חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



כ"ח בכסלו תשס"ד (23.12.03)

פרשת מקץ - מהו עונשו של הגנב?

פרשתינו מסתיימת באירוע הדרמטי שבו נמצא גביע הכסף של יוסף באמתחתו של בנימין. לאחר שהתאושש מההלם, הציע יהודה שהאחים כולם יהפכו להיות עבדים ליוסף, כעונש על גניבת הגביע. תגובתו של יוסף להצעה זו הייתה חד משמעית: "ויאמר: חלילה לי מעשות זאת; האיש אשר נמצא הגביע בידו, הוא יהיה לי עבד, ואתם עלו לשלום אל אביכם". מניסוח תגובתו של יוסף ניתן להסיק כי הפיכת בנימין לעבד היא צעד המתבקש על פי שורת הדין והצדק, וממנו אין לסטות; אלא, שדבר זה מעלה תמיהה: הרי בנימין והאחים בודאי היו מוכנים להחזיר את גביע הכסף ליוסף, ואף לשלם קנס נוסף אם יש בכך צורך. מהי אפוא ההצדקה המשפטית למכור את בנימין לעבד?

האפשרות שגנב יימכר לעבד, מוכרת לנו מפרשת משפטים: "אם אין לו - ונמכר בגנבתו" (כ"ב, ב). ההבנה הפשוטה בדין זה גורסת שמטרת מכירתו של הגנב לעבד היא לפצות את הבעלים בסכום שהפסיד בשל הגניבה. במקום לשלם את סכום הגניבה במזומנים - הגנב מפצה את הבעלים בשעות עבודה. ממילא, ברור שיש להיזקק לאמצעי העבדות רק כאשר אין לגנב אפשרות לספק את הפיצוי באמצעים אחרים, שהרי מטרתה היחידה של הפיכת הגנב לעבד היא דרך לפיצוי לבעלים.

לפי הבנה זו, מתבקש היה ששווי עבודת העבד יהיה זהה לשווי הגניבה. אמנם, כל גנב שנמכר בגניבתו נמכר לאותו מספר שנים: "שש שנים יעבוד ובשביעית יצא לחפשי חנם". (אמנם, עיין בהקשר זה במחלוקת התנאים במכילתא משפטים, מס' דנזיקין פרשה יג, ד"ה ואם אין, ואכמ"ל)

על כן, נראה שמכירת הגנב לעבד איננה נעשית רק כדי לפצות את בעלי הממון על ההפסד הכספי שנגרם להם, אלא היא משמשת גם כעונש עבור הגנב. עונש זה אינו שרירותי, אלא קשור במהותו למעשה הגניבה: כשם שהגנב השתמש בעצמאותו ובהיותו אישיות משפטית עצמאית וריבונית כדי לפגוע בבעלות הממונית של חבירו - כך העונש שמושת עליו פוגע בעצמאותו האישית, ומכפיף אותה אל תחת בעלותו של בעל הממון הנגנב. על פי דין התורה, עונש זה מושת על הגנב רק כאשר אין באפשרותו לשלם את סכום הגניבה. ייתכן שהדבר נובע מכך שכאשר הגנב השתמש בכסף - כך שאין באפשרותו לפצות את הבעלים - עבירתו נתפסת כעבירה חמורה יותר, מעין מה שהחמירה התורה בגנב שטבח ומכר.

על פי הסבר זה, ניתן להבין מדוע אין הכרח שתהיה הקבלה בין סכום הגניבה לבין השווי הכספי של תקופת העבדות. שהרי העבדות לא נבחנת רק בתור פיצוי לבעלים, אלא משמשת גם לענישת הגנב. כמו כן, ברור שמבחינה הגיונית יש מקום ליישם את דין המכירה לעבד גם כאשר הגנב יכול לשלם את מלוא סכום הגניבה.

סביר להניח, אם כן, שדרישתו של יוסף שבנימין ישמש כעבדו שיקפה את הנוהג המשפטי במצרים של אותה תקופה, וכפי שראינו - יש לה אף עוגן עקרוני בדין התורה.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!