חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"א באדר תשס"ד (4.3.04)

פרשת זכור - עמלק

"זכור את אשר עשה לך עמלק"

לשונה הכל-כך אישי של פרשה זו, מושכת אותנו לתת לעמלק פירושים ולתלות בו רעיונות הקשורים למאבקים הפנימיים שלנו. וכך כותב רבי לוי יצחק מברדיטשב:

"נראה, דהנה לא זו בלבד דזרע ישראל הם מצווים על מחיית עמלק, דהוא זרע עשו (כלומר: עמלק העם), אלא דכל איש מישראל צריך למחות חלק רע המכונה בשם 'עמלק' אשר טמון בלבו" (קדושת לוי מעניין פורים ד"ה 'זכור').

ר' לוי יצחק ממשיך ומבאר שכל זמן שעמלק העם קיים בעולם - יש כוח לרע שבתוך כל אדם (שהוא 'עולם קטן'), ועל כן יש לזכור את המלחמה הזו, ולנסות למחות גם את עמלק וגם את "זכר עמלק".

עמלק רוחני זה יכול להתפרש כיאוש הבא מתוך עצבות ורפיון רוח, כפי שאומר הפסוק "ואתה עייף ויגע", וכפי שעולה מכך שעמלק הכה את הנחשלים והנכשלים, שפלטם הענן בגלל חטאם, וניסה לייאש אותם מן התשובה.

דרך אחרת היא להציג את עמלק כחיידק הספק והכפירה, על פי המשך הפסוק - "ולא ירא א-לוהים".

מהי דרך הניצחון על עמלק? על פי המדרש, עמלק בא כאשר רפו ידיהם של ישראל בתורה. ממילא, הפיתרון הוא "וכאשר ירים משה ידו": כשכוח התורה עולה ומתחזק - עמלק נמחה, ולכן דווקא הזכרת עמלק בשעת קריאת התורה - היא עצמה מחייתו.

כלי נשק נוסף כנגד עמלק אפשר למצוא בשם הרי"מ מגור (מצאתי בספר "שיח שרפי קדש" על פרשת זכור), על פי הדרש: "אשר עשה לך" - ולא נאמר 'לכם', כיון שעמלק פגע במי שהיה לבדו, מחוץ לענן, "אבל הללו שהיו ביחד - הם היו בענן ולא באו לידי עמלק".

ומוסיפים החסידים: אסתר הבינה שהמן הוא מזרע עמלק - יצר הרע שבא מתוך עצבות ורפיון, ולכן הזמינה אותו אל המשתה, כדי לבטלו כדרכם של חסידים. פורים שמח!

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!