חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ג בניסן תשס"ד (14.4.04)

תשלומי נזק על חפץ מבוטח

כידוע, התורה חייבה את מי שמזיק נכס של חבירו, שנאמר "ומכה בהמה ישלמנה" (ויקרא כ"ד, כא). מה הדין אם הנכס שניזוק היה מבוטח, והניזק לא הפסיד כלל מהנזק?

לכאורה, המזיק יכול לטעון כלפי הניזק שהוא אינו חייב לו כלום, שכן הוא לא גרם לו הפסד - הוא נשאר בדיוק עם אותו רכוש שהיה לו קודם (או, לפחות, רכושו נותר באותו שווי). אין זה משנה שהניזק שילם במשך שנים רבות לחברת הביטוח, שכן ממילא הוא לא היה מקבל את הכסף בחזרה גם אלמלא הנזק היה מתרחש. לכן, מעשה הנזק לא פגע בו כלל.

אמנם, ה"אור שמח" (הל' שכירות פ"ו) טען שהמזיק חייב לשלם על אף הביטוח. לדבריו, פוליסת הביטוח של הניזק היא חוזה בינו לבין חברת הביטוח, שעל פיו חברת הביטוח חייבת לשלם לו בנסיבות מסויימות. חוזה זה אינו מפחית כהוא זה מחיובו של המזיק לשלם לניזק על נזק שגרם לו.

את סברה זו הוכיח ה"אור שמח" מהגמרא בבבא-קמא קטז ע"א, העוסקת באדם שהתחייב לשלם לחבירו על חמורו שנשטף בנהר, והחמור אמנם נשטף אך בדרך פלא ניצל. הגמרא קובעת שהנס שאירע אינו גורע מחובת התשלום, שכן "משמיא הוא דרחימו עליה" - זהו רווח חיצוני, שאינו מפחית מאחריות הצד השני.

מנגד, בעל שו"ת "הרי בשמים" (מהדורה תניינא סי' רמ"ה) חלק על ה"אור שמח", ופטר את המזיק מתשלום על נזק לרכוש מבוטח. לדבריו, הגמרא בבבא-קמא דנה בהצלה חריגה, שאכן אינה מעניינו של המזיק. הסדר של חברת ביטוח, לעומת זאת, אינו 'הצלה חריגה', שכן הוא קובע פיצוי אוטומטי על כל נזק שייגרם. לכן, מעשה המזיק לנכס מבוטח אינו נחשב לנזק כלל, וממילא אין צורך לשלם עליו.

הערה חשובה הוסיף בהקשר זה בעל שו"ת "מנחת יצחק" (חלק ג' סי' קכ"ו): גם לשיטת ה"הרי בשמים", שהמזיק פטור מתשלום, הניזק רשאי לתבוע ממנו החזר אם תעריפי הביטוח שלו יעלו בעקבות הנזק. עליית התעריפים אינה נחשבת ל"גרמא", כי הניזק יכול לטעון שאם המזיק אינו מסכים לשלם - הוא יוותר על הביטוח, ויתבע ממנו את התשלום כולו.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!