חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ב בתמוז תשס"ד (11.7.04)

עד מתי ניתן להתפלל תפילת תשלומין?

אדם שהפסיד תפילה אחת בשוגג - עד מתי הוא יכול להתפלל תפילת תשלומין? בראשונים מופיעות כמה דעות ביחס לשאלה זו.

א. תלמידי רבנו יונה (יח ע"א באלפס, ד"ה טעה) מביאים דעה שאין כל מגבלה על היכולת להתפלל תפילת תשלומין. אפילו אם האדם לא התפלל הרבה תפילות - יכול להשלים את כולן. ואכן, מסברה לא צריכה להיות שום הגבלה על היכולת להשלים תפילות.

ב. תלמידי רבנו יונה מביאים דעה נוספת:

"ואומרים רבני צרפת ז"ל, דדוקא כשטעה ושכח תפילה אחת - יש לה תשלומין, אבל אם טעה ולא התפלל ערבית ומנחה - אינו מתפלל שלשה אלא שתים, אחת של שחרית ואחת של ערבית, שאין התשלומין מועילין אלא לתפלה אחת בלבד".

לפי דעה זו, אין הגבלה על הזמן שבו ניתן להתפלל תפילת תשלומין אך יש הגבלה על מספר התפילות שניתן להשלים. אמנם, אדם ששכח להתפלל שחרית ונזכר רק בערב - יכול להתפלל פעמיים תפילת ערבית ולהשלים כך את התפילה שפספס.

ג. דעה מגבילה אף יותר מופיעה בתוספות (כו ע"א ד"ה טעה):

"ומיהו אם איחר עד המנחה - נראה דעבר זמנו בטל קרבנו, כיון ששהה כל כך, ולאחר שתי תפילות לא מצינו שתקנו חכמים לחזור ולהתפלל אם שכח".

ייתכן שניתן לקשר בין מחלוקת התוספות ותלמידי רבנו יונה לבין החקירה הבסיסית באופי תפילת תשלומין. אם תפילת התשלומין היא הרחבה של התפילה החדשה כדי לפצות על התפילה שפוספסה - יש מקום להגביל את מספר התפילות שניתן להשלים: חכמים אפשרו להכפיל את התפילה, אך לא אפשרו לשלש אותה. הגבלה בזמן אינה שייכת לפי הבנה זו, שכן דין התשלומין מתייחס אך ורק לתפילה החדשה, ולכן ניתן לפיה להשלים תפילת שחרית גם בערבית. לעומת זאת, אם תפילת התשלומין היא שחזור של התפילה המקורית - יש מקום להסביר שחז"ל האריכו בדיעבד את הזמן הראוי לתפילה זו רק לזמן של תפילה אחת נוספת, אך לא מעבר לכך.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!