חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"ז בטבת תשס"ד (11.1.04)

יסוד חיוב התפילות

הגמרא בברכות כו ע"ב מביאה מחלוקת יסודית בין האמוראים לגבי שלוש התפילות היומיות שלנו: "רבי יוסי ברבי חנינא אמר: תפלות אבות תקנום; רבי יהושע בן לוי אמר: תפלות כנגד תמידין תקנום".

במבט ראשון, יש אי-התאמה בין שתי הדעות באשר לנושא הדיון. בעוד הדעה הראשונה עוסקת בשאלה מי תיקן את התפילות, הדעה השנייה עוסקת בשאלה כנגד מה תיקנו את התפילות.

רש"י, כנראה, היה ער לקושי זה, ולכן הסביר את הדעה השנייה: "כנגד תמידים תקנום - אנשי כנסת הגדולה". כלומר, נושא הדיון הוא אחיד: מי תיקן את התפילות - האבות או אנשי כנסת הגדולה (שעשו זאת כנגד התמידים).

בירושלמי (ברכות פ"ד ה"א) משתמע כיוון אחר: "ריב"ל אמר: תפילות מאבות למדום... ורבנן אמרי: תפילות מתמידין גמרו". הבנת המחלוקת כאן היא שונה מזו של רש"י: יהיה המתקן מי שיהיה, השאלה העומדת לדיון היא מה המקור שכנגדו תיקנו את התפילות. כיוון שגם רש"י מודה ששאלה זו תלויה במחלוקת האמוראים, נמשיך את דיוננו על פי הבנה זו.

הגמרא בהמשך (כז ע"ב) מאריכה לדון במחלוקת החכמים, האם תפילת ערבית היא רשות או חובה. כפי שהעלו הראשונים, סביר להניח שגם הדעה הסוברת שתפילת ערבית היא רשות - אינה רואה אותה כרשות ממש. אדם חייב בתפילת ערבית, ולו מפני שישראל קיבלו אותה עליהם כחובה; אך ביחס לדינים מסויימים המחייבים בשאר התפילות - בתפילת ערבית יש פחות נוקשות.

ה"פני יהושע" מציע שהמחלוקת על מעמדה של תפילת ערבית תלויה במחלוקת שבה עסקנו בראשית דברינו. אם מבינים ש"תפילות מאבות למדום" - אין כל סיבה להפלות את יעקב לרעה ולקבוע שרמת החיוב בתפילה שלו נחותה מרמת החיוב של שאר התפילות. אך אם "תפילות מתמידין גמרו" - דהיינו, שתפילת שחרית היא כנגד תמיד של שחר, תפילת מנחה היא כנגד תמיד של בין הערביים ותפילת ערבית היא כנגד הקטר אימורים ופדרים של היום הקודם - אזי מסתבר שיש לחלק בין התפילות, שכן הקטר אימורים ופדרים עצמו אינו מעכב את הכפרה.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!