חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ו' בכסלו תשס"ד (1.12.03)

התפילה - בקשת צרכים, או עמידה לפני ה'?

התפילה היא תנועה היוצאת מן האדם לאלוקיו. בתפילה יש מימד של שיח, ויש בה מימד של עמידה לפני ה'. במימד השיח - משמעות התפילה נעוצה בתוכנה: בקשות ותשבחות. במימד העמידה לפני ה' - אין משמעות מיוחדת לתוכן המילים, אלא לעצם העמידה לפני ריבונו של עולם. ניתן אף לומר כי אין לאדם כלל מה לומר, אך בעצם העמידה לפני ה' - הקרבה לו יתברך היא המטרה.

הרמב"ם בספר המצוות מונה את מצוַת התפילה כאחת מן המצוות (מצוַת עשה ה'):

"הוא שציוונו לעבדו. כבר נכפל זה הציווי פעמיים, באמרו 'ועבדתם את ה' א-לוהיכם'. ואף על פי שזה הציווי הוא גם כן מהציוויים הכוללים, כמו שביארנו - הנה יש בו יחוד אחר, שהוא ציווי לתפילה...".

וכן כתב הרמב"ם בהלכות תפילה (פ"א ה"א):

"מצוַת עשה להתפלל בכל יום, שנאמר 'ועבדתם את ה' אלקיכם', מפי השמועה למדו שעבודה זו היא תפילה. שנאמר: 'ולעבדו בכל לבבכם', אמרו חכמים - אי זו היא עבודה שבלב? זו תפלה. ואין מנין התפלות מן התורה, ואין משנה התפלה הזאת מן התורה, ואין לתפילה זמן קבוע מן התורה".

לכאורה, נראה מן הרמב"ם שאין משמעות לתוכן התפילה אלא רק לפן העבודה שבהּ, שהיא עבודת ה', העמידה לפני ה'. נראה כי הרמב"ם סובר שמשמעות התפילה היא עמידה לפני ה'.

הרמב"ן חולק על הרמב"ם, וסובר שהתפילה אינה אחת מתרי"ג המצוות. כמובן, הוא מביא לשיטתו ראיות הלכתיות, אך נראה שיש למחלוקת זו גם יסוד מהותי:

"אלא ודאי, כל עניין התפילה אינו חובה כלל, אבל הוא ממדת חסד הבורא יתברך עלינו, ששומע ועונה בכל קראנו אליו... או לומר שמכלל העבודה, שנלמוד תורתו ושנתפלל אליו בעת הצרות, ותהיינה עינינו ולבנו אליו כעיני עבדים אל יד אדוניהם. וזה כעניין שכתוב 'וכי תבאו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם - והרעותם בחצוצרות ונזכרתם לפני ה' א-לוהיכם'...".

מדברים אלו, נראה כי לשיטת הרמב"ן ישנה משמעות לתוכן התפילה, ומטרת התפילה היא הבקשה. נראה, כי הרמב"ן מבין את התפילה מצד השיחה שבה, ועל כן היא מחוייבת כלל - אפילו לא פעם אחת ביום.

נמצאנו אומרים, כי מחלוקת זו של הרמב"ם והרמב"ן מייצגת שתי תפיסות שונות של התפילה: הרמב"ם מבין שהתפילה היא העמידה לפני ה' (וזוהי העבודה הקבועה, בבחינת תפילה כנגד תמידין), ואילו הרמב"ן רואה את התפילה כשיחה, שבה שואל האדם על צרכיו, ולשיטתו דווקא תוכן התפילה הוא המשמעותי.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!