חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"ט בטבת תשס"ד (13.1.04)

פרשת שמות - יחיד וציבור

פרשתנו היא הפרשה שפותחת את הספר השני למניין חמשת חומשי התורה. כפי שמדגיש הרמב"ן בהקדמתו לספר, ייחודו של ספר שמות על פני ספר בראשית הוא ייחוד מהותי: בעוד שספר בראשית עוסק בענייניהם של יחידים ושל משפחת אברהם, ספר שמות מתחיל לגולל את סיפורה של האומה. המעבר בין משפחה לבין עם מתבטא באופן חד מייד עם פתיחת הספר: פסוקי הפתיחה של ספר שמות מפרטים את רשימת בית יעקב היורדים למצרים, וזאת לאחר שרשימת היורדים למצרים כבר פורטה באריכות בסיומו של ספר בראשית (מ"ו, ח).

ייתכן שהופעתה הכפולה של רשימת היורדים לא באה אלא כדי להדגיש את ההבדל שבין נקודת המבט של ספר בראשית לזו של ספר שמות: בעוד שבמסגרתו של ספר בראשית הפסוקים מתארים את ירידתה של משפחת יעקב למצרים, הרי שבהקשר של ספר שמות - אותה קבוצת יורדים כבר נתפסת במושגים של אומה ההולכת ומתגבשת, ולא רק של משפחה מורחבת. פסוקי הפתיחה של פרשתנו מהווים, אם כך, את קו התפר ואת נקודת המפנה שבין יחיד לציבור; בין תפיסה הרואה בעם קבוצה של יחידים, לבין תפיסה הרואה בעם יישות אורגאנית, אשר כל פרט שבה אינו אלא אחד מאבריה.

המתח שבין יחיד לציבור אינו מאפיין רק את המעבר מספר בראשית לספר שמות, אלא מלווה את תולדות המחשבה התורנית לאורך הדרך. מחד - התורה ניתנה לעם ישראל כולו באופן קולקטיבי. מימד זה בא לידי ביטוי באופן חד בדבריו של "אור החיים": "והתורה נתנה להתקיים בכללות ישראל, כל אחד יעשה היכולת שבידו ויזכו זה לזה... כי ה' צוה תרי"ג מצות, ומן הנמנע שימצא אדם אחד שישנו בקיום כולם, וזה לך האות - כהן ולוי וישראל ונשים, יש מצות עשה בכהנים שאין מציאות לישראל לעשותם... ומה מציאות יש ליחיד לקיימם להשלים תיקון לרמ"ח איבריו ושס"ה גידיו אשר יכוונו להם? אלא ודאי שתתקיים התורה במחברת הכללות ויזכו זה מזה" (שמות ל"ט, לב).

אך לצד הדגשתו של "אור החיים", שהתורה תפורה לפי מידותיו של הכלל ולא של היחיד, עומד הרמב"ן על כך שחובת האדם לשמור את התורה היא ביסודה חובה אישית ולא ציבורית: "ונאמרו כל הדברות כולן בלשון יחיד... להזהיר כי כל יחיד מהם ייענש על המצוות, כי עם כל אחד ידבר ולכל אחד יצווה, שלא יחשבו כי אחר הרוב ילך והיחיד יינצל עמהם" (שמות כ', ב).

הדגש הכפול עליו עומדים הרמב"ן ו"אור החיים" בדבריהם איננו משקף מחלוקת או סתירה. במסגרת עולמה של ההלכה - ישנו ביטוי לשני המרכיבים גם יחד. לצד חובות אישיות באופן מובהק (תפילין, ציצית וכדומה), קיימות גם מסגרות המחייבות רק את הציבור כמכלול ולא את כל אחד מפרטיו. החיוב לקרוא בתורה בציבור מהווה דוגמה בולטת לחיוב שכזה (ועיין בתשובת "אגרות משה" או"ח ח"א סי' כ"ח).

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!