חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ל' בכסלו תשס"ד (25.12.03)

פרשת מקץ - הבהמיוּת שבעולם הזה

פרעה חולם: מן היאור עולות שבע פרות. יפות מראה. בריאות בשר. החלומות של פרעה, הצד הרוחני שלו, מלאים בהמיוּת עבת-בשר. מפליא, איך ברגע אחד באים יצורי חלום אחרים - רעי-מראה, רעועים ורקים - וטורפים את כל השאיפות... 'ולא נודע כי באו אל קרבנה'. כשהוא מקיץ - הכל פורח. רוחו מתפעמת, אבל אין פותר אותם לפרעה. "ויקץ פרעה - וישן ויחלום שנית"; "ויקץ פרעה - והנה חלום". עדיין חלום. תמיד חלום.

התורה של רבי נחמן על "ויהי מקץ" מנהלת מלחמה סבוכה נגד הדמיונות:

"כי צריכים לשמור מאוד את הזיכרון, שלא יפול לשכחה, בחינת מיתת הלב. ועיקר הזיכרון הוא לזכור תמיד בעלמא דאתי - שלא יהיה בדעתו ח"ו שאין עולם אלא אחד..." (ליקוטי מוהר"ן נ"ד).

הדמיונות - החלומות על בהמיוּת טובת מראה ובריאת בשר - עולים בקנה אחד עם הדעה שהעולם הזה הוא הכל. תבלע אותו (ותן גם לנו)! מהר, לפני שהוא נגמר!

יוסף הוא 'בעל החלומות', והחלומות שלו מתגשמים. כיצד אין הוא מאבד את הזיכרון?

- "וצריך לשמור את העין מכח המדמה..." (שם)

'ויוסף ישית ידו על עיניך' - ע"י שמירת העיניים (ומכאן שמירת הברית) יכול יוסף אפילו במצרים לחיות תמיד בידיעה שהנפש הבהמית אינה יכולה למלוך לבדה. הפרות של פרעה הן רק כלים לעבודת ה'. התפילין הם הסמל המובהק לכך. משא ומתן באמונה וביושר גם הם דוגמא לעיקרון הזה. אפילו היהודי הכי פשוט יודע.

"כי ע"י בחינת ניגון ושמחה יכולין לזכור עצמו בעולם הבא"...

ורבי נתן מספר:

"זאת התורה נאמרה בשבת חנוכה, ואחר שאמר התורה הזאת אמר: 'אני אמרתי עתה איך מדליקין נר חנוכה, בחינת לאמשכא משח רבות קודשא ולאדלקא בוצינא, שמן משחת קדש, שהוא הדעת כידוע... שהוא בחינת זיכרון הנ"ל' – ולא באר יותר." (שם)

נרות החנוכה וההלל - הם הכלים שלנו במלחמה נגד הדמיונות המובילים לעצבות, ומיתת הלב. הם המזכירים לנו בלילות את האמונה. הם המגרשים את החלומות עמוסי הבהמיות - הרוחניות המזוייפת של ההלניזם - השמן הטמא, ומביאים במקומם רוח חדשה של נבואה ושמחה, מעין עולם הבא.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!