חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"ב בתמוז תשס"ד (1.7.04)

פרשת בלק - על העיוורון

"וישא משלו ויאמר - נאֻם בלעם בנו בעֹר ונאֻם הגבר שתֻם העין". (כ"ד, ג;טו) בלעם מתהדר במחמאה משונה למדי. כידוע, יש שני פירושים עיקריים לביטוי "שתֻם העין": "אמר רבי יוחנן: בלעם חיגר ברגלו אחת היה... בלעם סומא באחת מעיניו היה, שנאמר 'שתום העין'" (סנהדרין קה ע"א), ואונקלוס תרגם להיפך: "גברא דשפיר חזי" - כלומר, רואה היטב - רואה מראות א-לוקים. רש"י על אתר ניסה לאחד בין הפירושים:"ויש מפרשים 'שתום העין' - פתוח העין, כמו שתרגם אונקלוס. ועל שאמר 'שתום העין' ולא אמר 'שתום העיניים' - למדנו שסומא באחת מעיניו היה". הבעש"ט מאחד גם הוא בין שתי המגמות, אך לדעתו דווקא עינו השתומה של בלעם היא העין בה הוא רואה את מראות הא-לוקים. על פי סיפורו המופלא של רבי נחמן "מעשה משבעה בעטלירס (קבצנים)", מי שעיוור מן העולם הזה הוא דווקא הרואה האמיתי. כך אומר הקבצן העיוור: "...ואתם סוברים שאני עיוור, אין אני עיוור כלל! רק שכל זמן נדמה כעיוור, כי אין לו שום הסתכלות כלל על העולם, מאחר שכל זמן העולם אינו עולה אצלו כהרף עין, על כן אין שייך אצלו הסתכלות וראייה בזה העולם כלל". אמנם, אפשר להסביר את הפתרון של הבעש"ט בדרך נוספת. כדי לקבל נבואה, אדם צריך להתקדש מאוד, ובעיקר - לזכך את חושיו. בלעם טימא את חושיו, אולם היה הכרח שתשרה עליו נבואה כדי שלא יהיה פתחון פה לאומות העולם לומר "אילו היו לנו נביאים חזרנו למוטב" (מדרש רבה ריש בלק). "מה עשה הקב"ה? סימהו וסתם לו אחת מעיניו, ולא היה יכול לחטוא בזה העין, ועל ידי כך חלה הקדושה עליו ע"י זה העין שלא חטאה" (קהלת יצחק לפרשתנו, בס' בעל שם טוב). לפעמים ה' מטיל על האדם איזו מגבלה או מוגבלות, או שנופלים עליו ייסורים. המומים והייסורים אינם ממרקים רק מצד מאזן השכר והעונש של העולם הבא, אלא יש בהם זיכוך של האדם גם בחייו. בעל כרחו הוא נעשה פרוש יותר וגשמי פחות, ולכן רואה טוב יותר, ולעיתים ראוי יותר לזכות להשגה רוחנית.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!