חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ח' באדר תשס"ד (1.3.04)

קידוש לבנה

מנהג ישראל הוא לברך את הלבנה בחידושה עד ט"ז בחודש. ברכה זו אנו נוהגים לברך דווקא במוצאי שבת, בעודנו לבושים במלבושי השבת ומדושנים ומבושמים בעונג שבת המלכה. ברכת הלבנה נקראת בפי העם "קידוש לבנה", ונראה שאין הדברים בסתם, אלא ישנה סיבה ראויה לכך.

ברכת הלבנה מוזכרת בגמרא בסנהדרין (מב ע"א), המביאה גם את הנוסח המלא של הברכה:

"אמר לו רב אחא לרב אשי: במערבא מברכי 'ברוך מחדש חדשים'. אמר ליה האי נשי דידן נמי מברכי, אלא כדרב יהודה, דאמר רב יהודה - 'ברוך [וכו'] אשר במאמרו ברא שחקים וברוח פיו כל צבאם'...".

במשנה לא מופיע כלל אזכור לברכת הלבנה, וכן בכל הספרות התנאית לא נמצא זכר לברכה זו. גם בתקופת האמוראים מופיע ספק בנוסח הברכה, ונראה שהברכה לא גובשה אפילו בתקופה זו. ביחס לנוסח הנהוג בפינו - ניתן להוסיף ולתמוה על הפסוקים הנמצאים בו, שאינם מוזכרים כחלק מהנוסח בגמרא: "סימן טוב ומזל טוב...", "כשם שאני רוקד כנגדך...", "תיפול עליהם אימתה ופחד" וכד'. מהו המקור לכל המנהגים הללו?

נראה, שקידוש הלבנה הוא תחליף לקידוש החודש שפסק בחורבן בית המקדש. תיאורו של קידוש החודש במשניות הוא מפורט ביותר:

"חצר גדולה היתה בירושלים ובית יעזק היתה נקראת, ולשם כל העדים מתכנסים. ובית דין בודקין אותם שם, וסעודות גדולות עושין להם בשביל שיהיו רגילין לבוא... ראש בית דין אומר מקודש, וכל העם עונין אחריו - מקודש מקודש".

מעבר לכך שקידוש החודש היא המצווה הראשונה שנצטוו בה ישראל, הרי למצווה זו ישנה משמעות עצומה: היא הקובעת את המועדים, הצומות וימי השמחה. כל מערכת הזמן תלויה בקיום מצווה זו. לכן, ניתן להבין את מסירות הנפש של היהודים בזמני הגזירות ובתקופות השמד לקידוש החודש ולקביעת זמני החגים. נראה, שכאשר חז"ל ביטלו את קידוש החודש - קבעו ישראל זכר למצווה זו וקראו לברכת הלבנה "קידוש הלבנה" - זכר לקידוש החודש ע"י הלבנה. על כן נהגו לאומרה במוצאי שבת בחגיגיות, בבגדים נאים ובשמחה רבה, ועוד הוסיפו את הפסוקים שאנו אומרים כדי שהקב"ה ישמור עלינו מן העמים העומדים עלינו לכלותינו.

ויהי רצון שתיפול עליהם אימתה ופחד, וסימן טוב ומזל טוב יהא לנו ולכל ישראל.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!