חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ג' במנחם-אב תשס"ד (21.7.04)

חיובו של אדם המזיק

אדם שהזיק את נכסי חברו חייב לשלם, שנאמר "ומכה בהמה ישלמנה". המשנה בבבא קמא כו ע"א קובעת שחיוב זה אינו מותנה בכוונה להזיק: "אדם מועד לעולם, בין שוגג בין מזיד, בין ער בין ישן", והגמרא כו ע"ב מביאה לכך לימוד מהפסוקים: " 'פצע תחת פצע' - לחייבו על השוגג כמזיד ועל האונס כרצון".

האם פירוש הדבר שאדם חייב בכל נזק שגרם לו, אפילו אם לא יכול היה לעשות דבר כדי למנוע אותו? בעלי התוספות (כז ע"ב ד"ה ושמואל) סברו שלא. לדבריהם, הברייתא לא עסקה במקרים של אונס גמור, שבהם לא ניתן לחייב גם אדם שהזיק. הרמב"ן בחידושיו (בבא מציעא פב ע"ב ד"ה ואתא) חלק על דברי התוספות, וטען שיש להבין את הברייתא כפשוטה, שאדם המזיק חייב גם באונס גמור. אמנם, נראה שגם לשיטת הרמב"ן יש לסייג את הדברים, שכן גם לדעתו יש מקרים שבהם אדם המזיק פטור:

א. התוספות הוכיחו את שיטתם מדברי הירושלמי בבבא קמא (פ"ב ה"ח), שקבע שאם ראובן הלך לישון ובא שמעון וישן לידו, וראובן התגלגל בשנתו ופגע בשמעון - ראובן פטור. התוספות הבינו שיסוד הפטור הוא בכך שמדובר באונס גמור (שכן ראובן לא ידע כשהלך לישון ששמעון יבוא לישון לידו). הרמב"ן, כמובן, לא קיבל זאת, ועל כן הסביר זאת אחרת: "דהתם, משום דשני פגע בעצמו". כלומר, כאשר יש מצב של 'אשם תורם': כאשר הניזק נהג בעצמו ברשלנות פושעת - אחריותו לנזק פוטרת את המזיק מחיוב תשלום.

ב. עוד ראיה הביאו התוספות מדברי הגמרא בבבא קמא צט ע"ב, ששוחט מקצועי שקלקל בשחיטתו וניבל את הבהמה פטור מתשלום. הרמב"ן הסביר שגם שם יסוד הפטור אינו בכך שזה אונס גמור, אלא בנימוק אחר: "שאין באומן הטועה במלאכתו משום מזיק". כלומר, מעשה מקצועי של אומן אינו מוגדר כמעשה נזק, גם אם לפעמים נגרמות ממנו תקלות, ועל כן לא ניתן לחייב עליו.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!