חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"ט בתמוז תשס"ד (8.7.04)

פרשת פינחס - אוהבי ה' שנאו רע

ויהי אחרי המגפה -

בני ישראל נוהים אחרי בנות מדין ואחרי השיקוץ של פעור, והמגפה מכה בעם. אמנם מעשהו של פינחס עצר את המוות שבא בעקבות מעשה זמרי, כאשר מניין הנופלים הגיע לעשרים וארבעה אלף, אולם רבנו חיים בן עטר מוכיח מן הכתובים שהמגפה על דבר פעור עדיין משתוללת, ואותה אין מי שיודע לעצור.

ואז ה' מצווה את משה: "צרור את המדינים והכיתם אותם" (כ"ה, יז). נראה שאין זו הוראה מעשית אופרטיבית, שהרי המלחמה נגד מדין תפרוץ רק בפרשה הבאה. מה אם כן פשר הציווי הזה בשעה הזו?

"אכן נתכוון ה' במאמר זה לתקנתם של ישראל, לפי שכל אשר יטעום טעם חטא הטבעי השולט באדם שלא לרצונו, לו יהיה שלא טעמו אלא בבחינת החושב - קשה הוא להפרידו... וכל עוד שלא נפרד מהחוטא תאוות הדבר ותשוקתו אליו הוא מושלל מהכפרה... ומה שלפנינו: עם בני ישראל טעמו עריבת הזנות, מהם במעשה מהם במחשבה, גם נדבקו בפעור ...וחפץ ה' לרפאותם בעצת ה' הנכונה כדי לסלק מעליהם המגפה". (אור החיים שם)

המגפה האמיתית מתחילה במיתת הלב ע"י התאוות, וכדי להילחם בה יש צורך ברפואה מסוג מיוחד. ה' מצווה לנצל את השנאה, שבדרך כלל אנו מנסים להתרחק ממנה, ולרתום את המידה הקשה הזו למאבק ברוע המדייני. על פי אור החיים הק', גם איסור "בל תשחית" לא יחול על עצי הפרי והמעיינות של מדין, כיון שיש בכוחה של שנאה זו לדחות אף את הנקודות הטובות של המדיינים.

ואכן, עצם ההכרזה העקרונית על המלחמה נגד מדיין גרמה להסתלקות מכת המוות מעל בני ישראל. וכך גם מוסברת חלוקת הפרשיות התמוהה: "צריך לדעת - למה עשה תחילת פרשה באמצע הכתוב? ולפי מה שכתבתי למעלה, יש טעם נכון. שנתכוון בזה לומר כי באמצעות מצוַת "צרור" וגו', כדרך שפירשנו, תיקנו מחשבת עבודה זרה והטו עצמם לטבע הא-לוהיי, ובזה "ויהי אחרי המגפה" - פירוש, נסתלקה המגפה שהייתה בישראל באמצעות תיקון זה אשר ציווה ה' עשות".

ועל שנאה כזו אומר הכתוב: "אוהבי ה' שנאו רע, שומר נפשות חסידיו מיד רשעים יצילם" (תהלים צז).

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!