א' באדר תשס"ד (23.2.04)קריאת הלל "הקורא הלל בכל יום הרי זה מחרף ומגדף" (שבת קיח)מדוע האומר הלל בכל יום נחשב ל מחרף ומגדף? הפרש יש בין הלל לתפילה. התפילה תמידית, קבועה ומתייחסת להשגחתו של הקב"ה על דרך הטבע הטבע המתחדש בכל יום ויום ההלל - לעומת זאת - הרי הוא בא על השינוי שבטבע. לכן אנו קוראים את ההלל במועדים, בימים שבהם הקב"ה שבר את מסגרת הטבע ופעל באופן מיוחד. גם ראשי חודשים הם התחדשות של תקופה חדשה, והעדות לכך היא חידושה של הלבנה. שירת ההלל - כולה ההתפעלות, ובעצם מהותה - היא חד פעמית. האומר הלל בכל יום - אינו רואה את האירועים המיוחדים כאירועים חריגים, אלא כחלק מן הטבע הרגיל וכחלק מן ההנהגה היומיומית. באדם זה אין את כח ההתפעלות הזו, מהחד-פעמי או מהמתחדש. הבדל נוסף יש בין התפילה לשירה, שהתפילה מבקשת על העתיד ואילו השירה מבקשת להמשיך את הניסים שנתגלו בימים ההם, שיתגלו שוב בזמן הזה. על כן אנו אומרים הלל בימי הנסים, כדי 'למשוך' את הניסים ואת ההשגחה האלוקית שפעלה בימים ההם גם להווה ולימינו אנו. כמה קשה בימים אלה כימים שלנו לומר הלל, כאשר עלה המוות בחלוננו, בא בארמנותינו להכרית עולל מחוץ ובחורים מרחובות. אך דווקא השירה - הפועלת למשוך את ניסי העבר אל ההווה, אל חיינו - יכולה להיות לנו משענת וסעד. יהי רצון שהלל זה שאנו אומרים בראש חודש, ימשוך עלינו נעם ויהפך לנו החודש הזה לשמחה. כדרך שהיה בימים ההם - כן יהיה בזמן הזה.
*   *   *
באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.
הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
|