!!
 
EAB- blank
 

רעיונות על פרשת השבוע

ברכות השבטים וברכת העם

ברכות משה השבטים, מברכתו של ראובן ועד ברכתו של אשר, מצויות במסגרת של שיר ברכה לעם ישראל כולו. פתיחת השיר הזה ידועה:

"ה' מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ, הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ, מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ: אַף חֹבֵב עַמִּים כָּל קְדֹשָׁיו בְּיָדֶךָ, וְהֵם תֻּכּוּ לְרַגְלֶךָ יִשָּׂא מִדַּבְּרֹתֶיךָ: תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב: וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל".

פתיחה זו מתארת את התגלות ה' בסיני, את מתן התורה ואת מעמד שבטי ישראל יחד כאשר "ויהי בישורון מלך". בפשטות, המלך שמדובר עליו הוא הקב"ה, אף שהיו, כידוע, כאלו שפירשו שהכוונה למשה.

המשכו של שיר זה, שיר הברכה לעם כולו, מובא בסיום ברכות השבטים - אחרי ברכתו של אשר:

"בַּרְזֶל וּנְחֹשֶׁת מִנְעָלֶיךָ וּכְיָמֶיךָ דָּבְאֶךָ: אֵין כָּאֵ-ל יְשֻׁרוּן רֹכֵב שָׁמַיִם בְּעֶזְרֶךָ וּבְגַאֲוָתוֹ שְׁחָקִים: מְעֹנָה אֱלֹהֵי קֶדֶם וּמִתַּחַת זְרֹעֹת עוֹלָם וַיְגָרֶשׁ מִפָּנֶיךָ אוֹיֵב וַיֹּאמֶר הַשְׁמֵד: וַיִּשְׁכֹּן יִשְׂרָאֵל בֶּטַח בָּדָד עֵין יַעֲקֹב אֶל אֶרֶץ דָּגָן וְתִירוֹשׁ אַף שָׁמָיו יַעַרְפוּ טָל: אַשְׁרֶיךָ יִשְׂרָאֵל מִי כָמוֹךָ עַם נוֹשַׁע בַּידֹוָד מָגֵן עֶזְרֶךָ וַאֲשֶׁר חֶרֶב גַּאֲוָתֶךָ וְיִכָּחֲשׁוּ אֹיְבֶיךָ לָךְ וְאַתָּה עַל בָּמוֹתֵימוֹ תִדְרֹךְ".

על הפסוק הראשון - "ברזל ונחושת מנעלך" - נחלקו המפרשים, האם הוא מתייחס לאשר בלבד או לעם כולו; אך הפסוקים שאחריו ודאי חוזרים אל העם. המילה "ישורון" מקשרת בין ברכה זו לבין הברכה שבפתיחת הפרשה: "ויהי בישורון מלך" - "אין כא-ל ישורון". גם מבחינת העניין, הבית האחרון משלים את הראשון: הראשון מתאר את התגלות ה' ואת התורה, והאחרון - את כיבוש הארץ. אם כך, ייתכן שהבית הפותח והבית החותם הם שיר אחד כללי על עם ישראל, ובתוכו - במקום שבו נאמר "יחד שבטי ישראל" - נכנסות הברכות הפרטיות לשבטי ישראל.

סדרת התקליטורים "שירת התורה", מאת הרב יואל בן-נון, מכילה דברי תורה רבים על כל פרשה בספר בראשית. להזמנות: מכללת הרצוג להכשרת מורים, טל' 02-9937333.

הרב יואל בן-נון