חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ב' באדר תשס"ד (24.2.04)

פרשת תרומה - מצוַת בניין בית המקדש

פרשתינו פותחת את העיסוק בענייני המקדש, כליו ועבודותיו, שבהם יעסוק רובו של ספר שמות מכאן ואילך, ולאחר מכן רובו ככולו של ספר ויקרא. בפרשת תרומה מופיע גם הפסוק שמהווה מקור למצות בניין בית המקדש באופן כללי: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם".

במסגרת ספר שמות ישנה חלוקה ברורה בין העיסוק במקדש וכליו מצד אחד, לבין העיסוק בכוהנים ובלבושם מצד שני. פרשות 'תרומה' ו'ויקהל' עוסקות בעיקר בבנין בית המקדש ובעשיית הכלים שנמצאים בו, ומאידך פרשיות תצווה ופקודי מתמקדות בענייניהם של הכהנים ובגדי הכהונה. נראה כי חלוקה זו משקפת במידה רבה את השניות הכללית המאפיינת את בית המקדש ואת תכליתו העיקרית.

שניות זו משתקפת בעיקר מבעד למחלוקת עקרונית שבה נחלקו הרמב"ם והרמב"ן. הרמב"ם פותח את הלכות בית הבחירה בדברים הבאים:

"מצות עשה לעשות בית לה' מוכן להיות מקריבים בו הקרבנות, וחוגגין אליו שלש פעמים בשנה שנאמר ועשו לי מקדש...".( פ"א, ה"א)

מדברים אלו של הרמב"ם עולה כי לדעתו המוקד והליבה של עולם המקדש והתכלית העיקרית של מצוַת בנייתו נעוצים בעבודת הקרבנות. הרמב"ם מזכיר במפורש שמטרת בניית בית המקדש היא שיהיה בית שבו ניתן יהיה להקריב קרבנות, ולעלות אליו שלוש פעמים בשנה. מתבקש שעל פי גישה זו, מזבח הנחושת יהיה הכלי המרכזי והעיקרי במקדש כולו. ואכן, הרמב"ם בוחר לפתוח דווקא בפירוט הלכותיו של המזבח, ומקדים אותו לשאר הכלים.

מנגד, הרמב"ן סבור כי ליבתו של בית המקדש מצויה דווקא בקודש הקדשים ובארון העדות:

"ולכן צוה תחלה על דבר המשכן שיהיה לו בית בתוכם מקודש לשמו... והנה עיקר החפץ במשכן הוא מקום מנוחת השכינה שהוא הארון, כמו שאמר: 'ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת', על כן הקדים הארון והכפרת בכאן כי הוא מוקדם במעלה...". (שמות כ"ה, א)

המקדש מהווה מוקד למפגש שבין הקב"ה לאדם, ועל כן הוא מוכרח לשלב את שני המרכיבים הללו גם יחד: מחד - את עבודתו של האדם, ומנגד - את השראת שכינתו של הקב"ה. הראשונים נחלקו מהו המרכיב המרכזי במערכת זו.

ייתכן, כי יש להבחין ביחס למחלוקת זו בין שני הבתים: בבית שני שבו לא היה ארון, צודק הרמב"ם ובו אכן המזבח הוא הכלי המרכזי, וייעודו של בית המקדש כמקום עבודה עומד בראש. מאידך, בבית ראשון, שבו ארון העדות שכן בקודש הקדשים, סביר יותר לאמץ דווקא את עמדתו של הרמב"ן ולראות בו את מרכזו של המקדש.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!