חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ' בטבת תשס"ד (14.1.04)

שני עדים בדיני ממונות ובדיני נפשות (ח"ב)

בשבוע שעבר, הזכרנו את הבחנתו של מו"ר הרב ליכטנשטיין שליט"א בין דיני ממונות לדיני נפשות, באשר ליחס שבין עד אחד לבין שניים. בדיני נפשות - עד אחד הוא חסר משמעות ורק לכת יש נאמנות, ואילו בדיני ממונות - יש נאמנות בסיסית גם לעד אחד, אלא שאין די בעדותו כדי להכריע דין. השבוע, נראה שני מקורות נוספים שבהם הבחנה זו עולה.

א. במשנה במכות (ה ע"ב) מובאת הלכה, שכת של עדים - גדולה ככל שתהא - שנמצא אחד מעדיה פסול - נפסלת כולה:

"'על פי שנים עדים או שלשה עדים יומת המת' - אם מתקיימת העדות בשנים, למה פרט הכתוב בשלשה? אלא להקיש שלשה לשנים... ומה שנים נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה, אף שלשה נמצא אחד מהן קרוב או פסול עדותן בטלה. מנין אפילו מאה? תלמוד לומר: עדים".

לכאורה, מדין זה עולה שכת עדים היא יחידה אחת אורגנית, שהגדרתה כפסולה או כשרה היא אחידה. בהמשך המשנה נאמר: "אמר רבי יוסי: במה דברים אמורים? - בדיני נפשות, אבל בדיני ממונות - תתקיים העדות בשאר". שיטה זו מובנת יפה על פי ההבחנה שהזכרנו: בדיני ממונות - כל עד משמעותי בפני עצמו, ולכן פסול של אחד אינו משפיע על הכת כולה, כל עוד נותרים שני עדים כשרים. זאת בניגוד לעדות בדיני נפשות, שבה הנאמנות היא של הכת ככת, והגדרתה צריכה להיות אחידה (וכך נראה מדברי התוספות, מכות ו ע"א ד"ה אמר).

ב. בברייתא במכות (ו ע"ב) מובא:

" 'לא יומת על פי עד אחד' - להביא שנים שרואים אותו, אחד מחלון זה ואחד מחלון זה ואין רואין זה את זה, שאין מצטרפין. ולא עוד, אלא אפילו בזה אחר זה בחלון אחד - אין מצטרפין".

הברייתא מציבה רף גבוה מאוד לרמת הצירוף שצריכה להיות בין שני העדים בדיני נפשות: עליהם להיות מודעים זה לזה בשעת ראיית המעשה, שאם לא כן - זהו צירוף של עד יחיד ועוד עד יחיד, שכל אחד מהם אינו שווה מאומה. בדיני ממונות - ברור שאין לנו דרישה שכזו, שכן להלכה אנו מקבלים אפילו עדות שבה כל עד מדבר על אירוע שונה מזה של חברו. וזה לשון הרמב"ם:

"עדי נפשות - צריכין שיהיו שניהם רואים את העושה עבירה כאחד, וצריכין להעיד כאחד, ובבית דין אחד. אבל דיני ממונות - אין צריכין לכך. כיצד? היה אחד רואהו מחלון זה כשעבר העבירה, והעד האחר רואהו מחלון אחר - אם היו שני העדים רואין זה את זה מצטרפין, ואם לאו אין מצטרפין... אבל בדיני ממונות - אף על פי שלא ראו אלו את אלו, עדותן מצטרפת. כיצד? אמר האחד: בפני הלוהו ביום פלוני, או: בפני הודה לו, ואמר העד השני: וכן אני מעיד שהלוהו בפני, או הודה ביום אחר - הרי אלו מצטרפין" (הלכות עדות פ"ד ה"א-ה"ב).

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!