חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ז' באייר תשס"ד (28.4.04)

שני סוגי שליחות

לפני מספר שבועות הזכרנו את הגמרא בכתובות עד ע"א, הקובעת ששליחות אפשרית רק במעשים שניתן להטיל עליהם תנאי, וכן להיפך. ראינו גם את הסבר התוספות לכך: "דהואיל והמעשה כל כך בידו שיכול לקיימו ע"י שליח - סברא הוא שיהא כמו כן בידו לשוויי ביה תנאה" (ד"ה תנאי). כלומר, שליחות מבוססת על כך שלמשלח יש סמכות המוקנית לו, שאותה הוא יכולת להקנות לשליח כדי לאפשר לו לבצע מעשה בשמו. בדומה לכך, אדם יכול להתנות תנאי רק על מעשים שיש לו סמכות בעלותית עליהם.

על פי הבנה זו בשליחות, ניתן להבין את דבריו של תוספות הרא"ש בקידושין (מא ע"א ד"ה ושלחה). הגמרא שם לומדת על שליחות בגירושין משני פסוקים שונים: פסוק אחד מלמד שאדם יכול למנות שליח לגרש את אשתו, ופסוק נוסף מלמד שאף האישה יכולה למנות שליח כדי להתגרש. הרא"ש תמה על כך: מדוע יש צורך בשני פסוקים? והשיב: "דהוה אמינא דבבעל הוא דשייך שליחות, שאינו מגרש אלא מדעתו. אבל אשה - שמתגרשת בעל כורחה - לא אלים מעשה דידה כולי האי שתוכל למנות שליח במקומה". כלומר, לבעל המגרש יש סמכות על מעשה הגירושין, שהרי כולו תלוי רק בדעתו, ועל כן הוא יכול להאציל את סמכותו לשליח. בניגוד אליו, רצונה של האישה המתגרשת אינו מעלה ואינו מוריד לגבי הגירושין. היא נטולת סמכות לגביהן, ולכן - לכאורה - אינה יכולה למנות שליח להתגרש.

אך על פי מהלך זה, עולה בעיה בהבנת מסקנת הגמרא. למסקנה, כאמור, גם אישה יכולה למנות שליח להתגרש. האם משמעות העניין הוא שהבנה זו נדחתה?

נראה שהתורה חידשה חידוש מיוחד לגבי שליח האישה - שליח קבלה בגירושין. שליח זה מייצג סוג שונה של שליחות, שהגמרא בכתובות לא עסקה בו. כאן, אין מדובר על שליחות של האצלת סמכות, שכן סמכות שכזו אינה קיימת, אלא בהסבר אחר שהעלו המפרשים לדין שליחות - שליחות של 'ידא אריכתא': השליח מתפקד כידו הארוכה של המשלח. בסוג זה של שליחות, המשלח מבצע את המעשה עבור עצמו באמצעות השליח, ולא השליח עושה את המעשה עבור המשלח.

בע"ה, בשבוע הבא נסקור כמה ביטויים להבדל שבין שליחות הולכה בגט (שליח הבעל) לבין שליחות קבלה (שליח האישה).

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!