חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ה בשבט תשס"ד (17.2.04)

פרשת משפטים - "עזוב תעזוב עמו"

"כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו, וחדלת מעזוב לו - עזוב תעזוב עמו".

חז"ל התקשו בהבנתה של מילה אחת המופיעה בפסוקנו: "שונאך". כיצד מתייחסת כאן התורה למציאות של שנאה בין אדם לחבירו, כאשר היא בעצמה אסרה על קיומה של מציאות כזו - "לא תשנא את אחיך בלבבך"?

רשב"ם ענה על קושי זה בדרך הפשט, וטען שדיברה התורה בהווה. כלומר: התורה אמנם אוסרת על האדם לשנוא את חבירו, אך היא מודעת לעובדה שמציאות כזו היא אפשרית, ולכן היא גם מתייחסת אליה. חז"ל הלכו בדרך אחרת, והעמידו את הפסוק במקרה שבו לא רק מותר לשנוא אדם מסויים, אלא אף מצווה לעשות זאת. מקרה כזה הוא כאשר אדם ראה את חבירו עושה עבירה במזיד, שאז מצווה עליו לשונאו בגלל העבירה שעשה (פסחים קיג ע"ב). על פי פירוש זה, המסר שעולה מהפסוק שלנו רחב יותר מהמסר העולה מפירושו של הרשב"ם: התורה מצווה על האדם לסייע לחבירו בשעת מצוקה אפילו אם האדם שנקלע למצוקה הוא אדם שמצווה לשנוא אותו.

אמנם, דברי הגמרא בפסחים נראים מוקשים לאור גמרא אחרת שמופיעה בבבא מציעא (לב ע"ב). הגמרא שם עוסקת במקרה שבו ניצבת לפני האדם התלבטות האם לסייע לטעון את חמור אוהבו או לסייע דווקא לשונאו. הכרעת הגמרא היא שיש לסייע קודם כל לחמור השונא, ונימוקה עימה: "כדי לכוף את יצרו". כוונת הגמרא היא שיש עדיפות לסייע לשונא, שכן בכך האדם מכופף את יצרו להמעיט ולקעקע את רגשות השנאה כלפי חבירו. כמובן, דברים אלו נראים כסותרים את דברי הגמרא בפסחים, שהרי לפי גמרא זו - השונא שבו עוסק הפסוק הוא כזה שמצווה לשונאו, ומדוע בכלל צריך האדם לכוף את יצרו ולהמעיט את רגש השנאה כלפי אותו אדם? התוס' בפסחים מתייחסים לקושי זה, ותירוצם שופך אור חדש על הבנת המצווה לשנוא אדם שעבר עבירה:

"ויש לומר: כיוון שהוא שונאו - גם חבירו שונא אותו, דכתיב: 'כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם', ובאין מתוך כך לידי שנאה גמורה, ושייך כפיית יצר".

טענת התוס', אם כך, היא שגם ביחס לאדם שמצווה לשונאו - בהחלט יש מקום לדבר על כפיית היצר. הציווי על השנאה מכוון אך ורק למימד הערכי-רוחני, ואל לה לשנאה זו לרדת למישור האישי. ממילא, דווקא ביחס לאדם כזה, שיש מצוה לשנוא את מעשיו הרעים - יש חיוב לסייע לו במצוקתו, ובכך מוכח שהשנאה נשארת רק במישור הערכי ואינה מחלחלת לשנאה אישית.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!