חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ב באלול תשס"ד (8.9.04)

גזילה מכד הקמח של אליהו הנביא

"כד הקמח לא כלתה וצפחת השמן לא חסר, כדבר ה' אשר דבר ביד אליהו". (מלכים א' י"ז, טז)

מה דינו של אדם שגוזל מכד קמח פלאי שכזה? בדרך כלל, במקרה של גזילה מתקיימים שני יסודות: רכושו של הנגזל ניזוק, ויש לפצות אותו על כך; והגזלן מתעשר שלא-כדין על חשבון הנגזל, ויש להשיב לו את ההנאה. הגזלן שגזל מכד הקמח המתמלא מעצמו מחייב אותנו להכריע בין שני יסודות אלו, ולשאול איזה מהם מהווה את יסוד חיובו של הגזלן. באחרונים ישנן מספר התייחסויות לשאלה זו (עיין, למשל, בחידושי רבנו חיים הלוי הל' גזילה ואבידה פ"ט ה"א), אך אנו ננסה היום לעמוד על דרכו של הרא"ש בנושא.

הגמרא במספר מקומות מבחינה בין חוב שמטילה התורה, כגון תשלומי נזיקין, לבין חובות רגילים, הנוצרים ע"י התחייבות הדדית, כגון זה של לווה ומלווה. כיצד מוגדר חיובו של הגזלן בהקשר זה? הרא"ש (מובא בשטמ"ק ב"ק קד ע"ב) כותב:

"ואף על גב דבפ"ק דערכין אמרינן דנזיקין מלוה הכתובה בתורה היא, היינו טעמא משום דמשלם אף על פי שלא נהנה, והווי כעין חומש, שחייבתו תורה מה שלא נהנה. אבל גזלן - הא דמשלם משום שנהנה הוא, וזה מן הדין כשאר מלוה על פה, שיש לו להחזיר מה שלוה, ולא חשיבא כמו מלוה הכתובה בתורה".

כלומר, יסוד חיוב התשלום של הגזלן הוא בהשבת ההנאה שזכה בה לא כדין.

אמנם, מדברי הרא"ש במקום אחר ניתן לדייק את הכיוון השני:

"דהיזק שאינו ניכר לא שמיה היזק ואין כאן איסור גזילה" (תוספות הרא"ש גיטין נג ע"ב ד"ה כי).

הרא"ש כותב שהאיסור שעליו עובר אדם שמזיק את נכסי חבירו הוא איסור גזילה. ברור, שלשם כך עליו להניח שיסוד האיסור בגזלן הוא בהיזק שהוא גורם לחבירו, בניגוד לכאורה לדבריו בב"ק.

אמנם, ייתכן לתרץ את הסתירה ברא"ש ולחלק בין יסוד האיסור בגזלן, שאכן נובע מהפגיעה בזולת, לבין יסוד חיוב התשלום, שנובע מהחובה להשיב לאחר את שלקחת ממנו שלא כדין.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!