אמתך (תהילים קט"ו); 'ושפחה' זו אביגיל..."

  (בראשית רבה ע"ה, יב)

 

"רבני אמרי: 'שור' זה משוח מלחמה... 'חמור' זה מלך המשיח"

  (שם ז)

 

  דברי המדרש נראים, לכאורה, רחוקים מאוד מפשוטו של מקרא.   מהי כוונתו של המדרש ומהי אכן משמעות דברי יעקב 'ויהי לי שור וחמור צאן ועבד ושפחה..."?

 

  נראה שיש לבאר את המדרש, לאור מדרש נוסף הנזכר בהמשך הפרשה:

 

"'יעבור נא אדוני לפני עבדו ואני אתנהלה לאטי לרגל המלאכה אשר לפני עד אשר אבוא אל אדוני שעירה' - ואימתי ילך?   בימי המשיח שנאמר: ועלו מושעים בהר ציון לשפוט את הר עשו'".

  (שם ע"ח, יז)

 

  כשיעקב עונה לעשו שהוא בדרכו אליו - לשעיר, אין הוא מתכוון לרגע הנוכחי.   אין בכוונתו של יעקב לילך כעת לעשו אלא באחרית הימים, כשיגיע העת והשעה תזדמן, אז: "ועלו מושעים בהר ציון".   עד אז, אומר יעקב - "ואני אתנהלה לאיטי" - אין להיחפז ולמהר.

 

  כך אף מצינו: "'ואלה המלכים אשר מלכו בארץ אדום לפני מלך מלך לבני ישראל' (בראשית ל"ו, לא) - שמונה היו וכנגדן העמיד יעקב וביטל מלכות עשו בימיהם" (רש"י).

 

  ליעקב יש ראייה היסטורית, הוא איננו חי את חיי השעה, אלא בכל מעשיו הוא מתנהג לאור פרספקטיבה של ראיית העתיד - אין כעת מה למהר שהרי זמנם של מלכי ישראל עתיד להיות אחרי מלכי עשו, ולכן "יעבור נא אדני לפני עבדו".   זוהי, איפוא, המשמעות העמוקה של דברי חז"ל בביאורם לפסוק "ויהי לי שור וחמור וצאן, עבד ושפחה...".

 

  יעקב מראה לעשו מה הוא השיג, מה יתפתח ממנו ובמה כוחו גדול - במלך המשיח, במשיח המלחמה, ביוסף וביששכר.   חז"ל מורים לנו כי אין לראות כאן מאבק פרטי בין האיש יעקב לאיש עשו, אלא בין שני עמים - עם יעקב - ישראל, ועם עשו הוא אדום.

 

  המאבק יימשך במשך דורות ושנים, וחז"ל מאירים את עינינו למסר שמוסר לנו המקרא על דרך יעקב אבינו - כשהוא מתמודד עם בעיות השעה, אין הוא עושה שיקול פרגמטי, של המציאות העכשווית אלא שיקול היסטורי - עתידי: מה המשמעות עבור ישראל במה שאני עושה!

 

  ידוע ומפורסם הכלל "מעשה אבות סימן לבנים" אך לאור דברינו יש לחדד את ההבנה: אין כאן רק סימן גרידא שמה שעשו אבות יקרה גם לנו.   יש כאן משמעות עמוקה - האבות   י ד ע ו   שהם עומדים להקים עם, הדגשת השליחות והאחריות שלהם בכל מעשה ומעשה היתה עצומה.   אין ספק, אם כן, שכאשר יעקב יצא להילחם   עם עשו, הוא שקל את כוחו העתידני, הישווה בין מה שיצא ממנו, מה הוא מוסיף בעולם לבין מה שעשו מוסיף לעולם, ורק מתוך ראייה כזו בטוח הוא בצדקת דרכו ובמעשיו, כי חייב הוא להינצל ולהישמר, שהרי הוא המביא את יששכר, יוסף, ומלך המשיח לעולם!

 

  יש לנו ללמוד מכאן לקח לחיי היום יום.   שנים רבות ב'גלות', לא הרגיש עם ישראל שום רגש אחריות, אולם עם הקמת המדינה, יש לנו חובה ואחריות כבדה להבין את המשמעות ההיסטורית של כל צעד ושעל במעשינו - אנו קובעים בחיי השעה שלנו את עתיד האומה והמדינה!

 

***********************************

כדי להרשם יש לשלוח בקשה לכתובת

  MAJORDOMO@ETZION.ORG.IL

עם התוכן:

  GET YHE-TEST H-SUBSCRIBE.

 

קיימת גם מערכת שיעורים באנגלית.   כדי לקבל רשימת השיעורים, יש לשלוח בקשה לכתובת:

  LISTPROC@JER1.CO.IL

 עם התוכן:

  INFO YHE-ABOUT.

 

בשאלות אפשר לפנות למשרד הישיבה 02-9931-456 ולבקש את משרד האינטרנט, או לכתוב לכתובת YHE@JER1.CO.IL

***********************************

כל הזכויות שמורות   1996   ישיבת הר עציון