חתום על מנוי קבוע! יום יום - דבר תורה יומי ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים



שאלת גשמים (ב')

בשבוע שעבר, ראינו את מחלוקת הראשונים לגבי ההלכה שמי ששכח לומר "יעלה ויבוא" בתפילתו חייב לחזור ולהתפלל: לדעת התוספות, המתפלל יצא ידי חובת התפילה הבסיסית אלא שעליו להשלים את האזכרה שנשמטה, ואילו לדעת חכמי פרובינצ"א, אנו רואים אדם זה כמי שלא התפלל כלל, ועליו להשלים את התפילה הבסיסית גם אם הוא לא יוכל להשלים את האזכרה החסרה. בהקשר זה הבאנו את דברי ר' חיים מבריסק, שדינה של אמירת "ותן טל ומטר לברכה" שונה מדינה של אמירת "יעלה ויבוא", כיוון שבקשת הגשמים היא חלק מעצם הנוסח של הברכה, ולדעת כולם היא מעכבת את עצם התפילה. כיום, נעסוק בדבריו של ה"קהלות יעקב", שכפי הנראה חלק על ר' חיים וסבר שיש התאמה בין מעמד "ותן טל ומטר" לבין מעמד "יעלה ויבוא".

ה'סטייפלר' מביא מקרה של אדם שכחן במיוחד: בתפילתו הראשונה הוא שכח לומר "יעלה ויבוא", ונזכר בכך עם סיום תפילתו והזדרז להתפלל שנית, ובתפילתו השנייה הוא זכר לומר "יעלה ויבוא", אך שכח לומר "ותן טל ומטר לברכה". לדבריו, דינו של אדם זה תלוי במחלוקת הראשונים: לפי התוספות, מטרת התפילה הנוספת היא השלמת האזכרות, ואדם זה אמר את כל האזכרות הנדרשות ולכן הוא אינו חייב להתפלל שוב; אך לפי חכמי פרובינצ"א, האדם עדיין לא התפלל כלל - תפילתו הראשונה לא עלתה לו משום היעדר "יעלה ויבוא", ואילו זו השנייה לא עלתה לו משום היעדר "ותן טל ומטר".

על בסיס מחלוקת זו מסביר ה'סטייפלר' גם מחלוקת אחרונים. כאשר אדם מתפלל בתפילת מנחה תפילת תשלומים על תפילת שחרית, ההלכה היא שהוא חייב לאומרה מייד לאחר תפילת המנחה הבסיסית. ה"פרי חדש" מביא מחלוקת לגבי אדם שהתפלל מנחה ושכח לשאול גשמים, ולאחר מכן אמר את תשלומי שחרית עם שאלת גשמים - האם הוא יצא לפחות ידי חובת התשלומים, או שמא הוא חייב לחזור ולהתפלל משום שתפילת התשלומים לא נאמרה לאחר תפילת מנחה כשרה? לדברי ה'סטייפלר', הדבר תלוי במחלוקת הנ"ל: לפי התוספות - התפילה היא שלמה ויש רק חיסרון של אזכרה, ואילו לפי חכמי פרובינצ"א התפילה הראשונה אינה מועילה כלל, ודינה כאילו לא נאמרה.

*   *   *

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".< /b>

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!