חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ו בסיוון תשס"ד (15.6.04)

פרשת קורח - מצוַת פדיון הבכורות

בפרשתינו מופיעה הפרשה המקיפה והממצה ביותר המפרטת את מתנות הכהונה. מיקומה של פרשה זו בסופה של פרשת קרח ברור: באמצעותה נותנת התורה תוקף מחודש למעמדם של הכוהנים, לאחר שקרח ועדתו הרהיבו עז בנפשם לערער עליו.

אחת ממתנות הכהונה המפורטות בפרשתינו היא הבכורות. כידוע, מתנה זו מתחלקת לשלושה ענפים: בכור בהמה טהורה מוקרב כקרבן, וכל בשרו שייך לכוהנים; בכור הבהמה הטמאה נפדה בשה; ואילו תחת בכור האדם מקבל הכהן חמישה סלעים.

מצות פדיון בכור האדם מעוררת קושי מסויים. כדי לעמוד על קושי זה, עלינו לעיין ביסוד הדין שלפיו בכור האדם שייך לכהן. בפרשת בא קובעת התורה כי את בכור האדם צריך להקדיש לקב"ה:

"קדש לי כל בכור פטר כל רחם בבני ישראל באדם ובבהמה לי הוא". (שמות י"ג, ב)

כיצד יכול האדם להיות שייך לקב"ה? בפשטות, כוונת התורה היא שהבכורות צריכים להתגייס לעבודת ה': שייכותם לקב"ה באה לידי ביטוי ממשי בכך שהם משרתים בקודש, ומשמשים כשלוחיו וכמשרתיו של הקב"ה בעולם. ואכן, המשנה בזבחים (פי"ד מ"ד) קובעת שלפני שהוקם המקדש, עבודת הקרבנות התבצעה בבמות יחיד, ומי שעבד בהן לא היה הכוהנים אלא הבכורות. משחטא עם ישראל - ובכללו הבכורות - בחטא העגל, נפגע מעמדם של הבכורות, ולעבודת המשכן נבחרו הכוהנים, בני שבט לוי - שלא לקח חלק בחטא העגל. אמנם, בשלב זה הבכורות עדיין לא הופקעו לחלוטין מעולם המקדש; ככל הנראה הבכורות אמורים היו לשמש כיד ימינם של הכוהנים בעבודת המשכן. הפקעתם הטוטאלית של הבכורות מעולם המקדש מגיעה רק בפרשת במדבר: בשלב זה מחליפים הלויים את הבכורות, ומעתה הם אלו שישמשו לצד הכוהנים בעבודת המשכן. החלפה זו מתבצעת על ידי פדיית כל בכור באופן אישי על ידי לוי שמחליפו, ובנוסף - פדיית הבכורות העודפים באמצעות חמישה סלעים.

כאמור, על החלפת הבכורות בלויים מספרת לנו התורה בפרשת במדבר. כיצד ניתן להבין, אם כך, את העובדה שבפרשתינו ממשיכה התורה ומצוה על פדיון בכור האדם? ניתן היה לצפות שלאחר הפדייה ההמונית של הבכורות והחלפתם בלויים - קדושת הבכורות תופקע, ומצוות הפדיון שנאמרה לגביהם לא תעמוד בתוקפה.

נראה, שהשארת מצות פדיית הבכורות בתוקפה - גם לאחר החלפת הבכורות בלויים - משקפת את העובדה שהתורה לא התייאשה מהחזון שלפיו העבודה במקדש תתבצע דווקא על ידי בכורות ולא על ידי כוהנים או לויים. חזון זה דוגל בכך שלכל עם ישראל - לכל משפחה ומשפחה בתוכו - יהיה חלק בעבודת המקדש. פסגת המפגש עם הקב"ה לא תהיה נחלה השמורה רק לשבט אחד בישראל, אלא תהיה פתוחה לציבור כולו, דרך נציגיו - הבכורות.

החטא גרם לגניזתו הזמנית של חזון זה. אך באמצעות מצות הפדיון משדרת לנו התורה את אמונתה בכך שיבוא יום שחזון זה יהפוך למציאות. נראה, שבכך נותנת התורה מענה מסויים גם לתביעה שהעלו קרח ועדתו בתחילת הפרשה: 'כי כל העדה כולם קדושים'.

*   *   *

מערכת בית המדרש הוירטואלי מאחלת מזל טוב
לר' יצחק בן-דוד (כותב דבר התורה) ולסמדר,
לרגל הולדת בנם בכורם אהרן, הכנסתו בברית ופדייתו.
כשם שנכנס לברית, כך יהי רצון שייכנס לתורה, לחופה ולמעשים טובים!

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!