חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ט"ז-י"ז באלול תשס"ד (3-4.9.04)

פרשת כי-תבוא - "אשרי אדם שומע לי"

בפרשת השבוע מופיעה סדרת ברכות וקללות. את הברכות פותח הפסוק "והיה אם שמוע תשמע", ואת הקללות - "והיה אם לא תשמעון". השמיעה היא המפתח. המדרש הולך בעקבות השמיעה אל פסוק במשלי המתאר את שכרו של השומע בקול ה':

"זה שאמר הכתוב: 'אשרי אדם שומע לי'. מהו אשרי אדם שומע לי? אמר הקב"ה: אשריו לאדם בשעה ששמועותיו לי. מהו 'לשקוד על דלתותיי'? אמר הקב"ה: אם הלכת להתפלל בתוך בית הכנסת - אל תעמוד על הפתח החיצון להתפלל שם, אלא הוי מתכוין להכנס דלת לפנים מדלת. 'לשקוד על דלתי' אין כתיב, אלא 'על דלתותיי' - ב' דלתות. ולמה כן? שהקב"ה מונה פסיעתך ונותן לך שכר. ומהו 'לשמור מזוזות פתחי'? אמר רבי יהודה בר סימא: וכי יש מזוזה בבתי כנסיות? אלא, מה המזוזה הזו אינה זזה מהפתח - כך לא תהא זז מבתי כנסיות ומבתי מדרשות. אמר הקב"ה: אם תעשה כן - דע שאתה מקבל פני השכינה. מה כתיב אחריו? 'כי מוצאי מצא חיים'. אמר הקב"ה: מי הוא זה שבא לבית הכנסת ולא מצא את כבודי שם. אמר רבי איבו: ולא עוד, אלא שאתה עומד בבית הכנסת והקב"ה עומד עליך. מניין? שנאמר: 'א-לוהים נצב בעדת א-ל'. אמר הקב"ה: ולא דייך שאת מקבל פני השכינה בבית הכנסת, אלא שאתה יצא משם טעון ברכות. מניין? שנאמר: 'כי מוצאי מצא חיים ויפק רצון מה''. הוי - 'והיה אם שמוע תשמע' וגו'".

הפסוק והמדרש מתחילים בתיאור מעשים ראויים שעושה האדם, ומסיימים בתיאור שכרו של אותו אדם.

אשרי האדם השומע - אדם שעוסק ברצון להגיע אל ה' ובדברו, והן שהשמועות אותן הוא משמיע ושומע. גם תפילתו אינה מבחוץ; הוא נכנס כל כולו לחוויית התפילה, ואינו עומד על פתח בית הכנסת כמי שרגלו האחת מחוץ למעמד. הוא משקיע מכוחו ופוסע אל הקודש, אינו מוותר ומתעצל וקובע את עצמו בבית ה' - בבתי מדרשות וכנסיות. אדם השואף להימצא בקודש.

שכרו, דורש המדרש, הוא בשתי רמות: ראשית - הוא מוצא טעם במעשיו. הוא פוגש את כבוד ה' ואת מציאותו בבתי כנסיות. אשרי המתאמץ ומגיע. אך אין זה סוף הדרך; גם בצאתו מן הקודש - הקשר שנוצר והחוויה שעבר אינה נעלמת. הוא יוצא טעון ברכות. חוויית הקודש אינה נעצרת ביציאה מבית הכנסת. יהודי שהיה בפנים - ירגיש זאת גם בחוץ.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!