חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"ג בטבת תשס"ד (7.1.04)

שני עדים בדיני ממונות ובדיני נפשות

התורה קבעה שבית דין אינו יכול לפסוק על-פי עד אחד: "לא יקום עד אחד באיש לכל עון ולכל חטאת בכל חטא אשר יחטא, על פי שני עדים או על פי שלֹשה עדים יקום דבר" (דברים י"ט, טו). קביעה זו מעוררת שאלה לגבי מעמדו של עד אחד: אם עד אחד הוא נאמן - מדוע לא ניתן לפסוק על פיו; ואם הוא אינו נאמן - כיצד הוא נאמן כאשר מצטרף אליו עד אחד נוסף?

ניתן להציע שתי גישות שונות בהתמודדות עם שאלה זו:

1. עד אחד אמנם נאמן באופן בסיסי, אלא שהתורה גזרה שאין לפסוק על פי יחיד, מחשש שמא הוא אומר דברים שהוא אינו יודע בבירור, משום שהוא מדמה שכך היה (כך סובר נתיבות המשפט, סימן ל"א סק"א).

2. עד בודד אינו נאמן כלל. כאשר שני אנשים מעידים יחדיו, נוצר מושג חדש של 'כת' - קבוצת אנשים שמציגה הסתכלות קבוצתית על אירוע, וזו היא העדות שאותה מקבלת התורה.

מו"ר הרב אהרן ליכטנשטיין שליט"א הציע שיש לחלק בהקשר זה בין עדות בדיני ממונות לבין עדות בדיני נפשות. בדיני ממונות - עדות של עד אחד מחייבת שבועה, ואם נראה חיוב זה כחיוב ממוני - הרי שבאופן בסיסי יש לעד אחד נאמנות בדיני ממונות. בדיני נפשות, לעומת זאת, אין לעד אחד כל מעמד, ועל כורחנו יש לומר שנאמנותה של הכת נובעת מהיותה 'כת', ואינה מורכבת מנאמנות היחידים המרכיבים אותה.

הבחנה זו באה לידי ביטוי במספר מקומות, אך בהקשר זה נסתפק במרכזי שבהם. בברייתא בסנהדרין ל ע"א חולקים ר' נתן ורבנן אם שני העדים צריכים להעיד יחדיו. רבנן סוברים שכן, ומנמקים: "עד אחד, כי אתי - לשבועה אתי, לממונא לא אתי". כלומר, לעד אחד אין נאמנות בדיני ממונות, ועל כן יש צורך שהכת תעיד ביחד, שאם לא כן - העדות תהיה צירוף של שני גורמים שאף אחד מהם אינו נאמן. אנו פוסקים כר' נתן שחולק, ומתיר לכל עד להעיד לחוד, אך הרמב"ם קבע שבדיני נפשות העדים אמנם צריכים להעיד יחדיו. כנראה שסברת חכמים נדחתה לגבי דיני ממונות, ששם נאמנות הכת היא בעצם צירוף נאמנויות של שני עדים בודדים, אך בדיני נפשות - הנאמנות היא של שני עדים בתור 'כת'.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!