חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י' בטבת תשס"ד (4.1.04)

עשרה בטבת שחל בערב שבת

הגמרא בעירובין (מ ע"ב) שואלת מה דינו של אדם המתענה תענית יחיד בערב שבת - האם עליו להשלים את תעניתו עד צאת הכוכבים וכך לפתוח את השבת בתענית, או שמא אין לו להשלים את תעניתו, ועליו להפסיקה לפני כניסת השבת. לכאורה, יש להקשות על קושיית הגמרא - מדוע לא העלתה הגמרא את השאלה לגבי תעניות הציבור, אלא רק לגבי תענית יחיד? אמנם, מרבית הצומות: י"ז בתמוז, ט' באב וצום גדליה - לעולם אינם יכולים, לפי החשבון, לחול בערב שבת; אך עשרה בטבת יכול גם יכול, ומדוע העלתה הגמרא את השאלה לגבי תענית יחיד בלבד?

ה"אור שמח" (הל' תעניות ה', ו) מביא תירוץ נאה לשאלה זו. ה"בית יוסף" בסימן תק"נ מביא בשם האבודרהם, שצום עשרה בטבת שונה משאר הצומות, שאילו היה חל בשבת (דבר שאינו יכול לקרות על פי החשבון) - היו צריכים לצום בשבת, בדומה ליום הכיפורים שחל בשבת, ולא היו דוחים אותו כמו את הצומות האחרים. ומניין לנו מעמדו הייחודי של צום זה בין שאר הצומות המוזכרים בנביא? מכך שנאמר בו לשון מיוחד: "בעצם היום הזה" (יחזקאל מ', א), בדומה ללשון שנאמר ביום הכיפורים (ויקרא כ"ג, כח-ל). לשון זה מעיד על מעמדה הייחודי של התענית, שלא ניתן להזיזה ממקומה (ויש להאריך באשר ליסוד הרעיוני העומד מאחורי מעמד מיוחד זה, ואין כאן המקום לכך). לאור זה, קבע ה"אור שמח", לא היה לגמרא כל ספק שאף אם עשרה בטבת חל בערב שבת - יש להשלים את הצום במלואו. שהרי הדברים קל וחומר: ומה צום שחל ביום השבת - דוחה אותה והשבת כולה הופכת ליום תענית, צום שנוגס בשבת בתחילתה - לא כל שכן. על כן, העלתה הגמרא את השאלה לגבי תענית יחיד בלבד.

להלכה, המחבר (רמ"ט, ד) פוסק שגם תענית יחיד יש להשלים בערב שבת, אלא אם כן המתענה התנה אחרת; ואילו הרמ"א (שם) פוסק שבתענית ציבור ישלים ובתענית יחיד לא ישלים.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!