חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ו' בסיוון תשס"ד (26.5.04)

קניין כסף

אחד מהקניניים שקרקע נקנית בהם הוא קניין כסף (שו"ע חו"מ ק"צ, א). באופן פשוט, אין משמעות לשווי הקרקע, וניתן לקנות אפילו קרקע השווה ממון רב תמורת פרוטה אחת. הסמ"ע (ק"צ, א) חידש שאף שניתן לעשות זאת - הדבר אפשרי רק כאשר הפרוטה נחשבת לתחילת פירעון מחירה המלא של הקרקע. לדבריו, אדם שנותן פרוטה בתור טכסיס קנייני, כדי להעביר אליו את הבעלות על הקרקע, מתוך כוונה לשלם אחר כך את מלוא אלף הזוז (ולא אלף פחות פרוטה) - לא ביצע קניין כסף, ולא קנה את הקרקע. לדעת הסמ"ע, מהותו של קניין כסף היא קניין הנכס באמצעות מתן השווי שלו, ולא טקס קנייני כמו שאר מעשי הקניין.

הט"ז הקשה על תפיסתו של הסמ"ע, מכך שהגמרא (קידושין ב ע"א) למדה את ההלכה שאישה מתקדשת בכסף בגזירה שווה מקניין קרקע, ובאישה - טוען הסמ"ע - ברור שהכסף אינו "כסף פירעון" כהבנת הסמ"ע, אלא "כסף קניין". כאשר אישה מתקדשת בפרוטה - ברור שהקניין הוא טקס סימבולי של מתן פרוטה, ולא תחילת תשלום שוויה של האישה. כיוון שכך, מסיק הט"ז, גם קניין כסף בקרקע הוא טקס סימבולי, ואינו מבוסס על תשלום מלוא שווי הקרקע.

כיצד מתמודד הסמ"ע עם ראיית הט"ז מקידושי אישה? בשאלה זו נחלקו האחרונים. האבני-מילואים השיב שאכן, גם בקידושי אישה - הפרוטה נתפסת כמעין שווי של האישה הנקנית (דבר שמכניס מימד סימבולי מסוים גם לתפיסתו של הסמ"ע). מנגד, אבן-האזל חלק, וטען שיש לחלק בין קניין כסף באישה, שאכן מהווה טקס קנייני סמלי, לבין קניין כסף בקרקע, שמבוסס על מתן ערכה של הקרקע.

אחת ההשלכות של החקירה אודות טיבו של קניין הכסף היא שאלת מעמדו של מִלווה בקניין. אדם שלווה כסף מחבירו, ואחר כך המלווה מבקש לקנות ממנו קרקע: האם המלווה יכול לקנות את הקרקע באמצעות אלף הזוז שהלווה חייב לו? אם קניין הכסף הוא טקס קנייני - ייתכן שיש צורך בהעברת מטבע ממשית; אך אם מדובר בהעברה של שווי - נראה שדי בהעברת סכום מופשט ('חוב'). לפי גישתו של אבן-האזל, מסתבר שניתן יהיה למכור קרקע תמורת מִלווה, אך אישה לא תוכל להתקדש במלווה. ואכן, כך פוסק הרמב"ם בהלכות מכירה ובהלכות אישות.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!