חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ט"ז בניסן תשס"ד (7.4.04)

מצוַת עדות

השולחן-ערוך פותח את הלכות עדות בכך שאדם שיודע עדות מסויימת - מצווה עליו ללכת ולהעיד על כך: "כל מי שיודע עדות לחבירו, וראוי להעידו ויש לחבירו תועלת בעדותו - חייב להעיד אם יתבענו שיעיד לו" (חו"מ כ"ח, א). מקור דין זה הוא במשנה מפורשת בסנהדרין (לז ע"א), אשר לאחר תיאור האיום שמאיימים על עדים בדיני נפשות שלא יעידו עדות שקר, מוסיפה שאומרים להם:

"ושמא תאמרו: מה לנו ולצרה הזאת? והלא כבר נאמר 'והוא עד או ראה או ידע אם לא יגיד וגו''".

הרמב"ם פותח את הלכות עדות בלשון דומה ללשון השולחן-ערוך, אך עם תוספת המעוררת תהייה:

"העד מצווה להעיד... והוא שיתבענו להעיד בדיני ממונות" (עדות פ"א ה"א).

מפשטות דברי הרמב"ם, ניתן להבין שהמצווה היא דווקא בדיני ממונות, וכך נראה שהבין הרדב"ז שכתב: "דלא מיחייבי אלא בתביעת ממון". אולם, הבנה זו עומדת לכאורה נגד המשנה המפורשת בסנהדרין שהבאנו לעיל, המביאה את הלימוד מהפסוק דווקא בהקשר של דיני נפשות. ייתכן שקושייה זו בניעה את ה"כסף משנה" לפרש אחרת:

"ומה שכתב רבנו 'והוא שיתבענו להעיד בדיני ממונות' - נראה מדבריו דבדיני נפשות אפילו לא תבעוהו חייב. ואפשר דטעמא משום דחייבים העדים לינקם ממנו. וסמך לדבר מצאתי, שכתב הרא"ש ז"ל פ"ק דמכות שכל הרואה דבר ערוה חייב להעיד, לקיים מה שנאמר 'ובערת הרע מקרבך'".

אמנם גם ה"כסף משנה" לא מתייחס למשנה, ואף תומך את החיוב להעיד בדיני נפשות במקור אחר, אך העיקרון הנובע ממנו ברור: יש על האדם מחייב מעין 'אזרחות טובה', להעיד על פשעים. מחייב זה הוא כלפי הקב"ה וכלפי החברה, ואינו כלפי אדם מסויים (כגון קרובי הנרצח). בניגוד לכך, המחייב להעיד בדיני ממונות הוא הסיוע לתובע או לנתבע, ולכן בעל הדין צריך לתבוע מהעד לבוא ולהעיד. ללא תביעה של בעל הדין - התורה אינה מטילה על האדם את המצווה להעיד.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!