חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ט' בתמוז תשס"ד (28.6.04)

ברכות התורה

ידועים דברי חז"ל, כי אחת הסיבות לחורבן היא " שלא ברכו בתורה תחילה". כמו כן, חלק מהראשונים סוברים שברכות התורה הן מדאורייתא. מסיבות אלו, פסק השולחן-ערוך (מ"ז, א) שצריך להיזהר מאוד בברכות התורה.

ברכות התורה אינן זהות לברכות המצוות. ברכות המצוות הן דרבנן, ונקבעו ע"י חז"ל כדי שהאדם לא יעשה את המצוות בלי תשומת הלב הראויה להן. מטרתן של ברכות המצוות זהה, מבחינה מסויימת, ל"לשם ייחוד" שיש האומרים לפני חלק מהמצוות. [ואכן, יש בכך מעט אירוניה: לאחר שדשו האנשים בברכות וברכו על המצוות בחטף ומבלי לשים לב - הוסיפו נוסח "לשם ייחוד", שתפקידו להכין את האדם לברכה המכינה אותו לקיום המצווה].

לעומת זאת, מטרתן של ברכות התורה היא שונה. ברכות אלו מחברות את האדם לשורשו, ובאמירתן האדם מצהיר כי התורה היא שורש נשמתו ותמצית חייו. "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו" - אין זו ברכת המצווה על לימוד התורה, אלא הצהרה על החיבור שבין האדם לבין הקב"ה. " ונהיה אנחנו וצאצאינו... לומדי תורתך לשמה" - גם נוסח זה אינו ברכת המצווה, אלא בקשה על קיום העולם בזכות לימוד התורה.

מסיבה זו, נוהג בברכות התורה דין מיוחד שאינו קיים בשאר ברכות המצוות. השולחן-ערוך (סי' מ"ז) פוסק כי "ברכת אהבת עולם פוטרת ברכת התורה, אם למד מייד בלי הפסק". ואכן, גם בברכת אהבת עולם אנו אומרים "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל... והאר עינינו בתורתך ודבק ליבנו במצוותיך", ונוסח זה כמעט זהה לנוסח ברכות התורה. אמנם, כפי שפוסק השולחן-ערוך - ברכות אהבת עולם מחליפה את ברכות התורה רק אם האדם למד מייד אחרי תפילתו, אך אם הוא לא עשה זאת - עליו לברך ברכות התורה שנית לפני תפילתו. בעלי המוסר משלו על עניין זה משל: משל לקבצן שהיה מסתובב בבתי כנסיות ומבקש צדקה, אך כאשר המתפלל היה מסמן לו בעדינות שיגש אליו אחרי התפילה - הוא לא היה עושה זאת. כך היה עושה הקבצן יום יום: היה מבקש כסף בזמן התפילה, ואינו חוזר אל היהודי שסימן לו שיבוא אליו אחרי התפילה.

מהו בנמשל של משל זה? גם אנו מתפללים בברכת "אהבה רבה" - "ותן בליבנו בינה להבין ולהשכיל... והאר עינינו ודבק ליבנו וכו' ". אם מייד אחרי התפילה אנו באים לקחת את מבוקשנו - הקב"ה מוכן להעניק לנו חכמה, בינה ודעת; אך אם איננו באים לקבל - הרי שאנו מעידים שהבקשה מראש לא הייתה אמיתית. לכן, המתפלל "אהבת עולם" במקום ברכות התורה צריך ללמוד משהו אחר התפילה, שאם לא כן הרי בקשתו אינה אלא פיתומי מילי בעלמא.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!