חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ו בשבט תשס"ד (18.2.04)

פסול עד זומם לעדות

אדם שהעיד עדות שקר - נפסל גם לעדויות אחרות, שנאמר "אל תשת ידך עם רשע להיות עד חמס" (שמות כ"ג, ב). בדרך כלל יש בעיה לממש פסול זה, שהרי אפילו אם יבואו עדים אחרים ויעידו נגד הכת הראשונה - לא נכריע כאף אחת מהכתות, ויווצר ספק מי מהעדים העיד עדות שקר. מקרה מיוחד שבו יש הכרעה מוחלטת שהעד העיד עדות שקר הוא מקרה של הזמה: "אמרו 'מעידין אנו באיש פלוני שהרג את הנפש'... אמרו להם: 'היאך אתם מעידין, שהרי אתם הייתם עמנו אותו היום במקום פלוני' - הרי אלו זוממין, ונהרגין על פיהם" (מכות ה ע"א). במקרה זה, התורה קובעת שמתקבלת עדותה של הכת השנייה, ולכן הכת הראשונה נפסלת לעדות.

מאיזו נקודת זמן נפסלת הכת הזוממת לעדות - האם מהרגע שבו היא העידה, או מהרגע שבו הזימו אותה? הסברה הפשוטה היא שהכת נפסלת מרגע העדות, שכן עדות השקר היא המעשה שהפך את העדים לרשעים ולפסולים להעיד. למעשה, נחלקו בשאלה זו האמוראים (סנהדרין כז ע"א). לדעת רבא, עד זומם נפסל רק מרגע שהזימו אותו והלאה, ונימוקו עמו (ע"פ אחת הלישנות בגמרא): נאמנות העדים המזימים היא גזרת הכתוב, שכן מסברה אין עדיפות לעדים המאוחרים על העדים הראשונים, ועל כן "אין לך בו אלא משעת חידושו ואילך".

לא נאריך במסגרת זו בביאור סברת רבא, אלא ננסה להבין את דעתו של אביי, החולק על רבא והלכה כמותו. ניתן להבין שאביי מסכים עם רבא שנאמנות הכת השנייה היא מגזרת הכתוב ותו לא, אלא שלדעתו מרגע שהתורה ציוותה להאמין לכת השנייה - הכת הראשונה נחשבת לשקרנית, ועל כן יש לפוסלה מרגע העדות.

אולם, ייתכן שאביי חולק על עצם סברתו של רבא, וסובר שהכת השנייה אינה עדיפה רק בשל גזרת הכתוב, אלא יש סברה לכך שהכת המזימה נאמנת יותר מהכת הראשונה. אפשרות זו עולה במספר וריאציות בראשונים:

1. רב האי גאון (הובא בר"ח מכות ה ע"א) חידש חידוש אדיר: "אין העדים נעשים זוממין... עד שיחרישו ולא יכחישו המוזמין את המזימין". כלומר, ניתן להפעיל את דין עדים זוממים רק אם הכת הראשונה מודה לכת השנייה ש"עמה הייתה באותה שעה". לשיטתו, ברור שיש סברה מוצקה לכך שהכת השנייה נאמנת יותר מהראשונה. אמנם, דעה זו נחשבת לחריגה ביותר בעולם ההלכה.

2. בדרשות הר"ן (דרוש י"א) מופיעה סברה אחרת: יש סיבה חזקה להאמין לכת המזימה, שכן היא הייתה חוששת לשקר, שמא אחרים ראו את הכת הראשונה בזמן האירוע.

3. דרך המלך מופיעה בפירוש המשניות לרמב"ם במכות (ה ע"א). לדבריו, יתרונה של הכת השנייה הוא בכך שהיא לא מתעמתת ישירות עם העדות הראשונה. הכת השנייה אינה מחווה דעה בשאלה אם האירוע התרחש או לא, אלא מעידה שהעדים הם עדי שקר שכן הם כלל לא נכחו באותו מקום בזמן המדובר. עדות זו אינה מתייחסת לגופם של הדברים, אלא לגופם של העדים. ממילא, הכת הראשונה אינה יכולה להתעמת איתם, שכן אין היא נאמנת על עצמה.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!