חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י"ב בכסלו תשס"ד (7.12.03)

בין החנוכייה למנורת המקדש

היום, נחל לעסוק בענייניו של חג החנוכה. אמנם, ייתכן שהמילה "חג" אינה אפיון הלכתי מדויק של ימים אלו, אשר תוקפם מדרבנן וקרבן חגיגה אין בהם. מכל מקום, מדובר בימי שמחה והלל, כפי שמודגש ברמב"ם (פ"ג ה"ג), אשר גם בחר להביא את הלכות ההלל במסגרת הלכות ימי החנוכה.

מצוַת היום המרכזית היא, כמובן, הדלקת הנרות. יסוד ידוע במצווה זו מוזכר במפורש בגמרא (שבת כג:) - "פרסומי ניסא". נראה שקיים למצווה זו יסוד נוסף, אשר אף הוא תולדה של הנס אך אינו קשור בפרסומו. נראה שחכמים ניצלו את נס פך השמן כדי להרחיב - מדרבנן, כמובן - את מצוַת הדלקת המנורה של בית המקדש לביתו הפרטי של כל יהודי. יסוד זה שמעתי בעבר מפי מורי הרב בנימין תבורי שליט"א, בצירוף ראיות רבות לכך, אך במסגרת זו נסתפק בדבריו הברורים של הראב"ד.

הרמב"ם בפרק י"א מהלכות ברכות נותן קריטריונים שונים לנוסח ברכת המצווה: מתי יש לברך "אשר קדשנו במצוותיו וציוונועל עשיית המצווה", ומתי יש לברך "לעשות מצווה". אחת ההבחנות (הלכה טו) היא שמצווה שהיא רשות, כגון מצוַת השחיטה (שהרי אדם אינו מצווה לאכול בשר) - יש לברך עליה בלשון "על". הראב"ד מקשה על כך, שעל מקרא מגילה מברכים בלשון "על" למרות שהיא חובה, ומתרץ שמצוות דרבנן דינן כרשות בהקשר זה. תשובה זו מביאה אותו לקושייה: מדוע מברכים על המצווה דרבנן של הדלקת נרות חנוכה בנוסח "להדליק נר של חנוכה", ולא "על הדלקת נרות"? בתשובה על כך אומר הראב"ד: "שזו הברכה הוקבעה על הנרות שבמקדש, שהן של תורה, לפיכך עשאוהו כשל תורה". דברי הראב"ד חדים וברורים: הדלקת נרות חנוכה היא הרחבה דרבנן של הדלקת הנרות שבמקדש, והיא יונקת מאותה מצווה דאורייתא את אופייה ואת נוסח ברכותיה.

אמנם, ישנו הבדל בולט בין החנוכייה לבין מנורת המקדש: במנורת המקדש היו שבעה קנים, ואילו בחנוכייה ישנם שמונה. ניתן להציע לכך הסבר פשוט: ישנו איסור על עשיית מנורה בעלת שבעה קנים דוגמת מנורת המקדש (מנחות כח ע"ב). יש שהציעו מכאן תירוץ לקושיית הבית-יוסף הידועה - מדוע מדליקים שמונה נרות, למרות שהנר הראשון היה טבעי, ורק שבעה נרות היו ניסיים, ואין כאן המקום להאריך בזה.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!