חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



י'-י"א בכסלו תשס"ד (5-6.12.03)

הקב"ה - מקומו של עולם

כאשר יעקב יוצא חרנה, הוא 'פוגע במקום'. במבט ראשון - יש לפנינו תיאור היסטורי, היכן לן יעקב. אך חז"ל קראו פסוקים אלו כתיאור רוחני - יעקב מתפלל לה'. המדרש רואה פגיעה כתפילה, וכחלק ממהלך זה אומר המדרש:

"'ויפגע במקום' - רב הונא בשם ר' אמי אמר: מפני מה מכנין שמו של הקב"ה וקוראין אותו מקום? שהוא מקומו של עולם ואין עולמו מקומו, מן מה דכתיב (ממה שכתוב) 'הנה מקום אתי', הוי - הקב"ה מקומו של עולם ואין עולמו מקומו.

אמר רבי יצחק: כתיב 'מעונה אלהי קדם'. אין אנו יודעים אם הקב"ה מעונו של עולמו ואם עולמו מעונו? מן מה דכתיב 'ה' מעון אתה', הוי - הקב"ה מעונו של עולמו ואין עולמו מעונו.

אמר רבי אבא בר יודן: ( משל) לגבור שהוא רוכב על הסוס וכליו משופעים אילך ואילך. הסוס טפילה לרוכב ואין הרוכב טפילה לסוס, שנאמר 'כי תרכב על סוסך'".

במבט ראשון, נתפס הקשר של הקב"ה לעולם כמתחיל בעולם, העולם הוא היודע את ה', הוא המקבל ברצונו את עול מלכותו. אך חז"ל שללו מאיתנו הבנה זו. האמת היא שהעולם מתחיל מה'.

אך מה פשר אמירה זו?! על שאלה זו עונה המדרש.

הקב"ה מתייחס לעולם כמקום, מעון וסוס לרוכבו. כאשר לאובייקט יש מקום - המשמעות היא שיש לו בכלל קיום, אחיזה במציאות. לולא היה הקב"ה 'מפנה' מקום לעולם - לא הייתה שום אפשרות למציאות של יש מאין שכזו. הרי היקום לא נוצר מיקום אלא מ'אין'. רק רצון ה' הפך אותו לכזה שניתן לדבר עליו.

אך בכך לא די, המציאות הסובבת דורשת התפתחות וכוח לצמוח. כשם שילד גדל בבית הוריו, במעון ילדותו בו הוא יכול לקבל את הכוחות לצמוח, את החום את היחס, כך גם העולם גדל והולך מכוח השפע אותו הוא מקבל מבוראו. אין זהו יחס של אפשרות קיום אלא של נתינה תמידית.

שלבים אלו הם שלבים ילדותיים. עצם הקיום וכל הטוב אותו אנו מקבלים, גם אם שלא במודע, מכין את המציאות להכיר בכך שהיא כלי, מכשיר למטרה גבוהה ממנה. כשם שהסוס טפל לרוכבו כי הוא משמש אותו, כך הופכת התודעה, הופך היש, למכשיר לגילוי מציאות רוכבו של הסוס – רוכב בערבות מלך עולמים.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!