חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ו' בניסן תשס"ד (28.3.04)

טעמן של מצוות "תשביתו", "בל יראה" ו"בל ימצא"

כפי שראינו בשבוע שעבר, התוספות הבינו שבדיקת חמץ ניתקנה כדי להרחיק את האדם מחשש אכילת חמץ בפסח. על כך שאלו תוספות: במה נשתנה איסור אכילת חמץ משאר איסורי האכילה שבתורה, שיש לתור אחריו ולבערו מן הבית מחשש שמא יבוא לאוכלו?

בתירוצם הראשון ענו תוספות, שחמץ שונה מאיסורי אכילה רגילים כיוון שיש יותר חשש שיבואו לאכול ממנו, שכן במשך כל השנה הוא מותר באכילה. בתירוצם השני, הם הסבירו שחמץ הוא איסור אכילה חמור במיוחד, שהרי שהתורה אסרה אותו גם ב"בל יראה" ו"בל ימצא". תירוץ זה מבואר בר"ן: התורה קבעה את איסורי "בל יראה" ו"בל ימצא" שמא האדם יבוא לאכול מן החמץ שבביתו. ואכן, הסבר זה מפורש בלשון הפסוקים: "תשביתו שאור מבתיכם כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל... שאור לא ימצא בבתיכם כי כל אוכל מחמצת ונכרתה הנפש ההיא מעדת ישראל" (שמות י"ב, טו; יט).

דברים דומים כותב גם הכסף-משנה על דברי הרמב"ם בכותרת להל' חמץ ומצה. הרמב"ם מונה את איסור אכילת חמץ מחצות היום של ערב פסח, ורק אחר כך מזכיר את מצוַת "תשביתו", למרות שהיא מתחילה (לדעת הרמב"ם) כבר מראשית היום של ערב פסח. הכסף-משנה מסביר שחיוב ההשבתה נובע מאיסור האכילה, ולכן הרמב"ם פותח בו.

אך על דברים אלו יש לשאול: במה 'זכה' איסור חמץ משאר איסורי התורה, שהתורה ציוותה על הרחקתו ורבנן הרחיבו זאת? הר"ן בדבריו מסביר זאת בשני הסברים: ראשית - אנשים נזהרים פחות מחמץ, שכן במהלך השנה הוא מותר באכילה; ושנית - איסור החמץ הוא איסור חמור במיוחד, שכן עונשו הוא כרת.

הרדב"ז בתשובותיו (ח"ג סי' תקמ"ו) נשאל אף הוא על כך, התקשה בתירוצים אלו ועל כן הציע כיוון שונה: "אני סומך על מה שאמרו רז"ל במדרשות, כי חמץ בפסח רמז ליצר הרע, והוא שאור שבעיסה, ולכן כלה יגרש אותו האדם מעליו, ויחפש עליו בכל מחבואות מחשבותיו, ואפילו כל שהוא לא בטיל. והרי זה אמת ונכון".

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!