חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ט"ו באדר תשס"ד (8.3.04)

הלל בפורים

הגמרא במגילה (יד ע"א) דנה בשאלה מדוע אין אומרים הלל בפורים - "ומה מעבדות לחרות (בפסח) אמרינן שירה, ממיתה לחיים לא כל שכן?!". הגמרא מציעה שלוש תשובות שונות לשאלה זו:

"(אמר ר' יצחק:) לפי שאין אומרים הלל על נס שבחוצה לארץ... רב נחמן אמר: קרייתא (קריאת המגילה) זו הללא. רבא אמר: בשלמא התם (בפסח) - "הללו עבדי ה'" ולא עבדי פרעה; אלא הכא... - אכתי עבדי אחשורוש אנן!".

התשובות שהגמרא מביאה אינן מובנות. מדוע אין אומרים הלל על נס שבחו"ל; כיצד המגילה, ששם ה' כלל אינו מוזכר בה, יכולה לשמש כהלל והודאה לה'; ומדוע אין אומרים הלל על הצלה ממוות לחיים אפילו כאשר היא אינה כרוכה בשחרור מוחלט?

האדמו"ר מליובאוויץ' זצ"ל (לקו"ש ל"ו עמ' ‎167-171) מסביר שבמוקד סוגיית הגמרא עומדת השאלה האם אומרים הלל על נס נסתר. בפשטות, אנו אומרים הלל על נסים גלויים בלבד. לכן, כאשר הגמרא שואלת "מאי חנוכה" ומדוע קבעו ימים אלו "ימים טובים בהלל ובהודאה" - היא מספרת על נס פך השמן, ולא על נס הניצחון במלחמה (שבת כא:). כך גם, למרות שאנו מודים לקב"ה על ניסיו שבכל יום עמנו, "הקורא הלל בכל יום הרי זה מחרף ומגדף" (שבת קיח:). רב נחמן טוען שקריאת המגילה, המתארת את מאורעות הפורים כחלק ממהלך אלוקי, מחליפה את אמירת ההלל בפורים; ור' יצחק קובע שרק על ניסים שאירעו בא"י - במקום בו עיני ה' מראשית השנה ועד אחריתה, ובו נוהגת השגחה ניסית גלויה - אומרים הלל.

תירוצו של רבא - "אכתי עבדי אחשורוש אנן" הוא במישור שונה. בלשונו של האדמו"ר זצ"ל: "בכדי לומר הלל צריכים להיות 'עבדי ה' ' ולא 'עבדי אחשורוש', דרק מי שהוא במעלת 'עבדי ה' ' יכול להרגיש את ההנהגה הניסית בנס המלובש בטבע". בפורים נדרשים אנו להתעלות מעל היומיום, ולהודות, ע"י קריאת המגילה, לה' המכוון בהשגחתו הנסתרת את מהלך ההיסתוריה.

"אסתר מן התורה מנין? - ואנֹכי הסתר אסתיר". (חולין קלט ע"ב)

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!