חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ד' בסיוון תשס"ד (24.5.04)

הכוונה בתפילה

מקובל לחשוב שה"כוונה" בתפילה פירושה כוונת המילים. שמעתי פעם מהרב עדין שטיינזלץ, שלהבין את משמעות המילים אפשר אפילו אחרי סעודת שבת. האם אכן הכוונה הרצויה בתפילה היא רק הבנת המילים?

מחד, כוונה זו נראית פשוטה וכמעט פשטנית. הייתכן שהקב"ה דורש מאיתנו רק להבין את פירוש המילים שאנו אומרים? הרי כל ילד יכול להבין את המילים הפשוטות של תפילת העמידה! מאידך, כולנו מוצאים את עצמנו פעמים רבות ממלמלים את תפילת העמידה - הפה אומר את המילים, אך המחשבה נמצאת במחוזות אחרים. כוונה להבין את משמעות המילים היא פשוטה מאוד, אך פעמים רבות איננו מצליחים לעמוד אפילו בה.

למעשה, חוסר הבנה של משמעות המילים היא רק סימפטום לבעיה הקשה יותר: לעיתים קרובות אנו מתפללים, אך איננו חשים שאנו עומדים בתפילתנו לפני מלך מלכי המלכים. אם היינו זוכרים ומפנימים שאנו עומדים לפני הקב"ה - לא היינו צריכים כלל לכוון את משמעות המילים, כשם שאיננו צריכים בדרך כלל כוונה מיוחדת כדי להוציא מפינו מילים בעלות משמעות. כיוון שאיננו חשים שאנו עומדים לפני המלך - אנו מנתקים בין הפה הממלמל לבין השכל החושב, וכך איננו מבינים אפילו את המשמעות הפשוטה של המילים שאנו אומרים.

אם כן, הכוונה האמיתית שאנו צריכים להשתדל לכוון בשעת התפילה היא כוונת העמידה לפני הקב"ה. הגרש"ז אוירבך זצ"ל העיד על עצמו שישנה הלכה אחת שהוא אינו מבין: מי שהיה עומד בקריאת שמע ואמר "וכתבתם", ואינו יודע אם הוא עומד ב"וכתבתם" של הפרשייה הראשונה או ב"וכתבתם" של הפרשייה השנייה של קריאת שמע - חוזר לפרשייה הראשונה. כיצד יכול לקרות - שאל הגרש"ז - שאדם אינו יודע באיזו פרשה הוא נמצא? הרי לא ייתכן שהוא אינו יודע אילו מילים יוצאות מפיו? כאשר האדם אינו מלווה במודעות שהוא עומד לפני המלך, הוא אפילו אינו יודע איזו פרשייה הוא מסיים עכשיו לומר.

לסיום, נביא סיפור נוסף על הגרש"ז אוירבך זצ"ל. בהיותו בן שמונים ואחת, נכנס אליו תלמיד ותיק, ושאל: במה הרב עוסק כעת ברוחניות? ענה לו הרב: אם עבר עלי יום שהתפללתי את כל שלוש התפילות בכוונה - אצלי זה יום גדול. יום כזה הוא יום חג!

יהי רצון שנזכה כולנו להתחזק בעבודה שבלב, שהיא התפילה.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!