חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ג' בתמוז תשס"ד (22.6.04)

פרשת חוקת - פרה אדומה וטומאת מת

"זאת חֻקת התורה אשר צִוה ה' לאמֹר, דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדֻמה תמימה אשר אין בה מום אשר לא עלה עליה עֹל". (י"ט, ב)

פרשת חוקת פותחת בציווי על עשיית אפר פרה אדומה שנועד לטהר טמאי מתים. הרמב"ם בספר המצוות פיצל את תכני הפרשיה הזו לשתי מצוות נפרדות:

"והמצוה הק"ח היא התורה שהורנו במשפטי מי נדה שיטהרו בענין אחד ויטמאו בענין אחר... והמצוה הקי"ג היא שצונו לעשות פרה אדומה כדי שיהיה אפרה מזומן למה שיצטרך אליו לטהרת טומאת מת, כמו שזכר יתעלה: 'והיתה לעדת בני ישראל למשמרת'. וכבר התבארו דיני מצוה זו במסכת המחוברת לה והיא מסכת פרה".

שתי מצוות אם כך לפנינו: מצווה אחת היא הכנת האפר, והמצווה השניה היא שימוש בו כדי לטהר טמאים במידה שמתעורר בכך צורך. על הסיווג הכפול של הרמב"ם קמו עוררין משני הכיוונים. הרמב"ן תקף את מניינה של המצוה הראשונה, ואילו היראים חלק דווקא על השניה.

השגת הרמב"ן היא חלק ממחלוקת כללית יותר ששוררת בין הרמב"ם לרמב"ן ביחס למניין המצוות. הרמב"ם סבור (עשה צ"ו) שיש למנות בכלל המצוות גם קביעוֹת של התורה, שאינן דורשות מהאדם לעשות מעשה מסויים או להימנע ממעשה אחר, אלא רק מחילות דינים מסויימים על האדם או על חפצים. לדוגמא: התורה איננה קובעת שאסור להיטמא, אך הרמב"ם סבור שעצם הקביעה שנגיעה בשרץ גורמת לטומאה - היא כשלעצמה נחשבת למצווה, גם אם לא גלום בה ציווי ממשי על האדם. הרמב"ן, כאמור, חלוק בכך על הרמב"ם:

"כתב הרב והמצוה תשעים ושש היא שנצטוינו לטמא את הנבלה... ואני עם כל אריכות דברי הרב וההקדמה שהקדים לכל מיני הטומאות, לא ראיתי להביא דין הטומאות בחשבון המצות, לפי שהן רשות גמורה מכל צד, אין בהם עניין מצוה שתמנה... ". (השגות הרמב"ן, עשה צ"ו)

ניתן לראות במחלוקת זו ביטוי להבדל עמוק בתפיסתם את התורה ומצוותיה: לפי הרמב"ם כל קביעה או הגדרה שמחילה התורה על המציאות נחשבת למצוה (ובלבד שלקביעה זו יש השלכות הלכתיות); ואילו הרמב"ן סבור כי רק הנחיות נורמטיביות המופנות לאדם ראויים להיכלל בכלל המצוות.

כאמור, גם מניית המצווה להכין אפר פרה אדומה איננה מוסכמת על הכל. היראים (סי' תנ"ט) לא מנה את המצווה הזאת, והסתפק במניית המצווה להזות מאפר הפרה על הטמאים. לדעתו, המצווה להכין אפר פרה אדומה אינה אלא הכשר מצווה, ולא מצווה עצמאית: הכנת האפר איננה מטרה לעצמה, אלא כל כולה לא נועדה אלא לאפשר את טהרת הטמאים, שהיא המצווה העיקרית, ורק אותה ראוי למנות.

הרמב"ם כנראה הבין שלקיומו של האפר יש מטרה מצד עצמו. לדעתו, עצם העובדה שיש בנמצא אפר שבאמצעותו ניתן לטהר טמאים מהווה מטרה עצמאית, וזאת עוד לפני שנעשה באפר הזה שימוש מעשי. טעם הדבר הוא שקיומו של אפר הפרה הופך את הטומאה למצב שניתן להיחלץ ממנו. עצם האפשרות להיטהר משנה את מצבו של הטמא - גם אם הוא עדיין לא ניצל את האפשרות הזו.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!