חתום על מנוי קבוע! ארכיון השיעורים The English Virtual Beit Midrash דף קשר - עלון ישיבת הר עציון ספריית השיעורים המוקלטים של ישיבת הר עציון אתר ישיבת הר עציון אתר מכללת הרצוג להכשרת מורים


פרשת לך-לך

את פרשת לך-לך פותח דבר ה':

"ויאמר ה' אל אברם - לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך".

במבט ראשון נראה הציווי כמורה על עזיבת מקום מגורים והליכה אל הלא נודע, אך המדרש (ע"פ פירוש רז"ו) מאיר בו הבנה עמוקה יותר לגבי תוכנו ולגבי התהליך העומד ברקע:

"ר' יצחק פתח "שמעי בת וראי והטי אזנך ושכחי עמך ובית אביך". אמר רבי יצחק: משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום, וראה בירה אחת דולקת. אמר: תאמר שהבירה זו בלא מנהיג? הציץ עליו בעל הבירה, אמר לו: אני הוא בעל הבירה. כך, לפי שהיה אבינו אברהם אומר: תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג? הציץ עליו הקב"ה ואמר לו - אני הוא בעל העולם...".

ר' יצחק קורא בפרק מ"ה בתהילים, שאברהם אבינו נדרשלשכוחאת עמו ובית אביו. ה' מצווה אותו לא רק לעזוב - מעשה פיזי גרידא, את הסביבה בה גדל, אלא להתנתק מהם באופן תודעתי 'לשכוח מהם'. לכן גם מתאר הפסוק שאברם שכח את עמו ורק אחר כך את בית אביו, כי כך היא דרך העולם.

אך בכך אין די. ר' יצחק מסביר מהו התוכן של ביתו של אברהם וכיצד יוכל 'לשכוח' אותו כך שלא יישאר ממנו שריד ופליט. תוכן זה אינו ממשי; הוא מציאות רוחנית-תודעתית. לכן, על מנת לסבר את אוזננו, יש צורך במשל.

מדובר באדם ההולך ממקום למקום, ובהגיעו למקום חדש הוא מגלה בניין בוער. את בעליו הקודמים הוא לא הכיר, ולפי מצבו הם כנראה נטשו אותו. במציאות כזו - קשה לתפוס שיש עוד מישהו שאיכפת לו מהבירה. לפתע קורה הלא צפוי, ובעל הבית מגיע. לו היה הבית עומד על תילו בתפארתו - אין פלא שבעל הבית; יופיע אך בבית שרוף?!

כך, מחדש ר' יצחק, נגלה ה' אל אברהם, ובמידה מסויימת יכול להיגלות לכולנו. אברהם ראה עולם מפורק מאמונה כלשהי, מיציבות, מכל אותם דברים שהאדם חושב שבהם הוא יכול להיאחז. עולם שכזה מעיד לכאורה על כך שגם אם היה לו בורא - הוא כבר אינו מתעניין בו. בתוך הכאוס אין דבר טבעי יותר מאשר להתייאש ולשקוע. אך לפתע, דווקא מתוך ולתוך התודעה הזו, פורצת התגלות ה'. חלקי המציאות הפרודים מקבלים משמעות, הקשר ביניהם לא מובן אבל הוא ידוע וקיים. אין בהתגלות ה' תשובה מובנת לשאלות ולתהיות, אבל היא מניחה את הנפש.

כך שכח אברהם את בית אביו, את הסתמיות וחוסר התוכן, ונענה לקריאת ה' "לך לך". לא ממקום למקום, אלא אליך - אל המקום החדש שגילית בעצמך.

*   *   *

בימים אלו ממש, חונך בית המדרש הוירטואלי אתר חדש - "יום יום".< /b>

במקומות רבים, חז"ל הרבו לשבח את מי שמקדיש עיתות קבועים לעיסוק בתורה. המקור הידוע ביותר לדרישה זו נאמר על ידינו מדי בוקר, בסיום תפילת שחרית, כאשר אנו מזכירים כי "כל השונה הלכות בכל יום - יש לו חלק לעולם הבא". הגמרא במסכת ברכות (מ ע"א) דורשת את הפסוק "ברוך ה' יום יום" - "וכי ביום מברכין אותו ובלילה אין מברכין אותו?! אלא, כל יום ויום - תן לו מעין ברכותיו". בעקבות הגמרא, נסייע השנה לכל אחד לקבל לביתו מדי יום ברכה מיוחדת, מעין הברכה הראויה לאותו היום.

באתר "יום יום", שנחנך בימים אלו, יופיע מדי יום דבר תורה המתאים לאותו היום. דברי התורה יהיו על בסיס שבועי, ובכל יום מימות השבוע יופיע דבר תורה על נושא מסויים, שייכתב על ידי חלק מהאברכים בישיבת "הר עציון". כל אחד המתחבר לרשת האינטרנט בתכיפות גבוהה יוכל להפוך את אתר "יום יום" לאתר הבית שלו, וכך לראות מדי יום, מייד כאשר הוא מתחבר לרשת הוירטואלית, את דבר התורה המיוחד לאותו היום.

  • בימי ראשון יתפרסם באתר עיון קצר, באחד מהנושאים של חלק "אורח חיים". העיון הקצר ייכתב על ידי ר' שמואל שמעוני.
  • בימי שני, יופיע באתר דבר תורה שייכתב על ידי ר' אוהד זימרן בנושא התפילה.
  • בימי שלישי נפרסם דבר תורה בנושא הלכתי מפרשת השבוע, שייכתב על ידי ר' יצחק בן-דוד.
  • בימי רביעי יופיע דבר תורה עיוני קצר, שייכתב אף הוא על ידי ר' שמואל שמעוני, על אחד מהנושאים הנידונים בסדר נשים או נזיקין.
  • בימי חמישי יפרסם ר' דניאל סרי-לוי דבר תורה שידון באחד מפירושי החסידות על פרשת השבוע.
  • בימי שישי יפרסם ר' עודד מיטלמן דבר תורה שיעסוק באחד מהמדרשים על פרשת השבוע.

הצטרפו גם אתם למהפכת לימוד התורה באינטרנט!
היפכו את "יום יום" לאתר הבית שלכם!

"אשרי אדם שומע לי, לשקוד על דלתותיי יום יום"

לחץ כאן, והפוך דף זה לדף הפתיחה הקבוע שלך!