חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ה' בכסלו תשס"ד (30.11.03)

איך מתרגלים לומר "ותן טל ומטר"?

בפעמים הקודמות דיברנו על דינו של אדם שבאופן ודאי החסיר שאלת גשמים בתפילתו. אך פעמים רבות קורה שאדם מסיים את תפילתו כאשר ספק בלבו אם זכר לומר "ותן טל" או שמכוח ההרגל אמר "ותן ברכה" ותו לא. במצב שכזה, נקבע שתוך שלושים הימים הראשונים שמאז התחלת שאלת הגשמים - האדם יניח שמן הסתם כוחו של הרגל גבר, ולאחר שלושים יום - חזקה עליו שכבר התרגל לנוסח החדש. אנשים רבים נוהגים פטנט - מייד לאחר תחילת זמן שאלת גשמים הם חוזרים ואומרים את המשפט "ואת כל מיני תבואתה לטובה ותן טל ומטר לברכה" תשעים פעמים, כמספר התפילות הנאמרות בשלושים יום. בכך הם מרוויחים שני דברים: 1. הם מרגילים עצמם מהר לנוסח החדש. 2. במצבים של ספק הם יוכלו להניח שהם התפללו בנוסח הנכון. הטור בסימן קי"ד הביא פטנט זה (אמנם לגבי משיב הרוח, אך אין זה משנה לצורך העניין) בשם מהר"ם מרוטנבורג: "והר"ם מרוטנבורק היה רגיל לומר בשמיני עצרת ברכת 'אתה גבור' תשעים פעמים עד 'משיב הרוח ומוריד הגשם', כנגד שלושים יום שאומר אותו שלוש פעמים בכל יום; ועכשיו אם היה מסופק - אינו צריך לחזור".

ראיתו של מהר"ם מרוטנבורג היא מתחום הלכתי רחוק מאוד - הלכות שור מועד. שור שנוגח הופך להיות שור מועד לאחר שלוש נגיחות, ולהלכה נפסק שהוא הדין אם הנגיחות נעשו כולן ביום אחד. וזה לשון הטור: "וראייתו מפרק כיצד הרגל (בבא קמא כד ע"א), דאמר גבי שור המועד 'ריחק נגיחותיו חייב - קירב נגיחותיו לא כל שכן?'. הכא נמי, כיון דאחר שלושים יום - אם הוא מסופק אינו צריך לחזור, כל שכן תשעים פעמים ביום אחד".

אולם, קיימת גם דעה חולקת לגבי הלכה זו, ולגבי הראיה משור המועד: "וה"ר פרץ ז"ל כתב: לא חזינא לרבנן קשישי דצרפת דעבדי הכי, שאין הנדון דומה לראיה. דהתם - טעמא משום שהוחזק ליגח, ואם הוחזק שלוש רחוקות - כל שכן בשלוש קרובות. אבל גשם, שנתקן בתפלה והדבר תלוי בהרגל לשונו - לא אמרינן הכי".

על מנת להבין את החילוק שעושה רבנו פרץ ואת מחלוקתו עם המהר"ם, עלינו לעיין בתפקידן של שלוש הנגיחות ההופכות את השור למועד. ניתן להבין ששלוש נגיחות אלו משרישות בו את הרגלי הנגיחה והופכות אותו לשור נגחן, אך ניתן גם להבין ששלוש נגיחות אלו אינן משנות את אופיו אלא מוציאות את האופי לאור, ומלמדות אותנו שמדובר בשור נגחן. לעומת זאת, תפקידן של תשעים התפילות בהקשר שלנו הוא ברור לחלוטין - הן אינן מגלות שהרגלו של האדם מעיקרא היה לומר את הנוסח הרצוי בתפילה, אלא משרישות בו את ההרגל החדש. ממילא, מחלוקת הראשונים מובנת היטב. המהר"ם סבר שהנגיחות משרישות בשור את הרגל הנגיחה, ועל כן ניתן להקיש מגדריהן לגדרי התוספת לתפילה. אך רבנו פרץ הבין שהנגיחות מלמדות על אופי השור, ואם הן באות ברצף הרי שהן מעידות ביתר שאת על אופיו של השור כנגחן; וזאת בניגוד לתפילות שבאות להשריש הרגל מסוים, ועל כן עליהן לבוא דווקא במועדים מרווחים, על מנת להיקלט היטב בהרגליו של המתפלל.

*   *   *
מספר המבקרים עד כה באתר "יום יום":

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!