חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י' באדר תשס"ד (3.3.04)

עדים שספק נפסלו

נחלקו האמוראים לגבי שתי כתות עדים שהכחישו זו את זו, האם הם כשרים להעיד עדויות אחרות (שהרי כל אחד מהעדים ספק העיד עדות שקר): "אמר רב הונא: זו באה בפני עצמה ומעידה וזו באה בפני עצמה ומעידה; ורב חסדא אמר: בהדי סהדי שקרי למה לי" (בבא בתרא לא:). רב חסדא סובר שלא ניתן לקבל עדות מאנשים שיש ספק בכשרותם, אך ההלכה נפסקה כדעת רב הונא, שמעמידים כל זוג על חזקת הכשרות שלו, וניתן להמשיך לקבלו לעדות בתחומים אחרים (שו"ע חו"מ ל"א, א).

בשבוע שעבר ראינו את מחלוקת הראשונים האם ניתן להעמיד דבר על חזקתו במצב של תרי ותרי. השולחן-ערוך פוסק, כפי הנראה, שלא ניתן: "שנים שהעידו באחד שהוא פסול... באו שנים והכחישום ואמרו: לא עשה עבירה זו ולא נפסל - הרי זה ספק פסול. לפיכך לא יעיד, ואין מוציאין ממון בעדותו, ולא ידון, עד שיודע שעשה תשובה" (חו"מ ל"ד, כח).

לכאורה, הדברים נראים סותרים: מחד - במצב של שתי כתות מכחישות, אנו מעמידים כל כת על חזקת הכשרות שלה; ומאידך - אנו קובעים שבמצב של תרי ותרי בשאלת כשרותו של אדם מסויים, אנו חוששים לכך שהוא ספק פסול ולא מקבלים אותו לעדות.

אחרונים רבים ישבו על מדוכה זו (עיין בקצות החושן סק"ו), אך לענייננו נסתפק בתירוצו של הב"ח, שבעצם מופיע כבר ברא"ש בכתובות (ב', כא). כאשר שתי הכתות מתנגשות זו בזו - חוקי הלוגיקה מובילים אותנו למסקנה ההכרחית שאחת מהן שיקרה ונפסלה לעדות. מקרה זה הוא ספק רגיל, שבו מעמידים דבר על חזקתו ואין פוסלים את הכת בלי הוכחה מוצקת. בניגוד לכך, במקרה של תרי ותרי על כשרותו של פלוני, שזו התנגשות שהנושא שלה הוא כשרותו לעדות של אותו אדם - כאן אנו נתקלים בספק הייחודי של תרי ותרי, שהוא ספק המבוסס על אמון מוחלט בדברי שתי הכתות הסותרות, ובשתי ידיעות מוחלטות הסותרות זו את זו אך דרות בכפיפה אחת. בספק כגון זה - לא ניתן להעמיד על החזקה, שכן יש לנו ידיעות מוחלטות על הנושא הנידון.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!