חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ג בשבט תשס"ד (15.2.04)

תפילת ערבית

במסגרת עיסוקנו בענייני התפילות השונות, נעסוק היום בתפילת ערבית. כפי שראינו בשבועות הקודמים, ממסקנת הגמרא בברכות כו ע"ב עולה שגם אם יעקב תיקן את תפילת ערבית - רבנן הסמיכו אותה על הקרבנות, וליתר דיוק: כנגד הקטרת האיברים והפדרים שנותרו מקרבנות היום שעבר.

לקישור להקטרת האיברים והפדרים יש מספר השפעות על דיני תפילת ערבית. אחת מהן ראינו בעבר, והיא טענתו של ה"פני יהושע", שהפסיקה להלכה שתפילת ערבית היא רשות מתבססת על כך שהקטרת האיברים והפדרים אינה מעכבת, והיא פחותה בערכה מקרבנות התמיד. יש להדגיש, שבאמרנו ש"תפילת ערבית רשות" - אין הכוונה לרשות ממש, שכן ודאי שיש מצווה להתפלל ערבית, ועם ישראל קיבל אותה על עצמו כחובה.

השפעה נוספת לקישור בין תפילת ערבית לבין הקטרת האיברים והפדרים ניתן לראות בדברי המאירי. הגמרא (כו ע"א) מציעה שלא ניתן יהיה להשלים את תפילת מנחה בתפילת ערבית, שכן "עבר יומו בטל קרבנו" - כיוון שהיום מתחיל מהלילה, תפילת ערבית כבר שייכת ליום החדש, ולכאורה אי אפשר להשלים בה תפילות של היום הקודם. הגמרא דוחה הצעה זו, ומכריעה שניתן להתפלל בערבית תפילת תשלומין לתפילת מנחה.

הנימוק המופיעה בגמרא על פי גרסתנו לדחייה זו הוא שתפילה "רחמי היא". כלומר, יש בתפילה מימד של רחמים, המעניק לדיניה גמישות מסויימת. במאירי מופיע נימוק שונה לחלוטין: "ואין אומרים עבר יומו בטל קרבנו, שהרי אף איברים ופדרים שמתעכלין כל הלילה - מקרבן היום שעבר הם". על פי נימוק זה, אין זה נכון לומר ש"עבר יומו", שכן התפילות נתקנו כנגד הקרבנות, והיום במקדש נפתח בבוקר ומסתיים בלילה. בפרט, הקטרת האיברים שמתבצעת בלילה מתייחסת ליום שעבר.

לכאורה, על פי גישה זו ניתן להקשות כיצד ניתן להתפלל תשלומי ערבית בשחרית, שכן אם התפילות נתקנו על פי הגדרות היום של עולם המקדש, ולאחר שעבר יומו בטל קרבנו - הרי שמדובר כבר ביום חדש. ומסתבר, שכיוון שתפילות אבות תיקנום ואסמכינהו רבנן אקרבנות - יש להן אופי כפול, המשלב את דיני המקדש ואת דיני הגבולין. אופי כפול זה מעניק הגדרה כפולה של יום: מצד היום שבמקדש - תפילת ערבית מסיימת את היום שעבר, ואילו מצד היום שבגבולין - תפילת ערבית פותחת יום חדש.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!