חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash כתוב לנו דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



ב' בכסלו תשס"ד (27.11.03)

פרשת תולדות

"ויתן לך הא-להים מטל השמים ומשמני הארץ..."

יעקב קיבל את הברכה. בקושי, אחרי הפצרותיה של אמו, במרמה, אך התוצאה המיידית היא הפוכה! הוא נאלץ לקטוע בבת אחת תקופה נעימה בבית הוריו, וישיבת אוהלים שלווה של ארבעים שנה הופכת לחיים של מנוסה, מאבקים, גלות, נדודים. כאשר הוא נפגש עם עשיו לאחר שנים, הוא מסביר לו:

"גרתי. לא נעשיתי שר וחשוב אלא גר, אינך כדאי לשנוא אותי על ברכות אביך שברכני 'הוה גביר לאחיך' שהרי לא נתקיימה בי...ויהי לי שור וחמור.אבא אמר לי מטל השמים ומשמני הארץ זו אינה לא מן השמים ולא מן הארץ" (רש"י בראשית ל"ב).

אם כך, האם יש לתהות חלילה על 'יעילותן' של הברכות?

בספר 'מאור ושמש' (פרשת וישלח ד"ה 'עוד') וב'צפנת פענח' בשם הבעש"ט (פר' תרומה ד' צ"ד ע"א) מצוטט המדרש המובא גם ברש"י: "ויתן לך.יתן ויחזור ויתן".

אצל צדיק אמיתי, הכסף אינו נשאר בכיס אף לא ללילה אחד, וה' צריך ליתן לו שוב ושוב, כדי שיהיה לו ממה לתת.

ממדרש זה יש קישור (link) אל מאמר הגמרא בברכות יז:

"...דא"ר יהודה אמר רב: בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת - כל העולם כולו נזוניןבשבילחנינא בני, וחנינא בני די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת".

יש אנשים שכל העולם ניזון בזכותם, או בזכות תפילותיהם, ואילו לעצמם אינם דורשים כלום. הבעש"ט דורש גם את המילה"בשביל":

"וכמו שהצינור אינו נהנה במה שעובר עליו - כן הצדיק אין רצונו וחפצו כי אם להשפיע לכל באי עולם" ('עבודת ישראל' בליקוטים, מובא בס' בעל שם טוב לפרשתנו אות ט').

ה'צינור' זהו הדימוי ושם הקוד לספירת 'יסוד', המייצגת העברה ישירה של שפע אלוקי לעולם, ונתינת בסיס רוחני לקיום העולם. יוסף נקרא "יוסף הצדיק" (צדיקיסודעולם), בגלל יכולתו להיות המשביר לכל העולם. בכך הוא תולדתו הישירה של יעקב, שנתברך לא בדגן ותירוש בעלמא, אלאבברכה עצמה. השפע תלוי בו, ואולי זו גם ברכת אברהם (שיצחק ייעד לו מלכתחילה): "והתברכו בזרעך כל גויי הארץ".

זהו יסוד מרכזי בחסידות, למצוא את הצדיקשבשבילואנו ניזונים ולהתקרב אליו, כדי לשמוע ממנו תורה, לבקש עצה בעבודת ה' ואף לקבל ברכה בעניני עוה"ז.

ומסקנה חשובה: הרוצה לזכות בברכה האמיתית - צריך להידבק במידותיו של הצדיק. לשאוף תמיד להשפיע ולזכות אחרים משלך, בלי להיות זקוק ליותר מקב חרובים בשבילך.

*   *   *

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".< /b>

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!